دندان درد با استفاده از داروي خانگي درمان مي شود. مؤثرترين دارو غرغره با آب نمک است که دستور آن پيش روي شماست.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، دندان درد واقعاً رنج آور است، همانطور که درد ناشي از دندان درد غالباً به کل بدن صدمه مي زند. اين نشانه ممکن است از يک درد شديد تا يک درد خفيف متفاوت باشد. به طور کلي دندان درد، درد يا زخمي را در دندان يا اطراف دندان نشان مي دهد. افراد به دليل تورم يا عفونت در دندان از دندان درد رنج مي برند.

درد دندان به دلايل بسياري ايجاد مي شود؛ پوسيدگي دندان يا حتي يک ذره غذايي که نزديک آن دندان گيرکرده، مي توان باعث دندان درد شود.اغلب اوقات، به صورت اختلال معضل فک پاييني مشاهده مي شود. با اين حال، در چنين مواردي همه ي دندان ها به جاي دنداني که عفوني مي شود، ممکن است دردناک شوند. دندان هاي دردناک به سرما، گرما و فشار حساس مي شوند و ممکن است به درد لثه منجر شود.

داروي دندان درد؛ دستور غرغره کردن آب نمک؛ اگر عفونت علت اصلي دندان درد باشد، ساده ترين و مؤثرترين داروي خانگي، غرغره کردن با آب نمک است. همانطور که آب نمک در درمان گلو بسيار مورد استفاده قرار مي گيرد، مي تواند در درمان دندان درد نيز مؤثر باشد. نمک، آب را از موجودات زنده بيماري زا بيرون مي کشد و آن ها خشک مي کند. بنابراين نمک به دليل خصوصيت آب زدايي، در از بين بردن باکتري ها و ميکروب هاي ديگر تاثيرگذار است. دو غلظت از آب نمک ايزوتونيک و هيپرتونيک موجود است. اين جا دستور آماده کردن اين دو غلظت براي غرغره کردن آمده است:

آب نمک ايزوتونيک؛ (500)ميلي ليتر آب خالص (تصفيه شده با آب مقطر) را در يک ليوان بريزيد و جوش شيرين به آن اضافه کنيد. محلول را به هم بزنيد و غرغره کنيد. آب نمک ايزوتونيک را بايستي سه بار در روز با تجويز دندانپزشک مصرف نمود.

آب نمک هيپرتونيک؛ هيپرتونيک همانطور که از اسمش برمي آيد غلظت بيشتري نسبت به محلول آب نمک ايزوتونيک دارد. براي آماده کردن اين محلول دو قاشق غذاخوري آب نمک و يک قاشق غذاخوري جوش شيرين به (500)ميلي ليتر آب بيافزاييد. محلول را کاملاً هم زده تا نمک و جوش شيرين کاملاً حل شوند. اين محلول براي دندان درد شديد توصيه مي شود.مي توان با محلول آب نمک هيپرتونيک سه بار در روز يا طبق تجويز دندانپزشک غرغره کرد.

جهت سلامت دهان و دندان خوب، توصيه مي شود همواره پس از هر وعده غذايي و قبل از خواب غرغره کنيد. علاوه بر اين داروهاي خانگي بسياري براي دندان درد وجود دارد. بعضي از آن ها از اين قرارند:

*مالش قسمت تحت تاثير با قالب يخ به مدت (3 الي 4)دقيقه آن قسمت را بي حس کرده و از شدت دندان درد مي کاهد.

*استفاده از سير به عنوان داروي خانگي از زمان هاي بسيار دور شناخته شده است. براي دندان درد مي توان يک حبه سير را با نمک سنگ روي قسمت تحت تاثير گذاشت.

*گذاشتن (2 تا 3)قطره عصاره وانيل درد را فوراً کاهش مي دهد.

*در صورت عفونت، جوانه گندم را آسياب کرده و با آن عصاره غرغره کنيد. اين کار باکتري ها را از بين برده و درد دندان را مي کاهد.

*روغن ميخک روي قسمت تحت تاثير به بهبود درد در دندان کمک مي کند. براي رسيدن به نتيجه مطلوب مي توان ذره اي پودر فلفل اضافه کرد.

*گياه آنقوزه را در آب ليمو حل کنيد و سپس محلول را دم کرده تا زمانيکه ولرم شود بعد با زخم پاک کن (سوآب) نخي آن را روي دندان مورد نظر قرار دهيد.

*بسياري مواقع دندان درد ناشي از بهداشت ضعيف دهان و مصرف غذاهاي سرشار از ماده قندي مي باشد. جهت مراقب از دهان و دندان، توصيه مي شود همواره دندان ها را مسواک بزنيد. مي توان دندان ها را با حرکت دوراني مسواک کرد و بعد اندک اندک لثه را براي افزايش جريان خون مسواک کرد.

*چنانچه دندان درد با داروهاي خانگي مذکور فروکش نکرد، مسکن مصرف کنيد يا لوسيون هاي کاهش دهنده درد را در اطراف دندان مورد نظر قرار دهيد. اگر درد شديد است، توصيه اکيد مي شود که به دندانپزشک واجد شرايط براي تشخيص و درمان به موقع مراجعه کرده، به دنبال توصيه اي باشيد. دندان درد شديد نياز به توجه پزشکي فوري دارد چون تاخير در درمان، دندان درد را بدتر کرده و شرايط ممکن است پيچيده تر شود./س

برچسب ها: دندان ، آب نمک ، زخم لثه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.