خوزستان/

شافت دستگاه انشعاب گیری از خطوط لوله جریانی نفت و گاز ساخته شد

به همت متخصصان شركت خدمات ترابری و پشتیبانی نفت اهواز، شافت دستگاه انشعاب گیری از خطوط لوله جریانی نفت و گاز (هات‌تپTDW2400) ساخته شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، مدیرعامل شركت خدمات ترابری و پشتیبانی نفت گفت: شافت دستگاه انشعاب گیری خطوط لوله جریانی نفت و گاز (هات‌تپ) یكی از قطعات مهم این دستگاه است كه پیش از در انحصار كشور امریكا قرار داشت.

مراد كمالی افزود: به دلیل اهمیت ونیاز صنعت نفت به این دستگاه ،متخصصان این شركت درصدد ساخت این شافت برآمدند و در این راستا شركت‌های بزرگ تولیدكننده شافت های توربین و پمپ در سطح كشور برای ساخت و تعمیر شافت دعوت به همكاری شدند.

وی ادامه داد: پس از بررسی های لازم پروژه ساخت دو عدد شافت هات تپ دستگاه TDW2400 به یكی از شركت های سازنده استان خوزستان واگذار شد.

كمالی با بیان این كه هزینه خرید یك عدد شافت دستگاه هات تپ 2400 از خارج كشور تقریباً معادل یكصد هزار دلار بالغ می باشد، گفت: ساخت دو عدد از این قطعه در داخل علاوه برخودكفایی و قطع وابستگی و همچنین حمایت از صنایع تولیدی داخلی، مبلغی معادل 4 میلیارد و 600 میلیون ریال صرفه جویی به همراه داشته است.

مدیرعامل شركت خدمات ترابری و پشتیبانی نفت درباره اهمیت دستگاه انشعاب گیری خطوط لوله جریانی توضیح داد: یكی از توانمندیهای این شركت انجام عملیات انشعاب گیری از خطوط لوله جریانی بدون قطع جریان است كه با بهره گیری از دستگاه‌های هات تپ صورت می گیرد.

وی اضافه كرد: دستگاه هات تپ TDW 2400 تنها دستگاه موجود در سطح كشور و خاورمیانه است كه توانایی انشعاب گیری تا قطر 60 اینچ را دارد.

كمالی همچنین به ساخت كمرشكن ویژه حمل دستگاه لوله مغزی در سال جاری اشاره كرد و اظهار داشت: با تلاش متخصصان این شركت و با همكاری بخش خصوصی و استفاده از نرم‌افزارهای رایانه‌ای پیشرفته كار طراحی و ساخت كمرشكن دستگاه لوله مغزی سیار 118 در مدت زمان حدود 2 ماه انجام شد و هم اكنون این دستگاه در حال بهره برداری در مناطق نفت خیز جنوب است.

مدیرعامل شركت ترابری و پشتیبانی نفت گفت: با توجه به بالا بودن وزن تجهیزات لوله مغزی، همچنین كوهستانی و صعب العبور ‌بودن مسیرهای دسترسی به چاه ‌های نفتی، این كمرشكن به گونه‌ای طراحی و ساخته شده است كه علاوه بر استحكام بالا و تحمل بار سنگین برای تردد در سخت ترین مسیرهای مناطق، توان عملیاتی بالایی داشته باشد.

كمالی افزود: به این منظور برای افزایش كارایی دستگاه ،تغییراتی انجام شد كه از جمله آن كاهش ارتفاع محل نصب ریل دستگاه برای افزایش دید اپراتور در حین عملیات درون چاهی، استفاده از سیستم ترمز ای.بی.اس (ABS) جهت افزایش ضریب ایستایی دستگاه در مناطق لغزنده و استفاده از میله موج‌گیر (Torsion bar) برای پایداری كمرشكن در پیچ ها است.

وی ادامه داد: نصب راهروهای اطراف كمرشكن برای رفت و آمد افراد پیرامون تجهیزات در زمان عملیات درون چاهی، طراحی سیستم تعلیق جهت تردد در جاده‌های شنی و سخت گذر و طراحی و نصب جك های هیدرولیكی برای پایداری دستگاه در حین عملیات درون چاهی، از دیگر تغییراتی است كه در دستگاه جدید مورد توجه قرار گرفته و در نمونه های قبلی وجود نداشت.

مدیرعامل شركت خدمات ترابری و پشتیبانی نفت هزینه ساخت این كمرشكن را 780 میلیون ریال اعلام كرد و گفت: تجهیزات نصب شده بر روی این كمرشكن تا حدودی كار دكل های حفاری تعمیراتی را انجام می‌دهد كه از مزیت‌های آن می توان به كوتاه كردن زمان تعمیرات درون چاهی و كاهش هزینه تعمیراتی چاه‌ها اشاره كرد.

وی با اشاره به سال 'تولید ملی، حمایت از كار و سرمایه ایرانی'، گفت: این شركت همچنین چند طرح مهم به منظور بومی سازی تجهیزات كاربردی صنعت نفت در بخش ترابری و پشتیبانی را در دستور كار قرار داده است.

كمالی همچنین با مطلوب ارزیابی كردن كیفیت تجهیزات ارائه شده از سوی سازندگان داخلی در چهارمین نمایشگاه نفت و گاز وپتروشیمی خوزستان، گفت: شركت خدمات ترابری و پشتیبانی نفت تا تحقق كامل خودكفایی صنعت نفت از صنعتگران داخلی حمایت می كند.

چهارمین نمایشگاه تخصصی صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی خوزستان روز دوشنبه (9 بهمن) با حضور وزیر نفت در محل دائمی نمایشگاه های استان خوزستان در اهواز گشایش یافت و تا 12 بهمن دایر بود. /س
برچسب ها: ساخت ، شافت ، انشعاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.