مراسم جشن سده سرايان خراسان جنوبي ثبت ملي شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، روشن کردن آتش ، مهماني رفتن ، شعرخواني کودکان و افسانه خواني ريش سفيدان از جمله آيين هاي اين جشن است .
در اين جشن که از  28 دي شروع مي شود و تا يکم بهمن ادامه دارد ، کودکان و نوجوانان به در خانه ها مي روند و اشعاري به زبان محلي مي خوانند .
در اين جشن صاحبخانه براي کودکان و نوجوانان شعر خوان ، مقداري آجيل مي آورد و يا مقداري آرد و روغن به آنها مي دهد  تا غذاي سنتي بلغور را به صورت دسته جمعي درست کنند.
عرب سرپرست نمايندگي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري سرايان با اشاره به آيين روشن کردن آتش در جشن سده سرايان گفت: مردم در اين جشن علاوه بر درست کردن خرمن آتش ، گلوله اي از آتش درست مي کنند وآن را دور سرشان مي چرخاند .
در اين مراسم  همه افراد روستا دور آتش جمع شده و به شادي و پايکوبي مي پردازند. 
در اين شب علاوه بر پريدن از روي آتش، بازي هاي مانند بازي  قائم موشک و شير گرماس هم انجام مي شود که بزرگترها نيز شرکت دارند .
عرب افزود : بعضي از مردم سرايان عقيده دارند با درست کردن آتش سده مي توانند بفهمند که آيا سال آينده برايشان سالي همراه با باران خواهد بود و يا خير با اين نشان که اگر خاکستر آتش را باد ببرد سالي خشک و اگر در محل روشن کردن آتش بماند ، سالي پرباران خواهد بود. 
وي گفت: اين مردم همچين اعتقاد دارند که هر کس از روي آتش بپرد موجودات گزنده او را تا آخر سال نمي گزند و از گزيده شدن و از نيش پشه ها در تابستان در امان مي ماند.
شب نشيني از ديگر سنت هاي مردم خطه سده است  که  اقوام به خانه بزرگترهايشان مي روند و  بزرگترهاي فاميل داستان ها و افسانه هاي زمان گذشته را براي کوچکترها بازگو  مي کنند.
خوردن آجيل در اين شب نشيني ها رواج زيادي دارد که بيشتر آجيل ها  شامل گردو ، بادام ،انجير خشک شده ، برگه زردآلو و تخمه ساخته دست خود مردم روستا است .
سرپرست نمايندگي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري سرايان افزود : اين جشن ارزش هاي خاص همچون  صله رحم و شب نشيني در منزل يکي از بزرگان ، نشست صميمي و دوستانه ريش سفيدان، تجليل و خواندن شاهنامه، حافظ، داستان هاي امير ارسلان، مختارنامه و شعرخواني و افسانه گويي و احترام به بزرگان و پيران و ريش سفيدان را در پي دارد .
جشن سده  که هم اکنون در اکثر روستاهاي شهرستان سرايان برگزار مي شود، يکي از کهن ترين جشن هاي ايراني است  که شاعر بزرگ ايران زمين ، فردوسي هم به اين جشن در زمان شاه هوشنگ اشاره کرده است ./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار