هیات مدیره صندوق اوپک برای توسعه بین المللی در 141 امین جلسه خود در وین-اطریش ،تعداد 16 فقره تسهیلات مالی به نفع طرحهای زیر بنایی و توسعه ای در کشورهای فقیر و کم درآمد و برخی کشورهای در حال توسعه تصویب نمود.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی وفنی ایران، هیات مدیره صندوق اوپک برای توسعه بین المللی در 141 امین جلسه خود در وین-اطریش ،تعداد 16 فقره تسهیلات مالی به نفع طرحهای زیر بنایی و توسعه ای در کشورهای فقیر و کم درآمد و برخی کشورهای در حال توسعه تصویب نمود.

بر اساس این گزارش، از این تعداد 8 فقره از تسهیلات مصوب مربوط به وامهای تکمیلی جهت پوشش کسری منابع مالی طرحهای قبلی و در حال اجرا بود و همچنین 8  فقره طرح زیربنایی جدید در کشورهای بولیوی، گرانادا، کامبوج، کنگو، کنیا، ماداگاسکار، سیرالئون و تانزانیا با ارزش کل بیش از 1790 میلیون دلار به تصویب رسید.

این گزارش در ادامه تصریح می کند: طرحهای مزبور در حوزه های حمل و نقل، انرژی، تامین آب و آموزش تعریف شده اند و عملیات عمرانی و تأمین تجهیزات و ماشین‌آلات آنها به روش مناقصه نامحدود بین‌المللی برگزار خواهد شد.

از جمله طرحهای مصوب که از نظر ارزش کل دارای اهمیت است و با مشارکت 7 نهاد مالی بین المللی تامین مالی شده است، پروژه ایجاد و توسعه نیروگاه برق زمین گرمایی با ظرفیت 280 مگاوات در کشور کنیا با هزینه کل 5/1 میلیارد دلار است که طبق برنامه ریزیها مقرر است فرآیند مناقصه آن از اوایل سال 2013 و عملیات اجرایی احداث و توسعه نیروگاهها، خطوط انتقال و شبکه توزیع آن از اوایل سال 2014 آغاز گردد.

لازم به ذکر است با توجه به اینکه امکان شرکت در مناقصات طرحهای مصوب صندوق برای تمامی شرکتهای پیمانکاری از سراسر دنیا وجود دارد، فرصت مناسبی برای پیمانکاران مجرب ایرانی بمنظور بررسی طرحهای متنوع زیربنایی در کشورهای مختلف و استفاده از آنها در قالب فرصتهای صادرات خدمات فنی و مهندسی مهیا است.گزارشات کامل ابعاد فنی، مالی، اجرایی، تدارکات و اجزاء طرحهای موصوف در پورتال سازمان سرمایه گذاری به نشانی www.investiniran.ir قابل دسترسی است.

شایان ذکر است صندوق اوپک برای توسعه بین المللی از نهادهای مالی و توسعه ای بین المللی است که در سال 1976 میلادی توسط کشورهای عضو سازمان صادرکنندگان نفت (OPEC) با هدف کمک به پیشرفت و رشد توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورهای فقیر و در حال توسعه از طریق اعطای تسهیلات مالی ترجیحی و کمکهای بلاعوض تاسیس شد./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار