شيخ الازهر مصر بر ضرورت گفتگو به عنوان تنها راه حل و فصل تنش هاي کنوني در اين کشور تاکيد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه اسکاي نيوز ؛ احمد الطيب در کنفرانس خبري خود در محل دانشگاه الازهر قاهره درباره بيانيه اين دانشگاه در خصوص بحران جاري مصر گفت: نشست هاي مختلف ملي که از زمان قيام انقلاب بيست و پنجم ژانويه در دانشگاه الازهر برگزار و سند پنچگانه صادر شد، تلاش هاي موفقي براي ايجاد موضع ملي توافقي بود تا با مشکلات پيشرو در مسير انقلاب تعامل شود. از هفته گذشته شماري از جوانان مصري که از فعالان انقلاب بيست و پنجم ژانويه بودند نشستي در دانشگاه الازهر داشتند و از وضع جاري در کشور ابراز نارضايي کردند. نشست هاي مختلفي ميان جوانان با شماري از علماي الازهر برگزار و توافقاتي حاصل شد که مي تواند به ما براي خروج از بحران کنوني کمک کند. شهروندان مصري در شرايط کنوني با خطرات بزرگي روبرو هستند و امنيت مصري ها تهديد شده است. در نشست ميان جوانان و علماي الازهر بيانيه اي صادر شد که از همه گروه ها مي خواهيم در اين بيانيه و بندهاي آن تعامل داشته باشند. 

نخست اين که بايد حرمت خون، دارايي ها و ناموس مردم حفظ شود. اين مسئله يک وظيفه ديني،ملي و انساني است و بايد از جان شهروندان مصري و کساني که در اين سرزمين زندگي مي کنند حمايت کرد. حمايت از جان و ناموس و دارايي هاي مردم به عنوان اصلي براي استقرار امنيت در کشور است. استقرار امنيت نيز پيش زمينه سازندگي و توسعه کشور است و قرار است اين توسعه اهداف انقلاب را محقق کند و اين کشور را به جايگاه شايسته خود در عرصه منطقه اي و بين المللي بازگرداند.

دوم اين که اختلافات ميان افراد و گروه ها به عنوان تضميني براي مقابله با تصميمات استبدادي و فردي است. گروه هاي سياسي و فکري در کشور بايد به صورت مسالمت آميز با يکديگر اختلاف داشته باشند و به همين شيوه براي رسيدن به قدرت با يکديگر رقابت کنند. همچنين همه نوع اشکال خشونت را براي محقق کردن اهداف سياسي حرام اعلام مي کنيم.

سوم از همه شخصيت هاي ديني،فکري،فرهنگي و رسانه اي مي خواهيم در حل مشکلات از گفتمان خشونت آميز استفاده نکنند. از همه اين شخصيت ها مي خواهيم برنامه سازمان يافته اي براي بازگشت حيات فکري و سياسي به روش مسالمت آميز داشته باشند که از ويژگي هاي انقلاب ملت مصر است.چهارم اين که از همه گروه هاي سياسي و مردمي خواسته مي شود در گفتگوي ملي مشارکت داشته باشند. گفتگو تنها راه براي حل و فصل هر گونه اختلافي است. با اين گفتگوهاست که مي توانيم با يکديگر همزيستي و همکاري داشته باشيم و باعث پيشرفت کشور شويم.

شيخ الازهر در بخش ديگري از سخنان خود افزود: فعاليت هاي سياسي هيچ ارتباطي با اقدامات خشونت بار و تخريبي ندارد. سرنوشت ملت مصر به احترام گذاشتن به قوانين و پذيرش حاکميت قانون مرتبط است. اين وظيفه حاکم و مردم است. نبايد در محکوم کردن خشونت ترديدي به خود راه دهيم. شايسته نيست خواهان اقدامات خشونت بار شد يا در برابر اين خشونت ها سکوت يا اين خشونت ها را توجيه يا از آن دفاع کرد يا از اين خشونت ها بهره برداري کرد. 

احمد الطيب ادامه داد: شايسته است جوانان مصري را در فرهنگ عمل دموکراتيک و ملتزم بودن به گفتگوي جدي پرورش داد. در شرايط بحراني بايد اصل چندجانبه گرايي و ادبيات گفتگو را رعايت کرد و از ادبيات خشن استفاده نکرد که باعث تشديد بحران مي شود. بايد با هر تهديدي عليه شهروندان مصري مقابله کرد و اجازه نداد طرف هاي خارجي وارد تنش هاي جاري در کشور شوند. همچنين بايد اقدامات گروه هاي مسلح را محکوم و در نهايت از دولت مصر حمايت کرد. دولت سرمايه همه شهروندان اين کشور است و نبايد اجازه داد دولت تضعيف شود يا آسيبي به آن وارد شود.

                            آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.
برچسب ها: الازهر ، بحران ، مصر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار