3 روز مانده به جشنواره سی و یکم فیلم فجر؛

میرکریمی اگر خسته نیستی شمع تولدت را فوت کن!

رضا میرکریمی تهیه کننده فیلم سینمایی "خسته نباشید" امروز شمع هاي تولد 46 سالگی خود را با همکاری با کارگردانی فیلم اولی فوت می کند.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران، رضا میرکریمی خالق آثاری چون به "همین سادگی" و "یه حبه قند" امروز تولد 46 سالگی خود را جشن می گیرد.



کریمی متولد 1345 تهران و فارغ التحصیل گرافیک از دانشکده هنرهای زیبای تهران است فعالیت های سینمایی را از سال 1366 با فیلم کوتاه 16 میلیمتری "برای او" آغاز کرد و او پس از فیلم های کوتاه 16 میلیمتری "يک روز بارانی" و 35 میلیمتری "خروس" را ساخت. میر کریمی فعالیت های تلویزیونی خود را با "ماجراهای آفتاب و عزیز خانم" آغاز کرد.
او سپس سریال "بچه های مدرسه همت" را برای مخاطبان کودک و نوجوان ساخت او همچنین دو مجموعه مستند ورزشی به نام های "از فوتبال تا فوتبال" و ب"ا قهر ماندن کشتی" را نیز برای شبکه های تلویزیونی کارگردانی کرد.
 
میرکریمی نخستین تجربه سینمایی خود را با فیلم "کودک و سرباز" در سال 1378 رقم زد که این فیلم جوایز متعدد داخلی و خارجی را برای او به همراه داشت که بالن نقره ای جشنواره سهقاره نانت، فرانسه در سال 2000 و کفش های طلائی فستیوال کودکان و نوجوانان زلین در سال 2001 و پروانه زرین جشنواره کودک و نوجوان اصفهان در سال 1378 از آن جمله اند.
میرکریمی در سال 1379 دومین فیلم بلند سینمایی خود با نام "زیر نور ماه" را کلید زد. "زیر نور ماه" با رگه هایی از نقد اجتماعی، مذهبی، نظرهای بسیاری از منتقدان و صاحب نظران را به خود جلب کرد.
این کارگردان توانست برای این فیلم جایزه بهترین فیلم هفته منتقدان کن 2001 و جایزه بهترین کارگردانی و جایزه ویژه هیات داوران را از فستیوال فیلم توکیو در سال 2001 دریافت کند.
میرکریمی در سال 83 چهارمین فیلم خود "خیلی دور خیلی نزدیک" را ساخت.
"خیلی دور، خیلی نزدیک" ملودرامی محکم با ساختاری قوی که استفاده مناسب و مفهومی از لوکیشین های متنوع شهری و کویری ایران به تاثیرگذاری اثر افزوده بود.
فیلم سینمایی "خیلی دور خیلی نزدیک" توانست در بیست و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر 6 سیمرغ بلورین را به خود اختصاص دهد و به عنوان بهترین فیلم جشنواره معرفی شود.
"خیلی دور خیلی نزدیک" در سال 83 جایزه بهترین فیلم بهترین فیلمبردار، بهترین صدا، بهترین طراحی صحنه، بهترین چهره پردازی را از آن خود کرد.
میرکریمی سال 86 بار دیگر فیلمی ماندگار ساخت.
"به همین سادگی" با بازی هنگامه قاضیانی با ساختار جدیدی و قصه ای ساده و با درامی درونی و شخصیت محور تجربه ای کاملا متفاوت نسبت به آثار قبلی او بود.
"به همین سادگی" جایزه بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه، از بخش چشم انداز آسیا و سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن، بهترین فیلمنامه و بهترین فیلم از جشنواره فیلم فجر را از آن خود کرد.
او همچنین جایزه بهترین فیلم گئورگ طلایی از جشنواره بین المللی فیلم مسکو در سال 87 و بهترین بازیگر از شانزدهمین دوره جشنواره فیلم وارنا - بلغارستان را از آن خود کرد.
میرکریمی همچنین به عنوان تهیه کنده در تولید آثار مستند بسیاری نقش داشت که از آن جمله ساخت مجموعه 20 قسمتی سینمای ایران در سال 85 تا 86 بود که در هر قسمت به معرفی شخصتی آثار و دیدگاههای فیلمسازان ایرانی می پردازد.
میرکریمی همچنین تهیه کنندگی فیلم "فرش ایرانی" را در سال 85 به عهده داشته است.
"فرش ایرانی" در 15 اپیزود مستقل که هر قسمت توسط کارگردانان مطرحی چون کیارستمی، مجیدی، مهرجویی، بنی اعتماد، ساخته شد که سیمرغ بلورین بهترین فیلم ملی را از جشنواره در سال 85 برای میرکریمی به همراه داشت.
"یه حبه قند" هشتمین فیلم سینمایی این فیلمساز است که میرکریمی در سال 1390 آن را ساخت فیلمی با حال و هوای کاملا ایرانی که شخصیت اصلی آن اعضای یک خانواده سنتی و پرجمعیت ساکن یکی از شهرهای مرکزی ایران است.
میرکریمی این بار به کارگردانی فیلم اولی اعتماد کرده و تهیه کنندگی فیلم سینمایی "خسته نباشید" به کارگردانی محسن قرائی را به عهده گرفته است.
باشد تا میرکریمی بار دیگر سیمرغ بلورین جشنواره را از آن خود کند./ي2

گزارش از مهدیس مستعد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار