برخی منابع می گویند به تازگی یک گزارش اطلاعاتی در اسراییل منتشر شده که ادعا می کند تحولات سوریه، توان ایران برای واکنش به حمله احتمالی اسراییل به تاسیسات هسته ای اش را کاهش داده است.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، برخی منابع می گویند به تازگی یک گزارش اطلاعاتی در اسراییل منتشر شده که ادعا می کند تحولات سوریه، توان ایران برای واکنش به حمله احتمالی اسراییل به تاسیسات هسته ای اش را کاهش داده است.
 
به نوشته روزنامه معاریو در روز چهار شنبه 13 دی 1391 (2 ژانویه 2013) این گزارش که با همکاری موساد و وزارت خارجه اسراییل تهیه شده، در نشست سفرای رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی که هم اکنون در حال برگزاری است، توزیع شده است.
 
معاریو نوشته است که در این گزارش آمده است: «‌ارتش سوریه در رویارویی احتمالی ایران و اسرائیل حاضر نمی شود و مهم تر اینکه احتمال حضور حزب الله در این رویارویی نیز بسیار ضعیف شده است زیرا می داند در صورتی که بدون سوریه در کنار ایران حاضر شود جایگاه سیاسی اش در لبنان به شدت به خطر خواهد افتاد».
 
 این گزارش اضافه می کند:« محور ایران، سوریه و حزب الله در واقع فروپاشیده شد».
 
 در این گزارش به نقل از یک مسئول عالی رتبه وزارت امور خارجه اسرائیل آمده است: «توانایی ایران برای آسیب رساندن به اسرائیل و در واقع واکنش این کشور به حمله تل آویو علیه تاسیسات هسته ای تهران تا حد قابل توجهی تضعیف شده است به گونه ای که می توان گفت واکنش ایران به مراتب سبک تر از واکنشی است که در صورت حضور سوریه و حزب الله در کنار خود می توانست انجام دهد».
 
این در حالی است که کارشناسان امور راهبردی در تهران این گزارش را بسیار ساده لوحانه می دانند.
 
این کارشناسان عقیده دارند:
 
1- ایران عقیده دارد اساسا نیروی نظامی اسراییل در موقعیتی نیست که بتواند یک حمله موفق را علیه برنامه هسته ای ایران سازماندهی کند و این حمله در اثر مواجهه با برنامه ریزی های پدافندی ایران در همان مراحله اولیه شکست خواد خورد ضمن اینکه به دلایل راهبردی متعدد اساسا اسراییل قادر به تصمیم گیری در این باره نخواهد بود.
 
2- مسئله دوم این است که ایران در هر گونه پاسخ دهی احتمالی به حمله اسراییل، نیروهای امریکایی در منطقه را هدف اصلی خود می داند.
 
3- سومین نکته این است که حتی در مواجهه با اسراییل، ایران اساسا محاسبه ای روی توان نظامی سوریه یا حزب الله نکرده است. پاسخ ایران در وهله اول یک پاسخ موشکی و سپس یک پاسخ مبتنی بر عملیات ویژه در سراسر جهان خواهد بود که طبیعا تحولات سوریه نمی تواند تاثیری روی آن بگذارد.
 
4- و آخرین نکته که بسیار مهم است این است که ظاهرا این گزارش وضعیت سوریه را نهایی و حکومت اسد را پایان یافته تلقی کرده در حالی که واقعیت کاملا عکس این است و تازه ترین تحولات نشان دهنده این است که حتی برخی کشورهای منطقه هم دریافته اند که راهبرد سعودی، قطر و ترکیه در قبال سوریه شکست خورده است.
 
ايران هسته‌اي مي‌نويسد: بر مبنای این 3 دلیل تحلیلگران یکه «ایران هسته ای» در تهران با آنها مشورت کرده، این گزارش را واجد ارزش چندانی نمی دانند.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار