ترکیه مدعی شده که با توجه به شرایط موجود این کشور می تواند قرارداد 1926 خود با عراق را لغو کرده و موصل را تحت حاکميت خود درآورد.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از الجوار، رونامه کردی زبان "هوال" نوشت: ترکیه از تشدید آشوب های بین اربیل و بغداد بسیار نگران است و به عراق یادآوری کرده که قبول قرارداد 1926 (که در مورد تولی شهر موصل است) از سوی ترکیه مشروط بر این بوده که دولت عراق توانایی حفظ وحدت ملی را داشته باشد و اجازه دهد تا در موصل یک دولت کرد بر پا شود، اما با توجه به شرایط موجود ترکیه می تواند قراداد مذکور را لغو کرده و موصل را تحت تولی خود درآورد.
در همین راستا نوری مالکی نخست وزیر عراق به همتاي ترک خود رجب طیب اردوغان توصیه کرده که به جای دخالت در امور دیگر کشورها به فکر سروسامان دادن اوضاع نگران کننده کشور خودش باشد چرا پاره ای از آن تاثیراتی منفی بر کشورهای منطقه و به ویژه عراق گذارده است.
اردوغان نیز عراق متهم کرده که سعی دارد ترکیه را به جنگ داخلی بکشاند و بر اختلافات حکومت مرکزی و اقلیم کردستان دامن بزند.
در کنار فوج عظیم اتهاماتی که بین ترکیه و عراق رد و بدل می شود، غالب تحلیل گران سیاسی بر این باورند که پدافند موشکی هوایی که ترکیه در مرز خود با سوریه مستقر خواهد کرد بخشی از پیش بینی ها این کشور برای دخالت در اوضاع موصل است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار