فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران رزمايش ولايت 91 را نشانه توانمندي نيروي دريايي و اتکاي آنها به دانش و تعهد و تجهيزات بومي دانست.

به گزارش خبرنگار دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران، دستاوردهای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در رزمایش ولایت 91، شب گذشته در گفتگوی ویژه خبری با حضور "امیر دریادار حبیب‌الله سیاری" فرمانده اين نيرو مورد بررسی قرار گرفت.

دریادار سیاری در ابتدای برنامه در پاسخ به سوالي مبني بر اهمیت منطقه برگزاری رزمایش ولایت 91،‌ گفت: دریا فرصت بزرگی برای پیشرفت، حفظ منافع ملی و دربردارنده فواید کلان و بزرگی است.

وی اهمیت دریا برای کشورمان را دارای ابعاد مختلف از جمله اقتصادی، منابع انرژی، منابع قضایی، انتقال فرهنگ و جنبه‌های دفاعی ذکر کرد و افزود: 90 درصد صادرات و واردات کالاهای کشور از طریق دریا صورت می‌گیرد.

* تنگه هرمز شاهراه کالاهای جمهور اسلامی است

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی گفت: اقیانوس هند، دریای عمان و تنگه هرمز، شاهراه اساسی حمل کالاهای جمهوری اسلامی ایران است.

وی با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه دریا برای کشور فواید بزرگ و کلانی دارد، خاطرنشان کرد: نیروی دریایی با اقتدار  کامل به تمام اهداف استراتژيک خود در عرصه دريا اشراف دارد.
 
 دریادار سیاری با اشاره به اینکه در سواحل عمان دارای نزدیک به 1000 کیلومتر ساحل هستیم، بیان کرد: این سواحل بسیار مهم مشرف به اقیانوس هند است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه ما دارای سواحل عظیم و بزرگی در جنوب شرقی کشور هستیم، به طوري که سواحل دریای عمان و حضور در آن برای ما یک گنج و ذخیره محسوب می‌شود، گفت: کشوری که دارای سواحل مهمی است نیاز به نیروی دریایی برجسته و ممتاز دارد به گونه‌ای که نیروی دريایی در کشور به عنوان یک نیروی راهبردی به شمار می‌رود.

وي با اشاره به 5 هدف اصلی رزمایش ولایت 91 افزود: توان نظام مقدس جمهوری اسلامی در عرصه دریاها برای دفاع از مرزهای کشور، توان نیروهای مسلح برای دفاع از مرزهای آبی و منافع آن، توان دریایی ارتش برای دفاع از مرزها، توان نیروی دریایی برای برقراری امنیت به ویژه در تنگه هرمز، دریای عمان و شمال اقیانوس هند و ارسال پیام صلح و دوستی برای کشورهای منطقه از اهداف پنج‌گانه رزمایش تخصصی ولایت 91 به حساب می‌آید.

دريادار سياري در پاسخ به پرسش دیگری اظهار داشت: در روزهای آخر رزمایش، موشک‌ها، اژدرها، سلاح‌ها و سامانه‌های مختلف را آزمایش عملی می‌کنیم به طوری که در چند روز گذشته اژدرهای مختلف نیروی دریایی سینه آب‌های اقیانوس هند و دریای عمان را شکافتند و به  اهداف از پیش تعیین شده اصابت کردند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که موشک‌ها برای چه اهدافی تعیین شده‌اند، خاطرنشان ساخت: موشک‌ها در سطح دریا برای مقابله با هدف‌های سطحی طراحی شده‌اند.

وی با بیان این که اژدرها برای اهداف زیر دریا طراحی شده‌اند، اظهار داشت: هر کشوری که قصد تعرض و تهاجم را داشته باشد ما با استفاده از ابزارهایمان از خود دفاع خواهیم کرد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان این که به لطف خدا با همت جوانان ایرانی همه محصولات نیروی دریایی بومی و از دانش نخبگان ایرانی بوده است، اظهار داشت: روز اول و مرحله اول حرکت به سمت منطقه استقرار با وسعت یک میلیون کیلومتر مربع، مرحله دوم تشکیل دو نیروی نارنجی(دشمن) و مدافع (آبی) به انجام مراحل تاکتیکی شامل دفاع از ساحل و مرحله بعدی پرتاب اژدرها و موشک‌ها بود تا اینکه در نهایت نیروها و واحدها به سمت محل‌های استقرار خود بازگردند.

وی افزود: در مرحله اول که همان منطقه استقرار بود مبارزه بسیار شدیدی با طبیعت داشتیم .

دریادار سیاری ضمن قدردانی از مسئولان سازمان هواشناسی کشور اظهار داشت: در دو روز اول رزمایش، باد بسیار شدیدی وزيد، به‌طوری که این باد سبب متلاطم شدن دریا شد و امواج بسیار سهمگینی در عرصه اقیانوس به وجود آمد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مبارزه با امواج دریا را در منطقه استقرار اولویت نخست رزمایش ولایت 91 دانست و عنوان کرد: برای مبارزه با امواج سهمگین دريا در عرصه اقیانوس‌ها و در آب‌های آزاد باید از توانمندی بالا در عرصه علم و دانش برخوردار باشیم تا بتوانیم راه علمی خود را پیش ببریم و در نهایت ماندگار باشیم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که برخی از بدخواهان با طرح شایعاتی همچون خطرناک بودن رزمایش برای کشتی‌های باری در حال عبور گفت: این شایعات حاصل تلاش دشمنان نظام است، زیرا براساس قوانین بین‌المللی در مدارهای مخابراتی به صورت متمم برای همه کشتی‌ها اعلام رزمایش در منطقه را صادر کردیم بنابراین با وجود ناو شکن‌ها، ناوهای موشک‌انداز، وسایل پرواز، زیردریایی‌ها و هر کشتی که در منطقه خطر قرار گیرد مهربانانه آن را از منطقه خطر دور می‌کنیم.

دريادار سياري خاطر نشان ساخت: بالگردهای نیروی دریایی ارتش در زمان رزمایش، خبر حضور کشتی تجاری در نزدیکی هدف موشک قادر را اعلام کردند که این موضوع سبب تاخیر یک ساعت و نیم رزمایش شد تا این که آن کشتی را به منطقه امن هدایت کردیم.

 
* برقراری امنیت پایدار در منطقه،هدف رزمایش ولایت 91

دریادار سیاری با بیان این که همه کشتی‌های تجاری می‌دانند که هر جا رزمایشی باشد اگر به پیام‌های مخابراتی گوش دهند آن منطقه امن‌ترین منطقه خواهد بود، اظهار داشت: برقراری امنیت پایدار در منطقه یکی دیگر از اهداف رزمایش ولایت 91 است.
 
* پهپادهاي استفاده شده در رزمايش بومی و ساخت ايران هستند

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه در زمینه پهپاد از توانمندی خوبی برخوردار هستیم، خاطرنشان ساخت: ما در این رزمایش نه تنها از پهپاد نیروی دریایی استفاده کرده‌ایم بلکه از پهپادهای نیروی قرارگاه پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی و نیروی هوا فضای سپاه پاسداران بهره برده‌ایم.

وی با اشاره به این که در زمان رزمایش توانستیم حجم بسیار خوبی از پهپادها را در منطقه به‌کار بگیریم، بیان کرد: همه پهپادها ساخت داخل و بومی هستند.

دریادار سیاری در پاسخ به پرسش دیگر مجری برنامه که از وی در خصوص ویژگی‌ها و امتیازات پهپادها پرسید، گفت: استقرار در آسمان برد پهپاد میزان دقت در تصویربرداری، شناسایی محل از جمله ویژگی‌های پهپاد است که جمهوری اسلامی در این رابطه از توانمندی بسیار بالایی برخوردار است.

وی با بیان این که پهپادهای جمهوری اسلامی ایران همه ویژگی‌های لازم را دارا است، افزود: البته هر چه قدر علم و دانش پیشرفت می‌کند باید پهپادها را نیز مثل سایر تجهیزات با علم روز تطبیق دهیم.

 فرمانده نیروی دریایی ارتش در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينکه آيا برنامه‌اي براي ساخت پهپادها با ويژگي‌هاي منحصر به‌فرد بيشتري داريد، اظهار داشت: ما برنامه‌هاي ويژه‌اي را نه تنها در عرصه پهپادها بلکه در ساير عرصه‌ها هم نيز خواهيم داشت بنابراين بايد با  پيشرفت علم و دانش تجهيزات را به روز کرد.

* لزوم استفاده از توان نخبگان براي ساخت تجهيزات دريايي

دريادار سياري با بيان اينکه براي پيشرفت بيشتر تجهيزات از توان مراکز صنعتي، علمي، دانشگاهي،  پروژه‌هاي تحقيقاتي و حتي نيروهاي خودمان بهره مي‌گيريم، گفت: جنگ در دريا جنگ علم است بنابراين بايد گفت حضور در دريا با علم شروع مي‌شود.

فرمانده نيروي دريايي ارتش با اشاره به اينکه مبارزه با امواج شناخت، امواج شناخت لايه‌هاي دريا و کف دريا، ناوشکن و تجهيزات به‌کارگيري دريا همگي  علم محسوب مي‌شوند، خاطر نشان ساخت: بالاترين سطح فناوري و سطح علمي در همه تجهيزات دريايي مربوط به زير دريايي است.

وي با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري در 28 شهريور 91 در دانشگاه بوشهر در خصوص همراهي علم و عمل اظهار داشت: دريا محل علم است بنابراين بايد از علم و عمل توامان در عرصه دريا بهره برده و براي ساخت تجهيزات دريايي از توان نخبگان استفاده ‌کنيم و اين درحالي‌است كه  ما امروزه با اکثر دانشگاه‌هاي کشور در ارتباط هستيم.

* پيشرفت صد در صد در استفاده از تاکتيک‌هاي نو و اژدرها در رزمايش ولايت 91
 
فرمانده نيروي دريايي ارتش، در ادامه با اشاره به تفاوت ميان رزمايش ولايت 90 و 91  گفت: رزمايش ولايت 90 بسيار گسترده بود و مورد توجه قرار گرفت به‌طوري‌که بازتاب‌هاي داخلي و خارجي بسيار خوبي را در برداشت.

وي با بيان اينکه رزمايش ولايت 91 تخصصي است اما بسيار با رزمايش 90 متفاوت بود، افزود: ما در توان زير دريايي و استفاده از تاکتيک‌هاي نو و اژدرها صد در صد پيشرفت کرده‌ايم اين در حالي است که در سال‌هاي گذشته ما از اين توان برخوردار نبوديم و اين موضوع نشان‌دهنده رشد منطقي و علمي نيروي دريايي و ارتش جمهوري اسلامي است.

دريادار سياري درباره تفاوت ديگر رزمايش امسال با سال گذشته، گفت: از جهات مختلف شامل توان زير دريايي‌ها، ناوها و ناوشکن‌ها، سرعت استخراج تنوع اژدرها رزمايش امسال با سال گذشته تفاوت داشت.

فرمانده نيروي دريايي ارتش با اشاره به اينکه دشمن به دنبال تامين منافع نامشروع خود در منطقه است، گفت: دشمن طاقت قد علم‌کردن کشوري در مقابل ظلم و ستم را ندارد.

وي با بيان اينکه دشمن به دنبال ضعيف نشان دادن اقدامات جمهوري اسلامي است، افزود: دشمن به دنبال تحت سلطه قرار دادن منافع نامشروع خود است بنابراين بايد براي دفاع از حق توانمند بود.

* در سايه امنيت به توسعه کشور دست خواهيم يافت

دريادار سياري همچنين درباره برنامه‌هاي آتي ارتش و نيروي مسلح براي مقابله با تهديدات احتمالي، افزود: توسعه کشور تنها بايد در سايه امنيت صورت گيرد بنابراين اگر امنيت در مرزهاي زميني، هوايي و دريايي برقرار شود به توسعه در سايه امنيت دست خواهيم يافت و بايد توان دفاعي را براي امنيت و پيشرفت افزايش دهيم.

دريادار سياري توسعه تجهيزات با توانمندي لازم براي استمرار حضور در دريا را از جمله برنامه‌هاي نيروي دريايي ارتش دانست و عنوان کرد: شهادت‌طلب بودن، متعهد و متخصص بودن و ولايت‌مداري از جمله ويژگي‌هاي خاص سربازان جمهوري اسلامي به شمار مي‌آيد.

* توسعه تجهيزات با توانمندي لازم از جمله برنامه‌هاي نيروي دريايي ارتش است

وي با اشاره به وابستگي اين نيروها به خارج در پيش از انقلاب، گفت: در 67 روز اول جنگ، نيروي دريايي عراق را شکست داديم و دچار کمبود قطعه شديم بنابراين به سمت ساخت قطعات رفتيم و تا پايان دوران دفاع مقدس، قطعات مورد نياز خود را ساختيم.
 
دريادار سياري با اشاره به اينکه تاکتيک‌ها بايد روبه آينده باشد، افزود: بايد با تاکتيک‌ها و تجهيزات مناسب، نيروي انساني مقتدر و قدرتمندي را آموزش دهيم و از تجربيات هشت سال دفاع مقدس براي آموزش و پرورش نيروي انساني بهره بگيريم و در رزمايش‌ها اشکالات را شناسايي و برطرف كنيم.

فرمانده نيروي دريايي ارتش با بيان اينکه بايد براي دفاع از منابع و منافع خطوط کشتيراني و دريايي آينده را روشن ديد، گفت: به لطف خدا امروزه مجموعه نيروهاي مسلح از توان بسيار بالايي برخوردار هستند.

وي افزود: شور و شوق و علاقه به دفاع از کشور و رزم آوري و همچنين روحيه شهادت طلبي به قدري است که انسان را به وجد مي‌آورد و هر چقدر ميزان آگاهي کارکنان و پرسنل ارتقا مي‌يابد به همان ميزان اتحاد همکاري براي مبارزه با دشمن افزايش مي‌يابد.

فرمانده نيروي دريايي ارتش با اشاره به اينکه عشق به جوانان براي دفاع از کشور موجب هراس دشمن شده است، گفت: همه بدانند که نيروي مسلح کشور با پشتيباني  مردم در همه عرصه‌ها حضور خواهد داشت و در کشوري که مردم از جوانان دفاع مي‌کند، آن کشور شکست‌ناپذير است.

وي افزود: ما به لطف خدا و با همت بلند عزيزانمان در نيروي دريايي و وزارت دفاع پتشباني نيروهاي مسلح همه ساخت تجهيزات را در روي ريل مورد نظر مان حرکت مي‌دهيم.

دريادار سياري خاطرنشان ساخت: ما در بحث ساخت ناوشکن و ساخت زير دريايي پيشرفت‌هاي خوبي را حاصل کرديم، بنابراين بايد گفت تجهيزاتمان بومي است و به دست توانمند صنعتگرانمان در حال ساخت و ساز است.
 
انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
یاس
۰۱:۰۵ ۰۷ اسفند ۱۳۹۱
ارتش هرچه قویتر ارامش بیشتر غرور بیشتر
آخرین اخبار