کتابخانه "کوثر" خانه فرهنگ آیه، در پنجاه و ششمین نشست نقد و بررسی کتاب با عنوان "بلور قلم" داستان"پروانه ی سفید و پنجره های رنگارنگ" نوشته علی اصغر سید آبادی را عصر روز گذشته مورد نقد وبررسی قرار داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای فردوس؛ این نشست با حضور علی اصغر سید آبادی(نویسنده)، محمد رضا گودرزی و مهدی یوسفی (منقدین)و جمعی از اعضای ادبی وفعال کتابخانه های مراکز منطقه برگزار شد.
در ابتدای نشست سید آبادی بخش هایی از داستان را خواند و پس از اتمام خوانش یوسفی در خصوص داستان گفت:مسئله اصلی در ساختار این کتاب ، ترکیب عناصر هم شکلی است که بار اصلی کشش این داستان و پیش برد روایت را به دوش می کشد.
وی در ادامه افزود: رنگها، پنجره ها و مکانهایی که داستان اصلی کتاب از خلال آنها روایت می شود به گونه ای انتخاب شده و در کنار یکدیگر قرار گرفته اند که در هر لحظه خواننده بتواند آینده ی روایی کتاب را انتظار بکشدو ادامه ی کتاب برای خواننده کشش داشته باشد.
 یوسفی اظهار داشت: نویسنده تلاش می کند قصه ی زندگی شخصیت اصلی داستان را چنان بگنجاند که ذره ذره گذشته و آینده ی زندگی این شخصیت در پیوند با هم ساخته شوند.
این منتقد در پایان گفت: تعبیر داستان این است که به دنبال یافتن شاهزاده باید از نقطه ای به نقطه ای دیگر سفر کرد ،برای رسیدن به خودشناسی باید در درون خود سفر کنیم سفری به خودآگاهی و شناختن نکته هایی که قبلا نمی دانستیم. پیچیدگی داستان می تواند هم به ما کمک ، و هم مضر باشد . مثل اسطوره آتش هم می تواند مفید و هم خطر ناک باشد.
سپس در بخش بعدی برنامه "بلور قلم"، محمد رضا گودرزی نیز در مورد این کتاب بیان داشت: کتاب "پروانه ی سفید و پنجره های رنگارنگ" از لحاظ گونه بندی در رده نوجوانان قرار دارد و داستان زندگی یک پروانه را روایت می کند  که یک پروانه می تواند  جای یک انسان را بگیرد .
گودرزی در خصوص جایگاه رویا در زندگی اظهار داشت: این کتاب به 15 بخش تقسیم شده است که 5 بخش آن رویاهای رنگارنگ است و جایگاه رویا در زندگی و این که رویا تداوم بیداری است و بخش مهمی از زندگی است و 10 بخش پنجره ها هستند که آنها هم با رنگها مشخص شده اند . اهمیت پنجره بیشتر از رویاست.
وی همچنین افزود: در این داستان اندیشه و تفکر جز عناصر غایب هستند و پنجره ها   دریچه ای رو به جهان هستند و مهمترین وجه تاویلی این داستان ، بن مایه طلب یا سفر برای رسیدن به مطلوب است که در اسطوره ها هم مدام تکرار شده است وسفر عامل خودآگاهی و شناخت است و به فرد کمک می کند تا به مطلوب دست یابد . در عین حال کل کتاب ، سیر تشرف و تعرف شخصیت اصلی است ، در رویارویی با مشکلات ، خود را یافتن و درک حضور دیگری که ممکن است مانع مسیر ما شود یا در رسیدن به مطلوب ما را یاری دهد .
این منتقد ادبی تاکید کرد: در این کتاب روی مفهوم جبر و اختیار هم تکیه شده است  و به وجه شهرزادگویی راوی هم اشاره شده است .
گودرزی در پایان خاطر نشان کرد: شیوه روایت تکرار را بیان می کند  و یک نوع ضرباهنگ و یک نوع زیبایی ایجاد می نماید  و تاکید بر مبنای زنده بودن است .
گفتنی است؛ سلسله جلسات نقد کتاب با عنوان "بلور قلم" یکسالی است که بطور مستمر از سوی مدیریت فرهنگی هنری منطقه5 ،در کتابخانه های مراکز فرهنگی هنری منطقه 5 برگزار می شود که تاکنون با استقبال بیشمار شهروندان روبرو شده است. /ص
برچسب ها: ادبیات ، کتاب ، نقد ، نشست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.