یک روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، برخی گزارش‌ها از فعالیت شدید عربستان سعودی به نفع میت رامنی حکایت می‌کند.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، منابع دیپلماتیک گفتند که فعالیت‌های لابی سعودی در آمریکا به نفع رامنی – که هم اکنون در ائتلاف استراتژیک با لابی اسراییل به سر می‌برد- شدت زیادی گرفته، به گونه‌ای که عملاً برخی دستگاه‌های نظارتی در آمریکا نسبت به آن حساس شده‌اند.

این منابع تاکید کردند که عربستان از طریق برخی مرتبطان خود در حال شارژ مالی ستاد رامنی و همچنین رایزنی به نفع وی در میان لابی‌های سیاسی ایالات متحده است.

سعودی همچنین تلاش زیادی برای جلب نظر لابی‌ها و شرکت‌های نفتی به نفع رامنی به عمل آورده است.

بنابر این گزارش‌ها، نقش اصلی را در این فرآیند از جانب عربستان، "بندر بن‌سلطان" مسئول دستگاه اطلاعاتی این کشور –که اخیراً جانشین "مقرن بن‌عبدالعزیز" شده - و از جانب آمریکایی‌ها هم "جیمز اسمیت"(James B. Smith) سفیر آمریکا در عربستان سعودی بر عهده دارد که گفته می‌شود، روابط نزدیکی با رامنی دارد.

اگرچه این خبر نیمه تأیید شده هم وجود دارد که اخیراً "تامیر پاردو" رئیس موساد در سفری محرمانه به ریاض، با بندر بن‌سلطان درباره جزئیات نحوه اثرگذاری بر صحنه سیاسی آمریکا با وی مذاکره کرده است.

انتخابات آمریکا روز سه شنبه 16 آبان 1391 (6 نوامبر 2012) برگزاری می‌شود.

هم‌اکنون در نظرسنجی‌ها، رامنی و اوباما شانه به شانه یکدیگر حرکت می‌کنند، اما منابع مطلع می‌گویند در کالج‌های الکترال که انتخاب‌کنندگان اصلی رئیس جمهور در آمریکا هستند، اوباما از رامنی جلوتر است.

شکل‌گیری اتئلاف سعودی- صهیونیستی علیه اوباما در انتخابات آمریکا در مجموع، زمینه‌ساز وجود نوعی بحران در روابط منطقه‌ای آمریکا پس از انتخابات 6 نوامبر است، و این به‌رغم همه خدماتی است که اوباما در دوران ریاست جمهوری خود به اسراییل کرده است.

انتهاي پيام/ش3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار