عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد پژوهش را مبنا و اساس برنامه ریزی های مدیریتی و توسعه معرفی کرد.



غلام رضا حسنی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد با بیان این مطلب گفت: برنامه¬ و طرح¬های توسعه در هر کشور نیازمند اطلاعات مرتبط با موضوع مطرح شده و مورد نیاز می¬باشد و در این راستا پژوهش و تحقیق پشتوانه¬ای برای کسب موفقیت در جهت رفع و رسیدگی به آنها محسوب می¬شود.

این پژوهشگر با اشاره به این نکته که دانشگاه¬ها نقش اساسی در ایجاد بستری مناسب برای پژوهش دارند، تصریح کرد: ایجاد نهادهایی ویژه پژوهش و تلاش در راستای نهادینه کردن پژوهش از لحاظ ساختاری از جمله اقدامات مورد نیاز در زمینه افزایش جایگاه پژوهش در جامعه است.

حسنی ادامه داد: برای انجام نتیجه بخش و اثربخش اقدامات سازمان¬های فعال و متخصص در زمینه پژوهش، این حوزه های باید به صورت مستقل از وابستگی¬های خاص فرهنگی، اجتماعی در کنار دیگر حوزه¬ها نظیر تولید، خدمات و فناوری اقدام به فعالیت نمایند.

وی همچنین با اشاره به واحد پژوهش موسسه خدمات مشاوره‌ای، جوانان و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی به عنوان یکی از مراکز پژوهشی فعال در سطح شهر و استان، بر نیاز به استقلال در پژوهش‌های اجتماعی و علوم انسانی تأکید کرده و گفت: واحد پژوهش موسسه خدمات مشاوره‌ای آستان قدس رضوی با توجه به رویکرد این سازمان در ارتباط با تربیت دینی و اجتماعی در زمینه کودکان، نوجوانان، جوانان و خانواده مبتنی برفرهنگ رضوی اقدامات پژوهشی مناسبی را به انجام رسانده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: این واحد پژوهشی مرکزی روبه رشد است که برای دستیابی به اهداف خود به تقویت توان تخصصی، ارتقاء بودجه پژوهشی، بهبود روند مسئله‌شناسی وکاربردی کردن نتایج از طریق طرح‌های اقدام نیازمند است.

این دکترای حوزه علوم اجتماعی همچنین بر نیاز به استقلال بیشتر در پژوهش¬های علوم انسانی در مقایسه با سایر حوزه¬ها تاکید کرد و گفت: علاوه بر تربیت افراد متخصص و تغییر در ساختار، پژوهش¬ها باید به سمت گروهی انجام شدن هدایت شود.

وی با بیان این نکته که با توجه به موضوع و هدف پژوهش روش تحقیق مشخص می¬گردد، اذعان داشت: پژوهشگر در تحقیقات از روش¬های اسنادی، فراتحلیلی و میدانی استفاده می¬کند و باید به تربیت افراد متخصص در بخش¬های مختلف تحقیق نظیر تحلیل¬گر و جمع آوری داده¬ها توجه شود.

این پژوهشگر و محقق دانشگاه فردوسی مشهد با بیان این نکته که در حال حاضر توجه به انجام تحقیقات و پژوهش های کاربردی و بنیادی کمتر صورت می گیرد، تصریح کرد: از جمله اشکالات پژوهش می¬توان به ضعف در روند تحقیقات، مقطعی بودن تحقیقات، عدم سطح بندی تخصصی محققین، مشخص و روشن نبودن موضوع تحقیق برای پژوهشگر از سوی کارفرما اشاره کرد.

شایان ذکر است که هفته پژوهش و فناوری هر ساله از تاریخ 19 لغایت 25 آذرماه در راستای نهادینه شدن امر پژوهش و ارج نهادن و معرفی پژوهش های انجام شده در راستای رشد علمی کشور برگزار می شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.