هر سال با شروع فصل سرما و ایجاد پدیده مه دود شیمیایی، شاهد افزایش مراجعه بیماران انسداد مزمن ریوی به مراکز درمانی هستیم.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، بیماری های انسداد ریوی، شامل بیماری هایی است که مجاری هوایی بزرگ و کوچک ریه را درگیر می کند. امروزه علم پزشکی از تعریف جامع و روشنی برای این بیماری خاص قاصر است. در گذشته بیماری براساس شکایات بیمار، بافت ریه و تغییرات ظاهری به دو گروه تقسیم بندی می شد. دسته نخست را افرادی تشکیل می دادند که خلط آنان دو تا سه سال ادامه داشت. گروه دیگر بیماران دارای آمفیزم ریوی هستند. در این حالت ریه افراد به کلی تخریب می شود.

● چه کسانی بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری هستند؟ مسلما افراد سیگاری و کسانی که در تماس مستقیم با حجم زیاد دود هستند. در سال های اخیر شیوع این بیماری نزد زنان به علت متداول شدن مصرف سیگار و قلیان بین آنان بیشتر شده است.

● اضافه وزن و چاقی هم رابطه ای با ابتلا به این بیماری دارد؟ متاسفانه بیماری دیگری به نام «کاهش حجم ریه بر اثر چاقی مفرط» بسیاری از مواقع با این بیماری اشتباه گرفته می شود و حتی گاه به اشتباه مورد درمان قرار می گیرد. اغلب این افراد کسانی هستند که از دوران نوجوانی وزن بالایی داشته اند و میزان توده بدنی آنها که بر حسب نسبت وزن به قد به توان دو محاسبه می شود، بیش از ۳۲ است. یعنی قفسه سینه این افراد اغلب به خاطر سنگینی وزن بخوبی قادر به انجام عمل دم و بازدم نیست. به همین میزان اکسیژن خون این افراد در طولانی مدت کاهش می یابد و بر شدت میزان گازهای سمی مانند

● آیا سابقه خانوادگی نیز در ابتلا به این بیماری دخیل است؟ بله، یکسری افراد که زمینه وراثتی دارند، بیش از دیگران مستعد ابتلا به این بیماری هستند. این افراد حتی در اثر استنشاق کمی دود سیگار ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.

● آیا جنسیت نیز در احتمال ابتلا به این بیماری تاثیر دارد؟ طبق مطالعات بالینی که دانشمندان جهان به انجام رسانده اند، میزان این بیماری در مردان به علت استعمال بیشتر دخانیات بیش از زنان است، اما متاسفانه تحقیقات بالینی و میدانی برخی کشورها ازجمله ایران نشان داده است امروزه میزان ابتلا به بیماری انسداد مزمن ریوی افزایش یافته است،اشکال عمده بیماری این است که درگیری از مجاری هوایی بزرگ آغاز می شود و بتدریج مجاری هوایی کوچک را درگیر می کند..

● مهم ترین عوارض این بیماری چیست؟ یکی از مهم ترین عوارض بیماری، افت اکسیژن خون است. از آنجا که سیستم قلب، ریه و عضلات در ارتباط مستقیم هستند و مجموع فعالیت این سیستم ها باعث حرکت اسکلت بدن و انجام عمل تنفس می شود این فعالیت ها باعث می شود تا فشار های مختلفی برقلب وارد و سمت راست قلب دچار بزرگی شود.

● آیا این بیماری قابل درمان است؟برای بیمارانی که در تماس مستقیم با سیگار هستند از نظر درمانی نمی توان کار زیادی کرد و سلامت آنها برگشت پذیر نیست، اما اگر این افراد سیگارشان را کنار بگذارند و شغلشان را عوض کنند، قادر خواهند بود، وضع خودشان را ثابت نگه دارند. البته چنانچه بیماری پیشروی کند، نیاز به اکسیژن درمانی و دارودرمانی است. اقدامات دارودرمانی فقط شکایات ظاهری بیمار را بهتر می کند اما بیمار را به حالت اول برنمی گرداند. در مرحله اکسیژن درمانی می توانیم مانع بزرگ شدن قلب شویم، به همین دلیل پیشگیری از بیماری بسیار مهم تر از درمان آن تلقی می شود./ع

برچسب ها: سرفه ، دشمن ، سلامتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.