یک کارشناس مسائل هسته‌اي گفت: رسانه‌هاي غربي با استفاده از شانتاژ خبري سعي در بي‌نتيجه نشان دادن مذاکرات ایران و گروه 1+5 دارند تا بتوانند فرافکنی پیرامون مذاکرات را با به قدرت رسيدن يکي از گروه‌هاي سياسي جدید در آمريکا ادامه دهند.

امير محمودي در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به مذاکرات ایران و گروه 1+5 گفت: در روند مذاکرات بايد با ترسيم نمودار همکاري دوجانبه سطح تعاملات را گسترش داد چرا که وقت‌کشي در اين مذاکرات به ضرر طرفين خواهد بود.

وی با اشاره به درخواست آژانس بين‌المللي انرژي اتمي برای بازديد از سايت پارچين افزود: بازديد از سايت‌هاي هسته‌ای جزئی از مسائل امنيت ملي محسوب مي‌شود و طبق معاهده‌ "ان پي تي" يا همان اساسنامه آژانس، پارچين سايت نظامي بوده و ربطي به مسائل هسته‌اي ندارد.

محمودي در مورد تبليغات رسانه‌هاي غربي در مورد فعاليت‌های صلح‌آميز هسته‌اي کشورمان تصریح کرد: رسانه‌هاي غربي با استفاده از شانتاژ خبري سعي در بي‌نتيجه نشان دادن مذاکرات دارند تا بتوانند فرافکنی پیرامون مذاکرات را با به قدرت رسيدن يکي از گروه‌هاي سياسي جدید در آمريکا ادامه دهند.

وي ادامه داد: تفاوت مذاکره با 1+5 و نشست‌هايي که با آژانس بين‌المللي انرژی اتمی برگزار می‌شود در اهميت محورهاي مورد بحث بوده، در مذاکره با 1+5 بحث‌هاي سياسي و حقوقي در اولویت قرار دارند اما در مذاکره با آژانس مباحث، حول مسائل فني شکل مي‌گيرد که این‌ها به مراتب وقت‌گيرتر از مسائل سياسي و حقوقي است.

محمودي در مورد حسن نيت ايران نسبت به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره پيشرفت همکاري‌ها اظهار داشت: بيانيه‌هايي که از گذشته تاکنون از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر شده حاکي از همکاري‌هاي ايران با آژانس بوده اما باوجود این مهم، بازهم نگاه دوگانه‌ای نسبت به فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای ایران وجود دارد.

وي افزود: نمي‌توان در حقوق بين‌المللي از يک مقدمه روشن به نتيجه تاريک رسيد اما در تمام بيانيه‌هاي آژانس شاهد تأييدهاي مکرر مبنی بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران در ابتدا و عدم اطمينان در انتها بوده‌ايم.

اين کارشناس مسائل هسته‌اي در پايان خاطرنشان کرد: متأسفانه آژانس تحت تأثير شوراي امنيت و حکام فعاليت مي‌کند و همین مسئله اعتماد ایران را نسبت به عملکرد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سخت کرده است.

انتهای پیام/
برچسب ها: مذاکرات ، غرب ، شانتاژ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار