حاشيه برنامه سينمايي "هفت"؛

قادري: دولت بلد نيست فيلم بسازد/"من مادر هستم" نمونه خوبي براي سينماي ايران است

مشكل اصلي سينماي ما حمايت دولت است چرا كه فيلمساز به دليل حمايت دولت در شناسايي نيازهاي مردم ناتوان است.

به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران، برنامه سينمايي "هفت" با رويكرد در بررسي مسائل سينماي ايران و با اجراي سردبيري محمود گبرلو جمعه 2 دي ماه از شبكه سه سيما به روي آنتن رفت.
بخش نقد اين هفته با حضور مسعود فراستي منتقد، امير قادري منتقد، به بررسي تحليل اكران پاييزي اختصاص داشت.
امير قادري در ابتدا گفت: تا زماني كه يك زيرساخت درست نشود و سينما نخواهد تماشاگر ارتزاق كند و همچنين تا وقتي كه سينما مستقيم وارد جدل، گفتگو و داد و ستد نشود وضع به همين منوال خواهد بود.
مسعود فراستي نيز در ادامه اظهار داشت: تا زماني كه فيلم ساز و تهيه كننده دغدغه هاي مزدش نداشته باشد سينما به وجود نمي آيد.
وي تعريف خود از سينما را اينگونه بيان كرد: اگر مخاطبي نباشد سينماي در كار نيست و اگر چيزي بين فيلم و مخاطب حائل شود آن چيز حائل مانع فيلم مي شود كه در واقع هم اكنون اين حائل دولت است.
قادري بيان كرد: به هيچ وجه دولت بلد نيست فيلم سازي كند تمام اين نهادها حداكثر كاري كه بايد انجام دهد اين است كه ناظر براجراي قوانين باشند نه اينكه خود فيلم بسازند.
فراستي متذكر شد: تا زماني كه سينما در اين دايره حركت مي‌كند هيچ گاه به مسير و مقصدي نمي رسد قرار بر اين بود كه حمايت در توليد به حمايت از اكران برسد كه متاسفانه عملي نشد.
قادري نيز در ادامه بحث عنوان كرد:  تا هنرمند مجبور نشود از تماشاگر قدرت و ثروت خود را بگيرد وضع فيلم ها و سينما نيز بدين گونه خواهد بود.
فراستي ادامه داد: مشكل ما فيلمساز نيست بلكه فيلمساز بدليل حمايت دولت نمي‌تواند نيازهاي مردم را بشناسد.
قادري افزود: حوزه هنري خود را براي مردم فيلم انتخاب مي كند و زمان مخالفت با يك فيلم مردم برعكس از آن فيلم استقبال مي كنند.
محسن يزدي مديركل فرهنگي خبرگزاري فارس نيز به صورت تلفني در بحث حضور داشت: يك معظلي در سينما وجود دارد كه شامل هنرمندان و كارگردانان و از طرفي دولت هزينه مي كند سيل  عبارت هاي زشت و ركيك، خانواده هاي از هم پاشيده و زنهاي بد در سينما به وجود آمده و بايد در اين راستا يك اتفاق جديد بيافتد.
وي افزود: يك سيستم نظارتي بايد وجود داشته باشد سيستم نظارت از طريق اكران و از سوي حوزه اجرا مي شود و مي خواهد مخاطب در سينما فحش ركيك نبيند و ارزش ها از بين نرود.
فراستي تاكيد كرد: در سيستم ما عنصر وجود دارد و مخاطب در سينما جايي ندارد و فروش فيلم براي فيلم ساز فرقي نمي‌كند و با حمايت دولت فيلمساز دوباره فيلم مي سازد و كارگردان ديگر مسئله اش مخاطب نيست.
فراستي اظهار داشت: اگر حوزه به صورت گزينشي آثار را انتخاب كند فردا نهادي ديگر يك سيستمي را راه مي اندازد و بعد نه حكومتي نه قانوني دركار است.
وي تاكيد كرد: افرادي كه مسئله اشان ارزشهاست فيلم بايد برابر مخاطب ساخته شود و بعد بحث ارزش ها مطرح شود ما مي توانيم فيلمي بسازيم كه مخاطب آن را نبيند ولي ارزشي باشد سليقه خود را به جاي سليقه مخاطب نبايد قرار دهيم.
يزدي در ادامه گفت: توازني بايد وجود داشته باشد زماني كه در فيلم ها خيلي راحت همه چيز را زير پا مي گذارند و بحث محتوا بسيار مهم است اين اعتراضات واكنش هايي است كه برخي مردم متدين نشان مي‌دهند و محوريت دادن آن به يك سري افراد خاصي و لقب سياسي دادن به آن ظلم بزرگي است.
فراستي بيان كرد: من معتقدم فيلم يك خانواده محترم، اثر خوبي نيست ولي بايد در اكران محدود مورد نقد مخاطب قرار گيرد.
قادري عنوان كرد: حداكثر تلاش ما مي‌تواند اين باشد كه راه را براي مردم باز كنيم و با هنر خود ارتباط برقرار كند.
فراستي متذكر شد: ما احتياج به سينماي مماس با وضع كنوني خود داريم ما سينماي گرم و انتقادي مي خواهيم سينمايي كه مسائل مردم را با جرات بيان كند.
فراستي افزود: فيلمسازان ما بدليل اينكه سيستم اجازه نمي‌دهد و همچنين عدم آشنايي با مخاطب توانايي ساخت آثار خوب را ندارند.
قادري بيان كرد: دولت در بحث فرهنگي سينما بايد مميزي معين و مشخصي داشته باشد.
فراستي در خصوص آثار پاييزي اظهار داشت: بغض اثري است كه فيلمساز جوان و پرشور آن  فيلم بدي ساخته و معرفي يك آفيش سايي است و همچنين دوربين به شدت در حال تمرين است.
قادري در خصوص فيلم بغض اظهار داشت: بغض نمونه كامل فيلمسازي است كه هيچ گاه سينما را درست نه در مطبوعات ديده و نه تجربه كرده فيلمسازي كه هيجان سينما را همچنين خط قرمزها و دغدغه هاي اجتماعي را تحميل شده ديد ه و به عنوان سرگرمي با فيلم روبرو شده است.
فراستي در خصوص يك عاشقانه ساده عنوان كرد: فيلم خيلي بدي است و براي فيلمساز او متاسفم چرا كه اين فيلم اثر هدر شده شهرستاني است.
فراستي در خصوص ميگرن تاكيد كرد: ميگرن فيلم خوبي نيست اما سياسي هم نيست و نمي‌تواند كامل حرف خود را بزند.
فراستي در خصوص من مادر هستم بيان كرد: فيلم خوب ، انتقادي و جدي است كه نقد خوبي به بخشي از طبقه تازه به دوران رسيده نفتي است و سوء تفاهم نسبت به اين اثر خارج از آن بوده است.
قادري در خصوص من مادر هستم نيز اظهار داشت: اثر در چارچوب خودش عمل مي كند و نمونه خوبي براي سينماي ايران است و بهترين فيلم فريدون جيراني است.
يزداني نيز در خصوص اين اثر عنوان كرد: طرح اينگونه مسائل در روي مخاطب تاثير بدي مي گذارد و اين اثر براي طيفي از جامعه مفيد است./ي2
برچسب ها: قادری ، فراستی ، سینما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار