اختلافات سینمایی و تعدد ديدگاه هاي سلیقه ای و مدیریتی نبايد و نمي تواند در روند برگزاري باشكوه بزرگ ترين جشن سينمايي انقلاب اسلامي تاثير بگذارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، جمال شورجه در آستانه برگزاري سي و يكمين جشنواره بين المللي فيلم فجر در گفتگويي با روابط عمومي اين رويداد مهم با اشاره به اهميت توجه به موضوعات مهم روز دنيا و ضرورت هاي جهان اسلام و كشور در خصوص اين جشنواره عنوان كرد: اختلافات سینمایی و تعدد ديدگاه هاي سلیقه ای و مدیریتی نبايد و نمي تواند در روند برگزاري باشكوه بزرگ ترين جشن سينمايي انقلاب اسلامي تاثير بگذارد.
 وي ادامه داد: سلايق و نگاه هاي متفاوت تاثیری  بر روی برگزاری جشنواره نمی تواند داشته باشد چون جشنواره فيلم فجر جشنواره ملی است و همه گروه ها و افکار و اندیشه های مختلف در آن حضور دارند.
به اعتقاد وي، جشنواره فجر محل عرضه محصولات فرهنگی، زمينه ساز رشد، اعتلا و پرورش افكار و تجارب و به عبارتی نقطه مودت و رافت سینماگران است و همه در جشنواره فیلم فجر با هم متحد و همدل بوده اند و خواهند بود.
شورجه افزود: این جشنواره، جشنواره ملی است و همه گروه ها در این جشنواره کنار هم هستند و فیلم ها را مورد ارزیابی قرار می دهند و این موضوع، نقطه مشترک بسیار خوبی است تا تعاملات فکری صورت گیرد و گروه های مختلف به یکدیگر نزدیکتر شوند.
وي ادامه داد: در جشنواره فيلم فجر، بیداری اسلامی در منطقه فرصتی است تا بتوان فیلم هایی را که در این خصوص ساخته شده اند رصد شود و در یک بخش مستقل و جایگاه ویژه ای به آن ها  پرداخته شود یا فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص سبک زند گی اسلامی و ایرانی که یکی از تاکیدات ایشان در سفر بجنورد بوده است، می تواند جایگاه ویژه ای داشته باشد و به عبارتی بخشی را در جشنواره به آن اختصاص داد.
اين كارگردان سينما با بيان اينكه در مورد این نوع موارد سیاستگذاران و مدیریت جشنواره باید توجه داشته باشند که اولویت ها در چه حوزه ها و زمينه هايي باشد. خاطر نشان ساخت: بحث تحریم ها  و اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری سال گذشته مطرح کردند اگر ما بتوانیم آثاری را در این خصوص پیدا کنیم و تعدادی از آثار را با یک نگاه ویژه با این گرایش و سمت گیری داشته باشیم نشان دهنده این است که جشنواره به موضوعات با تم های مختلف توجه دارد.
وي اضافه كرد: توجه به مقاومت در غزه هم مي تواند از محورهايي باشد كه به آن توجه داشت. می توانیم در بخش مقاومت نگاه ویژه ای به تولیدات و آثار در این خصوص چه داخلی و چه خارجی داشته باشیم  و حتی در بخش  بین الملل بتوانیم این وجوه را دنبال کنیم. فکر می کنم نگاه ویژه مدیریت جشنواره به این بخش ها و اهمیت دادن به  این موضوعات می تواند جهت گیری کلان جشنواره را بیشتر شفاف کند و همگرایی و همسویی جشنواره با اهداف کلان نظام بیشتر ترسیم کند.
شورجه، با اشاره به اينكه جشنواره فيلم فجر بستر تبادل ديدگاه ها و تجربه هاي تازه سينمايي است اظهار داشت: برنامه ریزان جشنواره تولیدات و آثار فرهنگی جهان را که همسو با نگرش های ما است رصد کنند و از آنها دعوت کنند تا در این جشن فرهنگی حضور داشته باشند. همچنين، فیلم های جدید و تازه ای که هم از نظرساختاری بتواند حرفی برای گفتن داشته باشد و هم از نظر محتوایی با اهداف و اندیشه های کلان ما همسو باشد می تواند در جهت رشد و تعالی سینما کمک کند.
وي معتقد است جشنواره فيلم فجر، بین المللی است و حدود هفتاد کشور اعلام آمادگی کردند تا حضور داشته باشند. بنابراین فیلم های ارائه شده نشانه بالنده شدن، سابقه شدن و اعتبار جشنواره در اذهان عمومی و کشورهای دیگر است.
به گفته وي، جشنواره بين المللي فيلم فجر فرصت خوبی است تا فیلمسازان و اقشار مختلف سینمای ما با سینمای دنیا آشنا شوند و هم اینکه آنها نیز با سینمای ما آشنا شوند.
وي يادآور شد: در این جشنواره مدیران مختلف جشنواره های مختلف حضور دارند بنابراین، این حركت می تواند فرصتی باشد تا فیلمسازان ما با ديگر فيلمسازان جهان و آثار و انديشه هاي آن ها تعامل داشته باشند و از نظر ماهوی و نگاه به جهان امروز و پیدا کردن سوژه های جدید موضوعی برای در دست گرفتن آثار بعدی خودشان و به عبارتی موضوع قرار دادن این نوع مضامین برای آثار بعدی خودشان می تواند محل توجه باشد.
اين صاحب نظر سينمايي، با اشاره به اهمیت برپايي بازار فیلم در جشنواره فجر گفت: در تمامی جشنواره های مهم دنیا بازار فیلم جزء لاینفک آن است چرا كه از طريق آن، محصولات سینمایی خود را عرضه می کنند. بازار فیلم در جشنواره ما هم لازم است وجود داشته باشد تا شرکت ها، موسسات و نهادهای مختلف مثل: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، بنياد سينمايي فارابی، مرکز گسترش سينماي مستند و تجربي و ... غرفه هایی داشته باشند تا محصولات خود را در عرصه بین المللی مورد نمایش قرار دهند و با توجه به اینکه افراد مختلفی از کشورهای مختلف حضور دارند فیلم ها را رصد کنند و فیلم های متناسب خودشان را هم از نظر محتوا و هم از نظر ساختار انتخاب کنند یا برای دعوت در جشنواره های  خودشان یا برای اکران های خاص در سایر کشورها.
شورجه با بيان اينكه كشور ما در حال حاضررئیس جنبش کشورهای عدم متعهد است ادامه داد: در واقع ایران سه سال ریاست این کشورها را برعهده دارد  و فرصت بسیار خوبی است تا تعاملات جدی با کشورهای اسلامی و غیرمتعهد داشته باشیم تا بتوانیم آثار یکدیگر را در کشورهای یکدیگر حمایت و عرضه کنیم ومردم این کشورها بتوانند از طریق سینما با اندیشه یکدیگر خصوصا کشورهای اسلامی آشنا شوند.
وي تصريح كرد: متاسفانه کشورهای غربی جبهه متحدی علیه کشورهای اسلامی تشکیل دادند و ما کشورهای اسلامی هم می توانیم از طریق آرمان های اسلامی مان یک جبهه فرهنگی تشکیل دهیم ،البته نه برای تخاصم و جنگ بلکه برای عرضه تفکرات واقعي و راستین  خودمان.  همچنین برای اسلام عزیز و ناب که متاسفانه  به صورت تبلیغات بدی توسط غرب نمایش داده می شود. باید جهان بینی خودمان  را از طریق آثار سینمایی به مردم دنیا عرضه کنیم تا خود آنها حقیقت را انتخاب کنند./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.