حاشيه برنامه سينمايي "هفت"؛

اردكاني: نبود ارزيابي عملكرد مديران باعث بروز هر نوع رفتاري از آن ها مي شود/شريف زاده: پرداخت اشتباه، باعث چاق شدن عده اي از مديران شده است

نبود نقشه راه و همچنين خط كشي مناسب براي ارزيابي عملكرد مديران باعث شده آنها به هر نحوي در هر بخشي رفتار كنند.

به گزارش خبرنگار حوزه تلويزيون باشگاه خبرنگاران، ميزگرد اين هفته برنامه سينمايي "هفت"، با حضور جواد اردكاني نويسنده و كارگردان، رامين شريف زاده كارشناس فرهنگي، به مهندسي سينما اختصاص داشت.
رامين شريف زاده كارشناس فرهنگي در ابتدا گفت: تصويربرداران انقلاب ما از ابتداي انقلاب تاكنون چندان موفق به پيش بيني نظام فرهنگي مناسبي نبودند.
وي افزود: البته مجلس و نهادي قانون گذار ما قوانين مختلفي را وضع كردند كه راهگشا و قابل قدرداني است هر چند اين مصوبات در قالب نيازهاي جاري آمده و هويت معنا دار و مشخصي نداشته است.
وي در اين خصوص تصريح كرد: اين قانون هاي موقتي به مانند برنامه پنجم توسعه فرهنگي و اجتماعي است كه در سال 90 ابلاغ شده و افق آن براي 5 سال آينده است.
شريف زاده بيان كرد: مهندسي فرهنگي و مدوني نداشتيم كه در برنامه به آن اشاره شود كه در ابتداي سال 91 دولت موظف است براساس آن سياست ها برنامه ريزي كند.
جواد اردكاني نويسنده و كارگردان در اين خصوص اظهار داشت: مهندسي فرهنگي نداريم چرا كه در اين صورت بايد يك نشاني از آن مي  ديديم كه اين خود يك غفلت 30 ساله نظام است.
وي تاكيد كرد: چرا مديران فرهنگي كلان در طي اين 30 سال نقشه راه ندارند و تا به چرايي آن توجه نشود نقشه بدست نمي آيد.
اردكاني بيان كرد: قانون مناسبي در طي اين سالها براي پيش برد ما وجود نداشته است.
شريف زاده ادامه داد: نقشه راه وجود ندارد تا به محض ورود يك مدير فرهنگي به سمت خود نقطه آغاز و پاياني براي او مشخص باشد مدير فرهنگي پس از ورود به كار خود با معضلاتي روبرو است و اين باعث مي شود تا او به صورت ديكته شده عمل كند براي همين تمام راهكارها مقطعي و  همچنين نقشه و قانون راه متفاوت است.
اردكاني عنوان كرد: مهندسي فرهنگي يعني اينكه يك تابلوي بزرگ به عنوان كل فعاليتهاي فرهنگي كشور ترسيم شود كه در يك افق دور سينما را در آن ببنيم.
وي تصريح كرد: آنچه كه هماهنگي در رفتار فرهنگي ما ايجاد مي كند وجود همان تابلو است در زماني كه نيست گرفتار مشكلاتي خواهيم شد كه هم اكنون دچار آن هستيم.
اردكاني بيان كرد: براي ارزيابي رفتار مديران در كشور بايد يك خط كشي مشخصي باشد رفتار مديران فرهنگي ما به هر حال ودر بخشي مورد ارزيابي قرار نگرفته است.
وي تصريح كرد: اگر نقشه راه بود چيزي به  عنوان دعواي حوزه و ارشاد وجود نداشت تا به جان هم بيافتند ساختار زمان آن كليدي است كه تا از آن عبور نكنيم طراحي رفتار و فرهنگ ممكن نيست.
اردكاني اظهار داشت: قبل از پيروزي انقلاب سينمايي يك ساختاري وجود داشت كه مناسب با سينماي آن زمان بود يك انقلابي اتفاق افتاد كه بايد ساختارها در حوزه فرهنگ تغيير مي كرد اما كدام دولت اين طراحي ساختارجديد الانجام داد؟
وي افزود: زماني كه امر فرهنگ با محدوديت هاي دولت ها پيچيده مي شود فرهنگ زمين گير خواهد شد.
وي ادامه داد: يك دولت با عمر چهارساله كه در اصل او هم در برنامه ريزي ناتوان است و به قدري مديريت فرهنگي ما در تمام اين سالها درگير روزمرگي بوده كه به طور طبيعي نمي تواند طراحي نقشه راه كند و مديران سينمايي وارد فضايي كه ساختار خود را پيدا نكرده مي شوند.
اردكاني اظهار داشت: چرا آدم ها زماني كه مسئوليت ندارند منتقد هستند و در زمان مسئوليت ما به گونه اي ديگر رفتار مي كنند اين ساختار غلط باعث مي شود كسي كه معتقد به سينما فرهنگي است و در زمان مديريت آنچه از من مي‌خواهند يك سينماي ديگر است.
اردكاني خاطرنشان كرد: تا زماني كه حوزه فرهنگي با حوزه كلان آن پيوند خورده باشد با همين دولتهايي با عمر كوتاه، هرگز در حوزه فرهنگ راه  به جايي نخواهيم برد بايد كاري كنيم تا حوزه فرهنگ از دولت جدا شود و براي كار فرهنگي زمان قائل شويم.
شريف زاده اظهار داشت: زماني كه ما توليد يك اثر را مي بينيم فقط درباره آن نظر مي دهيم اما هيچ گاه به پشت پرده توجه نمي‌كنيم كه فرزند ما در زمان ورود به دانشگاه براي تدريس در رشته كارگرداني اصلا فرهنگ را نياموخته است.
وي افزود: مديريت هنگام ورود با دنيايي از مشكلات روبرو مي شود ودر شرايط كنوني بخشي از بودجه را بايد به آموزش و پژوهشي اختصاص دهيم اما تنها يك پنجم برابر از اعتبار موسسات صرف پژوهش مي شود.
وي تصريح كرد: ما نه تنها نقشه راه نداريم علاوه بر آن پژوهش هم در اين زمينه مورد بي توجهي قرار مي‌گيرد.
اردكاني تاكيد كرد: مشكلاتي كه در چند وقت اخير به وجود آمده اين است كه ساختار غلط مضاعفي را براي عده اي توليد كرده كه آن عده از اين ساختار فعلي سود مي‌برند اگر قرار است ما به سمت سينماي سرگرمي با كمي اخلاقي تر برويم و يا به سمت سينماي متنوع و جذاب با بلد موثر برويم بايد اهدافي را در دل آن پيگيري كنيم و بعد مديران در همه جا حرف از شعار و آرمان مي زنند ولي در عمل همان سينمايي كه رد مي‌كنند را تقويت مي‌كنند.
دو نوع ساختار مديريت و مالي در سينما اشتباه است چرا كه تقسيم بندي پولها در اين سالها به افرادي تعلق گرفته كه مكررا اسامي آنها در دوره هاي مختلف وجود دارد.
وي تصريح كرد: اساساً پرداخت و يا اختصاص اعتبار به سينماي ايران در شرايط كنوني به اين شيوه در وزارت ارشاد، اشتباه است و تنها باعث چاق شدن آنها شده اين پولها و يكسري از افراد را فربه كرده افرادي كه نمي‌خواهد اين وضعيت اصلاح شود چرا كه در صورت شيوه درست خودشان از منافع محروم مي‌شوند.
گفتني است برنامه سينمايي هفت با بررسي سينماي ايران هر هفته جمعه شب ها با اجراي سردبيري محمود گبرلو و تهيه كنندگي قانع از شبكه يك سيما به روي آنتن مي رود./ي2
برچسب ها: برنامه ، هفت ، شبکه سه ، مدیر ، سینما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار