سينماي ايران با وجود مميزي ها و توقيف فيلم ها توانست در مقابل شكست ها سربلند شود.

به گزارش خبرنگار حوزه سنيما باشگاه خبرنگاران، آغاز دهه 80 سينماي ايران بيشتر به سمت فيلم هاي اجتماعي و ملودرام سوق پيدا كرد و توليد فيلم هاي دفاع مقدس و يا ژانرهاي مختلف كمتر به چشم مي خورد اما با اين وجود اصلاحات و مميزي ها توسط مديران سينما گريبانگير فيلم سازان شد به طوري كه توقيف برخي از فيلم ها همچون "سنتوري"، "زمهرير" و "زادبوم" را به همراه داشت.
در دهه 80 با تولد پديده اي در كارگرداني به نام اصغر فرهادي روبرو بوديم كه با ساخت فيلم "درباره الي" توانست رنگ تازه اي به سينما و فيلم هاي اجتماعي بدهد.
رسول صدرعاملي با ساخت فيلم "من ترانه 15 سال دارم" بار ديگر نشان داد كه فيلم هاي اجتماعي را به خوبي مي شناسد و توانايي خوبي در معرفي بازيگران جوان همچون ترانه عليدوستي دارد.
روايت انساني از كشاكش يك دختر براي اثبات پاكدامني باعث شد تا كسي حتي به فكر پيدا كردن يك دريچه سوء تفاهم برانگيز در فيلم نباشد.
از توليدات سال 81 فيلم جنگي "دوئل" ساخته احمدرضا درويش است كه تجربه اي جديد در سينماي ايران به شمار مي‌آيد و تصويري تازه از صحنه پردازي جنگ را به نمايش گذاشته است با وجود بازي كمرنگ هديه تهراني اما پژمان بازغي با بازي خوب، عرصه جديدي را در سينما تجربه كرد.
"دوئل" جزء فيلم هاي پرهزينه اي است كه با سكانس به ياد ماندني انفجار قطار بر روي ريل صحنه هاي ناب جنگي اش از جمله آثار جنگي خوش ساخت محسوب مي شود.
"شبهاي روشن" ساخته فرزاد موتمن يكي از ملودرام هاي رومانس سينماي ما بود كه با وام گيري از ادبيات و روايت قصه اي عاشقانه در بستري مهيج توانست به جذب مخاطب دست يابد فيلم روايت چهارشب مراودي ميان استاد جوان و رويا است يكي از نكات مثبت فيلم استفاده از دو كاراكتر جاندار بود كه مخاطب را تا ثانيه آخر پاي تماشاي اثر نشاند.
"به رنگ ارغوان" از توليدات ابراهيم حاتمي كيا در سال 83 است و شايد حساب شده ترين فيلم كارنامه هنري حاتمي كيا است كه سرفصل جديدي در سينماي بي حس و حال آن دوران گشود و روايتي درخشان از درگيري ماموران امنيت و گروهك ها به تصوير كشيده است.



رضا ميركريمي يكي از كارگردانان موفق در دهه هشتاد بود و از آثار وي مي‌توان "خيلي دور خيلي نزديك" را اشاره داشت كه در دسته درام معناگرا مي‌گنجد و از بازي هاي خوب مسعود رايگان و الهام حميدي بهره مي‌برد.
"اتوبوس شب" با بازي خوب زنده ياد خسرو شكيبايي هميشه در يادها مي ماند در كنار بازي خوب شكيبايي تصويربرداري درخشان و كارگرداني خوب فيلم  نيز از ارزش والايي برخوردار است.
"سنتوري" ساخته داريوش مهرجويي گزنده ترين فيلم نيم دهه اخير است كه با فضايي داستاني تلخ و كنايه هاي آزار دهنده اش نسبت به شرايطي كه جوانان را از مسير محبوبيت و رشد به زوال و نيستي مي كشاند براي معرفي يك جوان آسيب ديده و معتاد بهرام رادان بهترين بازي خود را نمايش داده است.
"طلا و مس" ساخته همايون اسعديان در سال 89 از فيلم هاي خوب و ماندگار اين دهه است فيلم عاشقانه اي شكل گرفته در فضايي غيرقابل باور ميان يك روحاني و همسرش كه با شرافت و صداقت، تصوير زيبايي از تلاش براي سنجش انسانيت و معرفت ارائه مي‌كند.
"درباره الي" اصغر فرهادي بهترين فيلم دهه 80 به وضوح برتري هاي فني خاصي بر ديگر رقبايش داشت و به لحاظ كارگرداني و نمايش سكانس غرق شدن الي بسيار عالي بوده است./ي2
برچسب ها: سینما ، دهه هشتاد ، دوئل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار