مسئول طرح جمع‌آوری قصه‌های ایرانی کانون پرورش فکری پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور گفت: کتاب جامع قصه‌های ایرانی حوزه کودک و نوجوان تدوین می‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مازندران شکرانه در نشست مشترک با مدیر و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مازندران با اشاره به اینکه وقتی می‌گوییم فرهنگ عامه و قصه های بومی، به دنبال چه باید گشت، افزود: در این طرح به دنبال تدوین کتاب جامعی درباره قصه‌های ایرانی در حوزه کودک و نوجوان هستیم.

وی تصریح کرد: شیوه اجرا و جمع‌آوری این قصه‌ها در کانون‌های استان توسط مربیان مراکز فرهنگی و هنری و به صورت ثبت تصویری و مکتوب قصه‌های بیان شده توسط راوی صورت می‌گیرد تا پس از گردآوری برای تدوین نهایی آن اقدام بعدی صورت پذیرد.

وی محورت قصه‌های بومی مازندران را با موضوع«نی» بیان کرد و افزود: تلاش شود تا در فرهنگ بومی مازندران هر جا قصه‌ای درباره «نی»، باورها و آیین‌ها با این موضوع وجود دارد گردآوری و ثبت شود.

مسئول طرح جمع آوری قصه‌های ایرانی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کشور مهم‌ترین رویکرد این طرح را تقویت و افزایش شناخت مربیان مراکز فرهنگی و هنری کانون با فرهنگ بومی و محلی و فرهنگ ملی بیان کرد و تصریح کرد: با این کار می‌توان این سنن را به زبان ساده و شیرینی برای کودکان و نوجوانان کشور ارائه کرد.

مدیر کانون پرورش فکری مازندران نیز گفت: با نظر مدیرعامل کانون در راستای شناسایی و جمع‌آوری قصه‌های بومی و شفاهی کشور مقرر شد تا کانون‌های پرورش فکری هر استان در طرحی مشترک با عنوان «سیمرغ قصه‌های ایرانی» به شناسایی و گردآوری قصه‌های بومی خود بپردازند.

عزیززاده گرجی با بیان اینکه تاکنون مجموعه‌ای از قصه‌های بومی و محلی مازندران جمع‌آوری و در اختیار مسئول این طرح قرار گرفته است، افزود: این طرح فرصت خوبی است تا کانون به صورت تخصصی به جمع‌آوری قصه‌های بومی و محلی در حوزه کودک و نوجوان بپردازد.

وی تصریح کرد: بخشی از فرهنگ شفاهی مازندران مانند چاووشی خوانی در حال فراموشی است که امید است با این کار در برای حفظ و احیای این خرده فرهنگ‌ها و سنن حرکتی موثر انجام گیرد./ب


برچسب ها: قصه ، کودک ، مازندران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.