واکنش اتحاديه دانشجويان اسلامي مستقل به اختتاميه جشنواره؛

دانشجویان با داوری‌های سیاسی و قبیله‌ای در سینما مخالف‌اند

اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در بیانیه‌ای نسبت به مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر و حواشی آن واکنش نشان داد.

به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران، اتحادیه دانشجویان اسلامی مستقل در بیانیه‌ای نسبت به مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر و حواشی آن واکنش نشان داد.

متن بیانیه بدین شرح است:

انقلاب اسلامی ایران یگانه منادی اسلام ناب محمدی در زمانه‌ حکومت نفس اماره است. سی و چهار سال پیش امام امت بنای انقلابی را نهاد که بن‌مایه‌ی اصلی آن دگرگونی فرهنگی و تحولات انفسی آحاد امت بود. تداوم این حرکت مبارک منوط به پافشاری بر نقاط قوت و مزیت‌های این حرکت مبارک می‌باشد؛ امری که رهبر فرزانه انقلاب در تمام مدت زعامت خویش بر این مهم تاکید داشته‌اند. دغدغه‌هایی از جنس فرهنگ که خواب را از چشمان مبارک ایشان ربوده است.

بی شک عرصه‌ سینما یکی از مقولات تاثیرگذار در فضای خطیر فرهنگی است. امری که مدیریت آن علاوه بر جهت‌دهی افکار عمومی و الگوسازی زندگی مبتنی بر دین در داخل کشور؛ می‌تواند موجبات صدور انقلاب اسلامی ایران را فراهم سازد و دل دلبستگان به اسلام ناب محمدی را در سراسر گیتی شاد نماید که گزاره دوم؛ امروز و در زمانه‌ بیداری ملت‌های مسلمان از اهم موضوعات نظام اسلامی است.

جشنواره فیلم فجر نمایان‌گر عملکرد یکساله سینمای کشور به مخاطبین است که گاهی مجالی برای خودنمایی و خودستایی جریان‌هایی بوده که کمترین قرابت را با گفتمان انقلاب پیر خمین داشته است و بر کسی پوشیده نیست که اصل قرابت گفتمانی علت‌العلل شکل‌گیری جشنواره‌ای بوده که مزین به نام فجر گردیده است. اما بعد از عبور از دهه اول تولد این جشنواره، خروج قطار سینمای ایران از ریل انقلاب باعث دلسردی شیفتگان گفتمان انقلاب شده بود.

بعد از گذشت سه دهه از برگزاری جشنواره فجر؛ بارقه‌های امیدی در سی‌امین دوره جشنواره فیلم فجر خودنمایی کرد که بشارت از تولد یک سینمای بومی و انقلابی را برای افسران فرهنگی جامعه اسلامی داشت. روزهای زندگی، ملکه، قلاده‌های طلا و... جوانه‌هایی بود که در میان منجلابی از خیانت و هرزگی و بی‌هویتی غالب آثار تولیدی توسط قلیل روشنفکرنمایان غرب‌زده، بازگشت به اندیشه‌های اسلام ناب محمدی که سید شهیدان اهل قلم علم آن را بر دوش داشت؛ در دل‌ها رویانید.

به یاری حضرت رب، جشنواره سی و یکم امتداد همان رویشی بوده که در جشنواره‌ی سی‌ام شاهد آن بوده‌ایم؛ حرمت حریم خانواده، جاری بودن روابط انسانی، گریز از تهرانیزه شدن، دارا بودن روح امید و نشاط و پر رنگ بودن نقش توکل از شاخصه‌هایی بوده‌اند که در غالب آثار جشن سینمایی امسال مشهود بوده‌اند؛ که می‌تواند این نهال را قوت بخشد.

اما به نظر می‌رسد جریانی که در این سی سال موجبات افول سینما و فرار مخاطب از سالن‌ها رقم زد نمی‌خواهد این نهال نوپا قوت بگیرد. اتفاقات خوشایند جشنواره امسال با داوری‌های جهت‌دار و بعضاً مغرضانه به کام فیلمسازان جوان و دلبستگان هنر متعالی انقلاب تلخ شد. بسا آثاری که این شاعبه می‌رود که تنها به دلیل صاحب نفوذ بودن تهیه‌کنندگان آن در چندین بخش کاندیدا شده‌اند و سیمرغ هم دریافت نموده‌اند.

عدم راهیابی فیلم‌هایی از فیلمسازان فیلم اولی و با کیفیت بالا به بخش مسابقه به جرم مشهور نبودن سازندگان آنها و بها دادن به فیلم‌های ضعیف فیلمسازان پرآوازاه، نشان از بی‌عدالتی در نگاه مسئولین جشنواره می‌تواند باشد.

جنبش دانشجویی به عنوان دیدبان فرهنگی جامعه، با قضاوت‌های سیاسی و اظهار نظرهای قبیله‌ای در پدیده‌های فرهنگی از جمله عرصه مهم سینما و یا اینکه طومار یک فیلم را به دلیل انتقادی کوچک بپیچیم، مخالف است. اینکه تنها کسانی که در تشکیلات سینما صاحب عده و عده می‌باشند امکان بروز داشته باشند و کسانی که با وجود شایستگی‌های فنی و محتوایی از شارلاتانیزم تبلیغاتی و رانت‌های قبیله‌ای بی‌بهره‌اند، کنار گذاشته شوند، شایسته‌ نظام اسلامی نمی‌باشد.

به هر سو جشنواره‌ سی و یکم با همه‌ی کارشکنی‌ها و تلاش‌های عده‌ای خاص برای به زمین زدن سینمای ایران، آغاز مسیری طولانی برای رسیدن به سینمای ملی ایران اسلامی است که باید تمام همّ و توجه مسئولین به حفظ و پرورش این فضا که با میدان دادن به فیلمسازان جوان امکان پذیر است، معطوف باشد.

انتهای پیام/

برچسب ها: انجمن ، مستقل ، سینما ، جشنواره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار