کشورهاي حوزه خليج فارس در طرح هاي تازه بندرگاهي خود با يکديگر رقابت مي کنند.

ه گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران  ؛ سايت استراتفور در گزارشي با اين عنوان، اعلام کرد منطقه شمال غرب خليج فارس از نظر وسعت کوچک اما از نظر ژئوپليتيکي منطقه اي مهم به شمار مي رود.

اين منطقه، نقطه تلاقي دو قدرت اصلي منطقه يعني ايران و عربستان سعودي است. اما در اين منطقه ديگر رقباي خليج فارس نيز حضور دارند که از آن جمله عراق و کويت است.

در جنوب عراق شبکه اي از کانالهاي آبي در شط العرب وجود دارد که به خليج فارس مي ريزد. اما عراق در مقايسه با کويت دسترسي محدودي به خليج فارس دارد. حدود پنجاه و هشت کيلومتر خط ساحلي است و فقط دو کانال دارد که از عمق کافي براي عبور شناورها برخوردار هستند. در مقايسه کويت که همسايه کوچکتر عراق به شمار مي رود، حدود پانصد کيلومتر خط ساحلي و نه جزيره دارد. به اين ترتيب کويت به شکلي موثرکنترل  يکي از دو دسترسي آبي جنوب عراق را در اختيار دارد. اين گذرگاه به گذرگاه آبي خورعبدالله موسوم است.

خورعبدالله گرچه بيش از ده کيلومتروسعت ساحلي ندارد، تنها دسترسي بندر تجاري امه قصرعراق به دريا به شمار مي رود. عراق و کويت هر دو در نظر دارند بندرگاه هاي بزرگي ايجاد کنند که از خورعبدالله استفاده مي کنند. اين طرح هاي بندري بخشي از رقابت هاي بزرگتري هستند که بين عراق و کويت وجود دارد و مي تواند چشم اندازي از آينده منطقه را روشن کند زيرا اين گذرگاه مهمترين راه ورود و خروج کالا براي منطقه و نيز براي صدور نفت به شمار مي رود.

برچسب ها: عراق ، کویت ، گذرگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار