دومین نشست کارشناسان اجتماعی دانشگاه های سراسر کشور از امروز و به مدت سه روز در دانشگاه تبریز آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز ، معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه تبریز در مراسم آغاز به کار این نشست گفت: این نشست سه روزه به منظور تبادل نظر و بحث و بررسی پیرامون آسیب­های اجتماعی در دانشگاه­ها، ارتباط دانشگاه با جامعه و مطالعات اجتماعی برگزار می­شود.

حسین زاده با بیان اینکه بخشی از این نشست به بازآموزی کارشناسان و شرکت آنها در کلاس­های آموزشی اختصاص دارد، افزود: در این کلاس ها با حضور مدرسین صاحب نظر به نحوه مواجهه با آسیب های اجتماعی در دانشگاه ها و خوابگاه ها، برنامه ریزی جهت پرکردن اوقات فراغت دانشجویان، ازدواج دانشجویی، راه­های مقابله با عرفان های نوظهور و فرق انحرافی و نحوه تلفیق فعالیت­های فرهنگی و اجتماعی با نگاه کارشناسی پرداخته خواهد شد.

مدیر کل امور فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این مراسم از دانشگاه­ها به عنوان مبدا اصلی تحولات یاد کرد و گفت: هر فعالیتی که در دانشگاه ها صورت می گیرد می تواند در سطوح مختلف جامعه تأثیرگذار باشد و بدین لحاظ باید به نقش آن توجه ویژه ای داشت.

دکتر جلیل دارا در ادامه به اهمیت موضوعات اجتماعی اشاره کرد و گفت: دغدغه هایی که در این حوزه دیده می­شود بسیار گسترده است.

وی بر ضرورت تدوین یک نظام نامه برای کار و فعالیت اجتماعی در دانشگاه ها تأکید کرد و گفت: امیدواریم کارشناسان شرکت کننده در این نشست ها ماحصل حضور خود در این جلسات را با برنامه ریزی برای تشکیل چنین شورایی با شاخصه های مشخص نشان دهند و ما بتوانیم از این بحث استفاده کنیم

دکتر دارا بر ضرورت بکارگیری اساتید علوم اجتماعی در برنامه ریزی های فعالیت­های اجتماعی دانشگاه ها تأکید کرد و گفت: خوشبختانه در قالب آیین نامه ارتقاء اساتید بهره گیری از اعضای هیئت علمی در این فعالیت ها به شکل مشخصی تعیین شده و با شناسایی آنان می توان در این زمینه ها با تشکیل شوراهای اجتماعی بهره کافی را برد.

مدیرکل امور فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به ویژگی های دانشگاه اسلامی اشاره کرد و گفت: در این دانشگاه دانشجوی مسلمان عالم، دیندار، متعهد، جامعه دوست، خانواده دوست و دارای رفتار و اخلاق شایسته مدنظر است و باید تمام فعالیت ها در تربیت دانشجو در این سمت باشد.

وی دانشگاه و دانشجو را یک سرمایه ارزشمند اجتماعی نامید و گفت: ما باید با بسترسازی لازم به دنبال حفظ این سرمایه باشیم.

دکتر دارا با تأکید بر اینکه اکنون دنیا به سمت معنویت خواهی حرکت می­کند اظهار داشت: جهان کنونی به دلیل کالازدگی، فرهنگ زدگی و پیچیدگی حاکم بر آن و روبرو شدن با پدیده های جدید به دنبال انسانیت است.

وی با اشاره به ظهور فرقه­های نوظهور و عرفان­های کاذب همانند شیطان پرستی و نظایر آن گفت: این که بگوییم چنین عرصه هایی وجود ندارند صحیح نیست ولی آنچنان هم که گسترده باشند نیستند اما در هر حال باید برای مقابله با آن برنامه داشته باشیم.

دکتر دارا جایگاه و نحوه فعالیت کارشناسان اجتماعی را فراتر از زمینه­های کاری سایر کارشناسان دانشگاه ها دانست و گفت: کسانی که در حوزه های اجتماعی فعالیت می کنند باید مسایل متفاوت و گسترده ای را رصد کنند و بدین لحاظ ما باید همواره به مباحث اجتماعی نظری جدی داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه جوان پرانرژی است گفت: ذهن جوان را باید با تحصیل و ورزش ، تفریح سالم مشغول کنیم تا او بتواند این انرژی فعال خود را تخلیه کند.

دکتر دارا با بیان اینکه در حال حاضر تفریحات سالم برای نسل جوان پررنگ نیست تصریح کرد: نمی توان تنها با استفاده از برخی آموزه های فرهنگی با جوان برخورد کرد بلکه باید به ذهن او نیز استراحت داد و اوقات فراغت آنان را با تفریحات سالم پرکرد.

وی با تأکید بر اینکه باید تفریحات سالم در جامعه کنونی ما تعریف شوند از کارشناسان اجتماعی دانشگاه ها خواست تا در این زمینه به برنامه ریزی بپردازند.

مدیرکل امور فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه پویایی در حوزه اجتماعی بیشتر از سایر حوزه­هاست گفت: بایستی فعالین این حوزه با دقت مسایل و دغدغه های این حوزه را رصد و به مدیران فرهنگی انتقال دهند.

لازم به ذکر است این نشست به مدت سه روز در دانشگاه تبریز برگزار می شود./س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.