امسال انتخاب آثار براساس تنوع فیلم ها بود امسال تنوع موضوعی، جغزافیایی در آثار دیده می شود آثاری در زمینه دفاع مقدس،معاصر، بین المللی و منطقه ای، معنویت و نماز، انرژی هسته ای، آسیب های اجتماعی و هنری داریم.

به گزارش خبرنگار حوزه تلویزیون باشگاه خبرنگاران برنامه سینمایی "هفت" با اجرای و سردبیری محمود گبرلو روز جمعه 6 دی از شبکه سه سیما به رو‌ی آنتن رفت.
برنامه "هفت" با محمدرضا عباسیان دبیر سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر به گفتگوی ویژه پرداخت.
محمدرضا عباسیان در ابتدا علت انتخاب خود را برای دبیری این دوره از جشنواره اینگونه عنوان کرد: تصورم بر این است که مجموعه ماموریت هایی که بنده در گذشته واگذار شده مورد توجه مسئولان بوده که مسئولیت بزرگترین جشن سینمای ایران به من واگذار شده است.
وی در خصوص حاشیه های این دوره از جشنواره عنوان کرد: جشنواره فیلم فجر بدلیل جذابیت سینما و مهمترین جشن و شاخه هنر انقلاب همیشه پر حاشیه بوده است.
وی در خصوص سیاست های این دوره از جشنواره اظهار داشت: جشنواره سی و یکم از ابتدا قصد استانداردسازی و کاهش جوایز را داشت که به همین علت 14 جایزه و دو بخش را حذف کردیم و همچنین فیلم  های بخش مسابقه نیز کاهش یافت.
وی در خصوص تغییرات در گفته ها و سیاست های ابتدایی جشنواره بیان کرد: در ‌آئین نامه جشنواره اعلام شده بود که حداقل 26 فیلم در بخش سودای سیمرغ و 11 فیلم در بخش فیلم اولی ها پذیرفته شود.
وی تصریح کرد: هیئت انتخاب 22 فیلم برای بخش مسابقه انتخاب کردند و 4 فیلم به اولويت برای رزرو اعلام شده تا با مراحل تولید خود به بخش مسابقه برسند که 25 فیلم برای بخش مسابقه انتخاب شدند.
عباسیان متذکر شد: هیئت انتخاب براساس تشخیص و چارچوب قوانین فیلم ها را انتخاب کردند و 100 درصد درانتخاب هایشان استقلال داشتند.
وی در پاسخ به سوال گبرلو که آیا شما محافظه کار هستید؟ متذکر شد که این سوالها براساس آخرین مصاحبه های من است و بعد عنوان کرد: دوست دارم محافظه کار باشم ولی سابقه کاری ام در بخش مستند نشان از این می‌دهد که من محافظه کار نیستم و ریسک پذیرش دیجیتال در جشنواره نشان از این امر می دهد.
وی در ادامه اظهار داشت: به جای آنکه همه آنچه که در یک سال تولید شده در 10 روز به نمایش بگذاریم بهترین ها را با توجه به شان انقلاب در جشنواره فیلم فجر به صورت ویترین به نمایش گذاشته می شود و در زمان اکران برخی فیلم ها نیز مورد توجه قرا رخواهند گرفت.
دبير سي و يكمين جشنواره فيلم فجر تصریح کرد: نگاهمان باید به جشنواره فیلم فجر متفاوت باشد چرا که جشنواره فجر محل عرضه همه داشته های سینمای ایران نیست بلکه محل عرضه بهترین های سینمایی است ما جشنواره های دیگر برای عرضه آثار دیگر نیز داریم.
وی در خصوص تنوع فیلم  های این دوره از جشنواره بیان کرد: امسال انتخاب آثار براساس تنوع فیلم ها بود امسال تنوع موضوعی، جغزافیایی در آثار دیده می شود آثاری در زمینه دفاع مقدس،معاصر، بین المللی و منطقه ای، معنویت و نماز، انرژی هسته ای، آسیب های اجتماعی و هنری داریم.
عباسیان در خصوص تغییرات وجود بخش خارج از مسابقه عنوان کرد: بخش خارج از مسابقه هیچ تغییری به آئین نامه اول ما ندارد حداکثر 26 فیلم در بخش مسابقه و فیلم های خارج از مسابقه خواهیم داشت با همان نگاه تعدادی فیلم در بخش مسابقه و تعدادی فیلم خارج از مسابقه در این بخش داریم.
وی ادامه داد: امسال با وجود اینکه 96 اثر به دست ما رسیده بود 40 فیلم یعنی کمتر از 5 درصد اثر را پذیرفتم و ظرفیت اکران حدود 30 درصد کاهش داشته است.
وی در پاسخ به اینکه چرا در برخی از استانها نمایش آثار جشنواره وجود ندارد اظهار داشت: چون سیاست جشنواره بر نمایش آثار به گونه ای دیجیتال است برخی از شهرها مجهز به این تکنولوژی نیستند و آثار فقط در شهرهایی که مجهز به بخش دیجیتال باشد اکران می شود و اینکه در سال گذشته برخی از هزیه های تهیه کنندگان پرداخت نشد.
وی در این باره تصریح کرد: بنابراین در شهرهایی جشنواره داریم که مجهز به سیستم دیجیتال باشند و همچنین روش برگزاری به صورت گیشه ای و 50 درصد است و همچنین تعداد فیلم ها نسبت به سال گذشته بیشتر است.
عباسیان در خصوص اعضای هیئت داوری جشنواره اظهار داشت: فیلمساز و داور خوب همیشه می‌تواند حضور داشته باشد افرادی که فیلم نداشتند به عنوان داور از آنها دعوت کردیم اینگونه نیز ترکیب خوبی از داوری داشته باشیم.
وی در خصوص عدم حضور روز رستاخیز در جشنواره امسال عنوان کرد: مذاکره ای با عوامل روز رستاخیز داشتیم که بدلیل محتوای فیلم در خصوص حماسه عاشورا تمایل به حضور این فیلم در جشنواره داریم و آنها عنوان کردند در صورت اتمام مراحل فنی این اثر را به جشنواره خواهند داد ولی فیلم در روز 2 آذر فرم حضور در جشنواره را پر نکرد و از اینکه چه اتفاقی در پشت پرده افتاد اطلاع ندارم.
عباسیان در پایان خاطرنشان کرد: افتتاحیه سی و یکمین جشنواره فیلم فجر در روز 11 بهمن در تالار وحدت، اختتامیه بخش بین الملل 16 بهمن در تالار وحدت و همچنین اختتامیه سینمای ایران روز 22 بهمن در مرکز همایشهای برج میلاد برگزار خواهد شد.
گفتنی است، برنامه سینمایی "هفت" با بررسی مسائل روز سینمای ایران هر هفته جمعه شب ها با اجرای و سردبیری محمودگبرلو و تهیه کنندگی علی قانع از شبکه سه سیما به روی آنتن می‌رود./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار