چرا کیانوش عیاری کارگردان خوش سابقه و توانمند ایران با کارنامه ای درخشان خود دیگر تمایلی به ساخت فیلم ندارد.

به گزارش خبرنگاران حوزه سينما باشگاه خبرنگاران، در دوره بیست و سوم جشنواره فیلم فجر معناگرایی رواج بیشتری داشت و مضمون اکثر فیلم ها مطابق با متولیان سینمایی آن زمان بود مضمون عرفان گرایی همراه با پیام های معنوی در قالب ژانر ایرانی معناگرا که یادآور سینمای گلخانه ای سالهای میانی و پایانی دهه شصت بود که می‌توان به "یک تکه نان" ساخته کمال تبریزی، "خیلی دور خیلی نزدیک" به کارگردانی سید رضا میرکریمی و "بید مجنون" ساخته مجید مجیدی اشاره کرد که از میان آنها ساختار حرفه ای "خیلی دور خیلی نزدیک" فضای فیلم را قابل تحمل کرده بود و همچنین توانست سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی برای خود به ارمغان بیاورد.















یکی از فیلم پر  خرج این دوره فیلم "جایی برای زندگی" محمد بزرگ نیا بود که با این همه هزینه تولید تنها جایزه ویژه هیات داوران را تصاحب کرد.

*برگزیدگان بیست و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر؛






بهترین فیلم در جشنواره بیست و سوم "خیلی دور خیلی نزدیک" رضا میرکریمی بهترین اثر هنر و تجربه "بیدار شو آرزو" کیانوش عیاری بهترین کارگردانی "بید مجنون" مجید مجیدی و بهترین فیلمنامه "کافه ترانزیت" کامبوزیا پرتوی معرفی شدند و "تنها صداست" امیر حشتمی به عنوان بهترین فیلم کوتاه شناخته شده و همچنین برای عنوان بهترین بازیگر نقش اول مرد و زن پرویز پرستویی در بید "مجنون" و فرشته صدر عرفایی در "کافه ترانزیت" برگزار شدند.




در جشنواره فجر 83 برای بهترین بازیگر نقش دوم مرد و زن خسرو شکیبایی در فیلم "سالاد فصل" و لیلا زارع در "ما همه خوبیم" انتخاب شدند؛ در  فیلم "خیلی دور خیلی نزدیک" حمید خضوعی ابیانه به عنوان بهترین طراحی صحنه و لباس، محمد قومی بهترین چهره پردازی، بهمن اردلان بهترین صداگذاری و میکس در این فیلم برگزیده شدند. در پایان جایزه بهترین صدابرداری به یدالله نجفی در "بید مجنون" و بهترین جلوه های ویژه به نجف فتاحی در "جایی برای زندگی" تعلق گرفت.
24 فیلم از جشنواره بیست و سوم را افرادی چون حمید دهقان پور، عزیز ساعتی، فرامرز قریبیان، حسین کرمی، منوچهر محمدی، داریوش مهرجویی، محمد علی نجفی داوری کردند.
در خصوص بزرگداشت این دوره تنها از فرامرز قریبیان و عبدالله اسکندری تقدیر شد که این اتفاق جای تعجب دارد.
گفتنی است، کیانوش عیاری کارگردان با سابقه ایران که با "بیدار شو آرزو" توانمندی خود را بیش از پیش به اثبات رسانده است این روزها دیگر فیلمی نمی‌سازد.
"خانه پدری" کیانوش عیاری هم به عنوان آخرین کار او هنوز به نمایش در نیامده است معلوم نیست این روزها چه بر سر سینمای ایران آمده که کارگردانان بزرگی چون عیاری تمایلی به ساخت فیلم ندارند/ي2
گزارش از فائزه آقابابايي.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.