وزیر توسعه و برنامه‌ریزی ترکیه گفت: سطح مبادلات اقتصادی دو کشور ایران و ترکیه در 9 ماه سال 2012 به 18 میلیارد دلار رسیده است.


به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه جودت ایلماز در نشست معاون امور بین‌الملل رئیس‌جمهور ایران با نخبگان سیاسی، اقتصادی و فرهنگی ایران و ترکیه اظهار داشت: مسئولان دو کشور در مذاکرات مشترک خود بر افزایش سطح مبادلات اقتصادی دو کشور به 30 میلیارد دلار به توافق رسیده‌اند . کشور ترکیه از نظر اقتصادی در دنیا رتبه 16 و در سطح اروپا رتبه ششم را کسب کرده است.

ایلماز اضافه کرد: کشور ترکیه خواهان تجارت آزاد با جمهوری اسلامی ایران و افزایش میزان سرمایه‌گذاری است لذا فعالان اقتصادی دو کشور می‌توانند با انجام سرمایه‌گذاری مشترک در این راستا گام مهمی بردارند.

وی تصریح کرد: در زمینه افزایش سرمایه‌گذاری‌ها تمام سرمایه‌های تشویقی که در اختیار فعالان اقتصادی ترکیه قرار می‌گیرد در اختیار فعالان اقتصادی ایرانی نیز گذاشته می‌شود.

وزیر توسعه و برنامه‌ریزی ترکیه با اشاره به اینکه اقتصاد کشور ترکیه در سه سال گذشته به سرعت رشد کرده است، خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت‌های دو کشور، روابط سیاسی ترکیه با جمهوری اسلامی ایران باید بتواند در افزایش سطح مبادلات اقتصادی نیز تاثیرگذار باشد.

ایلماز اضافه کرد: هدف ما این است که با تجارت و سرمایه‌گذاری بیش از پیش از ظرفیت‌های دو کشور بهره ببریم و در این راه موانع بر سر راه تجارت را برداریم.

در نخستین روز از این اجلاس چهار کارگروه کارشناسی و تخصصی با حضور فعالان اقتصادی، تجار و بازرگان و مقامات دو کشور برگزار شد و علاوه بر نشست‌های تخصصی استانداران مرزی، مقامات ایرانی با مقامات عالی رتبه دولت ترکیه از جمله جودت ایلماز وزیر توسعه دولت ترکیه دیدار کردند.

ادامه نشست‌های تخصصی و دیدارهای مقامات دو کشور به همراه توسعه و تعمیق هر چه بیشتر مناسبات، پیگیری تفاهمنامه‌های قبلی از جمله اهداف و برنامه روز یکشنبه این اجلاس بود که در خاتمه این نشست اسناد همکاری‌های اقتصادی، فرهنگی و... بین مقامات دو کشور به امضا رسید./ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.