پنج روزی است ارسباران حال و هوای دیگری دارد، زلزله از شرم سر به گریبان دارد و سرما دیگر نمی‌تواند دل گرم عشاق را غالب شود؛ از آسمان ارسباران این روزها علاوه بر برف، "اشک" هم می‌بارد، زمين ارسباران اين روز‌ها از لرزه دل‌هاي عشاق حسني به خود مي‌لرزد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، صدای اشک از پس پرده جان عشاق به گوش می‌رسد که در تلاش است رواق شش گوشه دل را جلا دهد.

سال‌هاست گونه‌هاي سرخ عاشقان به رقص اشک خو کرده‌اند و در فصل خزان کاروان نینوا به انتظار آمدنش می‌نشینند تا بار دیگر شیدایی او را گواه باشند.

حجره تنگ آیینه دل، نقش آبله‌های پايي است که در خارزار دشت نامردان، خون را شکنجه‌ مي‌کند و زلف پریشان پروانه‌ای بر باد می‌دهد که قهرمان خلقت روزی آن را بوسه باران می‌کرد.

سال‌ها بود تقویم بشریت دنبال بهانه‌ای می‌گشت تا اشکی که در کنج دل غمگینش بيتوته كرده بود را آزادانه رها کند، خدا می‌دانست و به فرشتگانش هم گفته بود که خلقت به احترام چه کسانی خلق شده است و گفته بود که روزی از روزهای خدا در سرزمیني از همین زمین، حادثه‌ای خلق خواهد شد که تا ابد دل اراتمندان حضرتش را به درد خواهد آورد.

زیاد دور نیست، هزار و 372 سال پیش در چنین روزهايي بوی شهادت به مشام کسانی می‌رسید که در وادی دشت کربلا گام نهاده بودند و زیاد طول نکشید تا در عرض چند روز عزیز عزیز خدا، عزیزانش را تقدیم عزیزش کرد تا برای همیشه عزیز باقی بماند و عنوان "ثار‌الله" براي هميشه بر تارك تاريخ درخشان بماند.

از همان روز بود که عشق حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در دل و جان عاشقانش از هر طیف و گروه و رنگ و زبان و فرهنگ در همه اعصار تاریخ باقی ماند و خواهد ماند.

بودند در ایران‌زمین خداجویانی که همواره در راه ابراز ارادت به اهل بیت و سرور و سالار شهیدان پیش قدم بوه و هر سال این مهم را به رخ جهانیان می‌کشانند.

محرم 1434 در حالی خود را به آغوش ایران اسلامی 1391 رسانده است که هنوز محرم از راه نرسیده زلزله‌اي بعد از ظهر روز شنبه 21 مرداد ماه مصادف با 22 رمضان و در شب قدر، سکوت زندگی مردمان ارسباران را به هم زد؛ اشک نمی‌توانست کاری کند، شب آرام آرام از راه می‌رسید و روز بساط خود را جمع می‌کرد.

شاید شب نمی‌خواست تا دست پینه‌زده پدر که از زیر آوار بیرون مانده و با زبان بی‌زبانی استمداد می‌طلبید، دل نازک دختر خردسالش را بیش از این ریش کند؛ اوضاع در هم تنیده بود و روی ناخوش روزگار نقش نامردی ایفا می‌کرد.

روزها بی‌مادر و شب‌ها بی‌پدر می‌گذشت و دیگر صدای خنده کودکانه دختر خردسالی که با نگاه معصومش دل می‌ربود زیر خروارها آوار خاموش شده بود؛ هنوز پرده اول نامردی روزگار به پایان نرسیده بود که تصویر دیگری نقش بر دیوار درد ساکنین ارسباران حك شد.

سرما چشم دیدن جولان زلزله در منطقه را نداشت و به بهانه پاییز چادر خود را در کنار چادر زلزله‌زدگان زد ولی هرگز در چادر خود نماند تا بتواند دل ریش زلزله‌زدگان را پیش از این خون کند؛ چندی است برف نیز از راه رسیده و بار و بندیلش را باز کرده است تا براي 5 ماه دیگر ارسباران را جولانگاه خود کند.

 اما پنج روزی است ارسباران حال و هوای دیگری دارد، محرم وقتی از راه رسید مردمانش با آغوش باز به استقبالش رفتند، شاید می‌خواستند بگویند که بیشتر دركت می‌کنیم!

زلزله از شرم سر به گریبان دارد و سرما دیگر نمی‌تواند دل گرم عشاق را غالب شود.

این روزها از کوچه پس کوچه‌های ارسباران ناله و فریاد به گوش می‌رسد، اما نه به خاطر داغ خودشان بلکه به خاطر حادثه‌ای که هر سال در این ایام به خاطر آن گریه می‌کردند اما گریه و ناله امسال آن‌ها حال و هوای دیگری دارد.

در شب سرد برفی پاییز، همراه با لرزه‌هاي کوچک و بزرگ زلزله، با نور شمع‌های کوچک و کم‌قوت، زیر چادرهای که یارای مقابله با سوز سرما را ندارند، صدای محرم می‌آید که به هیچ ادعا شاهد مهمان‌نوازی مردمان عاشق ارسباران است.

 محرم امسال در این منطقه متفاوت از هر سال دیگر است و درک معرفتی این ماه به خاطر شرایط سخت قرار گرفتن نسبت به سایر جاهای کشور بیشتر شده است.

برای شرکت در مراسم عزاداری ارسباران کسی با صدای طبل‌های بزرگ و سنج و شيپور، با تجهیزات صوتی پیچیده، با لباس‌هي گرم و گران، نمي‌روند و کسی برای تماشا در هیئت حاضر نمی‌شود.

عزاداری امسال مردم زلزله‌زده ارسباران از ته دل بوده و با درک بخش اندکی از مصیبت کربلا به بزرگداشت این دهه می‌پردازند.

در شهرهای اهر، هریس، ورزقان و ورستاهای تابعه هم چون سایر نقاط کشورمان ایران عزیز، بیرق و پرچم‌های سیاه ، سرخ و سبز زینت بخش شهر و سردر منازل است، در این منطقه هم صوت دلنشین مداح محل با دل رمیده عشق بازی می کند.

 هر چند مساجد در این منطقه زخم خورده زلزله شده و قابل استفاده نیست و یا هر چند خبری از تکیه‌ها و داربست‌های فلزی و امکانات موجود در شهرهای دیگر در ارسباران نیست ولی اشك چادرهای ساکنین را آن قدر گرم و باصفا كرده است که مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) با تمام شکوه در آن‌ها برگزار شود.

عباس فلاحی نماینده اهر و هریس در این خصوص به باشگاه خبرنگاران گفت: مراسم عزاداری محرم در ارسباران طبق سنوات گذشته بود و علی‌رغم وجود زلزله‌های متعدد 5.2 ، 3.9 ریشتري كه وجود دارد ولی مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان در مساجد و چادرهای تعبیه شده برگزار می‌شود.

 وی می‌گوید: شخصیتی مثل حضرت اباعبدالله الحسین(ع) هرگز از یاد نرفته و بلایای این چنینی نمی‌تواند عشق و ارادت مردم به این حضرت همام را تحت‌الشعاع قرار دهد.

فلاحی می‌گوید: در شب پیش که از هریس به سمت اهر در حرکت بودم دسته‌های بزرگ و طولانی در این شب‌های سرد پاییزی با تمام وجود در خیابان‌های شهر به عزاداری مشغول بودند.

وی به یک نکته مهم هم اشاره كرد و گفت: عزاداری عاشقان حضرت اباعبدالله در ارسباران از آن جايي بیشتر فرق می کند که مردم برای رهایی از این مشکلات نذر کرده و با انابه به درگاه خداوند خواستار بهبود وضعیت زندگی در این منطقه هستند.

نماینده اهر و هریس در خانه ملت می‌گوید: مراسم "شاه حسین گویان" که نوعی مراسم عزاداری آذری‌ها است با تمام شوق و علاقه ارادتمندان برگزار می‌شود.

فلاحی به مراسم "زانوزنی" که به نوعی شاه حسین گویان نشسته است اشاره می‌کند و می گوید این مراسم ویژه ماه محرم بوده و هر ساله در اين منطقه اجرا مي‌شود.

وي افزود: روستاهای نهند، پاکچین ، کهک‌بلاغی، استيارو.... را نام برد كه اين مراسم درآن‌ها برگزار مي‌شود.

البته علم‌بندی، زنجیر‌زنی، تعزیه‌، خيمه‌سوزانی از دیگر آیین ماه محرم است که در این مناطق برگزار می‌شود.

از زاویه ديگر مراسم عزاداری امسال منطقه ارسباران از آن جهت خالصانه‌تر می‌نماید که مشکلات فعلی مردم این منطقه، بر مردم گوشزده کرده است که همه کارهایشان در توان و اختیار خداوند بوده و لاغیر!

 از آسمان ارسباران این روزها علاوه بر برف، "اشک" هم می‌بارد، زمين ارسباران اين روز‌ها از لرزه دل‌هاي عشاق حسني به خود مي‌لرزد.

محرم در حالی در آغوش گرم شهر و روستای زلزله‌زدگان آرمیده است که مردم منتظر امامانشان بوده و از آن‌ها استمداد می‌طلبند.

به هر حال مردم مناطق اهر، هریس و روستاهای منطقه ارسباران واقع در شمال‌ غرب کشور در حالی به عزاداری ماه محرم مشغول هستند که اعتقاد دارند زندگي و آخرت انسان بر اساس حكمت حضرت‌ حق رقم خورده و هر آنچه او بخواهد همان خواهد شد.

ارسباران اين روزها با چشمان اشك‌آلود و دستان رو به آسمان فرياد مي‌زنند: بار پروردگارا، ما را حسینی زنده بدار و حسینی بميران.

گزارش از وحید عظیم‌نیا

انتهاي‌پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار