مدیرحوزه علمیه آذربایجان‌غربی گفت: فلسفه اصلی عزاداری‌ در ماه محرم بیان حقایق دین و تبیین احکام الهی است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه حجت‌الاسلام محمدجواد قهرمانی در همایش بصیرت عاشورایی اظهار داشت: هیات‌های مذهبی به عنوان مراکز فرهنگی باید در کنار عزاداری و سینه‌زنی امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه نهادینه کنند.

وی با بیان اینکه عزاداری در ماه محرم بیعت دوباره با آرمان‌های امام حسین(ع) است، افزود: ماه محرم یک فرصت مهم برای انتقال فرهنگ اسلامی و دینی به ویژه به نسل جوان و نوجوان است.

امام جمعه میاندوآب با تاکید بر ضرورت توجه به محتوای برنامه‌های عزاداری سید الشهدا(ع) گفت: باید به جای توجه به کمیت برنامه‌ها به کیفیت و محتوای آنها پرداخت و هیئت‌های مذهبی نیز در این ایام نقش مهمی در ترویج فرهنگ معنویت جامعه دارند.

مدیر حوزه علمیه آذربایجان‌غربی با تشریح اهمیت ماه محرم و حضور نسل جوان در حسینیه‌ها و مساجد در طول این ماه اظهار داشت: این حضور فرصت مناسبی برای پاسخگویی به شبهات جوانان و نوجوانان است.

وی ادامه داد: معنویت این ماه سبب می‌شود تا مردم بیشتر از هر زمان دیگری پیرو الگوپذیری از زندگی و سیره امام حسین(ع) و خانواده ایشان باشند و تجمع‌هایی که در راستای عزاداری برای سیدالشهدا صورت می‌گیرد، تاثیر زیادی در افزایش معنویت در وجود افراد دارد.

استاد حوزه و دانشگاه نیز در این همایش گفت: محرم، ماه بازگشت به کاروان امام حسین(ع) است اگر انسان در ماه رمضان نتوانست از باب‌التوبه وارد شود و از گناهان خارج شود در این ماه می‌تواند از باب الحسین(ع) وارد شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی قمی اضافه کرد: برای آشنایی اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان با کرامات اهل بیت(ع) ماه محرم بهترین فرصت است اما سخنرانان در این ماه باید در نظر داشته باشند که سخنرانی‌ها منحصر به سخنرانی نباشد و همراه با موعظه و بیان کرامات اهل بیت(ع) باشد.

وی افزود: مشکل امروز جوانان ما این است که ناامید هستند و وظیفه علما و مسئولان هیئت‌ها این است که جوانان را امیدوار کنند و باید بدانند که جذب، نگهداری و برقراری ارتباط بین جوانان و اهل بیت(ع) مهم است.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: مداحان باید از افراط و تفریط پرهیز کنند و به مردم بگویند که اهل بیت(ع) مظلوم بودند ولی ظلم‌پذیر نبودند و شما باید این را در مداحی‌ها و روضه‌ها در نظر داشته باشید./ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.