كيومرث پوراحمد كارگردان "خواهران غريب" به علت نامعلومي از ساخت فيلم اجتناب و با سينما قهر كرده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، اين روزها از كارگردان "قصه هاي مجيد" كيومرث پوراحمد خبري نيست كارگرداني كه در سال 1370 با اين اثر نام خود را در يادها ماندگار كرد. اين كارگردان متولد 25 آذر سال 1328 است به همين خاطر به مناسب روز تولد كيومرث پوراحمد به مرور آثار اين فيلمساز مي‌پردازيم.
كيومرث پوراحمد با فيلم "باران" 1361 اولين كارگرداني خود را تجربه كرد.
داستان اين فيلم از آن جا شروع مي شود كه تيمساز از اينكه داماداش بهرام يك مبارز سياسي است دچار لطمه شده لذا شخصا مسئوليت گروه تعقيب و دستگيري بهرام را به عهده مي گيرد تيمساز از طريق دخترش شيرين او را رديابي و درصدد گرفتاريش به يك روستا در كوهستان مي گريزد محل اختفاي آن دو كشف و نيروهاي پاسگاه محلي براي دستگيريش اقدام مي كند و پس از اينكه پاسگاه موفق به اين امر نمي شود تيمساز با گروه ضربت به روستا حمله برده و پس از درگيري سختي تيمسار كشته و بهرام و شيرين موفق به فرار مي شوند.

او پس از "تاتوره" 1363 فيلم سينمايي "بي بي چلچله" را مي‌سازد كه در آن مجيد كه با مادرش در خانه ناپدري زندگي مي كند دائم مورد آزار ناپدري قرار مي گيرد مجيد در ادامه مخفيانه سوار كاميون جواد آ‌قا مي شود، اما جواد آقا او را سرزنش مي كند و گوشمالي مي دهد.
مجيد به جواد آقا كينه مي ورزد و عهد مي كند كه او را بكشد براي آ‌ماده كردن خود نزد پهلواني شاگردي مي كند و در اوقات فراغت براي درختي درد و دل مي كند جواد آقا متوجه كمبودهاي عاطفي مجيد مي شود و در كشاكش اين داستان مجيد پس از گريز از خانه از جواد آقا مي‌خواهد او را به عنوان پسرخوانده از ناپدري اش بخرد اما جواد آقا در تصادف كاميونش با قطار كشته مي شود و در آخر هم وقتي مجيد بزرگ مي شود در مي‌يابد كه جواد آقا پدرش بوده است در اين اثر داود رشيدي، عليرضا شجاع نوري ،آ‌رش ميراحمدي، علي خان و... به ايفاي نقش پرداخته بودند.
كارنامه كاري پوراحمد فيلم هاي ديگر همانند آلبوم تمبر 1365، گاويار 1366، لنگرگاه 1367، شكار خاموش 1368، شرم 1370، صبح روز بعد 1371، سفرنامه شيراز 1371، به خاطر هانيه 1373، شب يلدا 1380، گل يخ 1383، نوك برج 1384 تشكيل مي دهند.
"خواهران غريب" را نيز پوراحمد كارگرداني كرده است اين فيلم از لحاظ ساختار و محتوا در نوع خود بي نظير بوده چنان كه موجب شده سيمرغ بلورين بهترين كارگرداني چهارمين جشنواره فيلم فجر و همچنين بهترين صحنه آرايي را در سال 1374 از آن خود كند.
بازي خوب و باورپذير مرحوم خسرو شكيبايي و نيز بازيگران ديگري همچون افسانه بايگان و زنده ياد پرويندخت يزدانيان به زيبايي اين كار مي افزايد البته لازم به ذكر است كه از ويژگي هاي ديگر اين فيلم‌،ترانه ها وسرودهايي همچون مادر من مادر من تو ياري و ياور من، مادر من مادر من تو ياري و ياور من است كه در آن خوانده شد.
"خواهران غريب" از آن جا شروع مي شود كه نرگس و نسرين دو دوختر دبستاني در جشن مدرسه ها يكديگر را مي بينند و پي مي‌برند كه خواهران دو قلوي يكديگرند و پدر آن ها خسرو شكيبايي، آهنگساز ومادرشان افسانه بايگان خياط بوده و از يكديگر جدا شده اند اما هرگز اين ماجرا را به آنها نگفته بودند يكي از آنها نزد مادرشان و ديگري در نزد پدر زندگي مي كند آنان تصميم مي گيرند تا جايشان را عوض كنند در ادامه دوقلوها به همكاري مادربزرگشان وانمود مي كنند كه گم شده اند و مادر و پدر براي يافتن آن ها با يكديگر ديدار مي كنند و به اجبار با هم به دنبالشان مي گردند و در آخر هم خانواده دوباره شكل مي‌گيرد.
"اتوبوس شب" يكي ديگر از كارهاي پوراحمد با حضور خسرو شكيبايي است اين فيلم از يازدهمين جشن خانه سينما ايران 4 تنديس دريافت كرد در اين فيلم يكي از نقش هاي اصلي را مهرداد صديقيان (عيسي) به عهده دارد و آن چنان خوب بازي كرد كه زنده ياد خسرو شكيبايي گفت اين پسر مارلو براندو ايران است و هنگام دريافت جايزه گفت اين جايزه متعلق به مهرداد است.
"اتوبوس شب" داستان رزمنده اي نوجوان را به نام عيسي روايت مي كند كه مامور مي‌شود تا با همراهي همرزمش عماد (امير محمد زند) گروهي از اسيران عراق را با اتوبوس كهنه اي كه راننده آن شخصي به نام عمو رحيم (زنده ياد خسرو شكيبايي) است به پشت خطوط منتقل كند و در اين راه اتفاقاتي برايش پيش مي آيد اين فيلم در جوايز فيلم آسيا پاسفيك جايزه ويژه هيئت داوران را برد.
اين كارگردان بزرگ علاوه بر ساخت فيلم به كارهاي ديگري همچون نويسندگي، تدوين بازيگري، صدابرداري و ميكس ساخت آنونس نيز پرداخته است.
كارگرداني همچون پوراحمد كه كارنامه اي درخشان دارد حال 6 سال است كه فيلمي را براي سنيما نساخته است شايد او هم مانند ديگران از كاركردن در شرايط فعلي آن چنان دل خوشي ندارد و ترجيح مي‌دهد پا به عرصه نگذارد.
كارگردان قصه هاي مجيد توانايي خود را در اين عرصه به اثبات رسانده است و حال چرا كارگرداناني چون او ديگر تمايل به كار در سينما ندارند  را بايد از مسئولان سينمايي جويا شد./ي2
كارگردان "قصه هاي مجيد" تولدت مبارك.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار