يک تحليلگر و فعال سوري، گفت: کشورهاي غربي به رهبري آمريکا و دوستان منطقه اي آنها سوريه را هدف قرار داده اند تا هژموني اسرائيل را در منطقه حساس خاورميانه، حفظ و تقويت کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از "پرس تي وي"؛ از ماه مارس سال 2011 سوريه شاهد ناآرامي هايي است که افراد بسياري از جمله تعداد بسياري از نيروهاي امنيتي سوريه در اين ناآرامي ها کشته شده اند.

دولت سوريه مي گويد؛ اين ناآرامي ها و هرج و مرج از خارج کشور سازماندهي مي شود و گزارش هايي وجود دارد که مي گويند بيشتر شبه نظاميان از اتباع خارجي هستند.

همچنين؛ چندين سازمان بين المللي حقوق بشر مي گويند، شبه نظاميان تحت حمايت خارجي، مرتکب جرايم و جنايات جنگي شده اند.

خانم "ميمي الحام" تحليلگر و فعال سياسي سوري که ساکن استراليا است، طي گفتگويي با شبکه خبري پرس تي وي، به تشريح اهداف جبهه غربي_ عربي از فشار بر دولت سوريه پرداخت و گفت: هدف اصلي آمريکا و دوستان غربي و منطقه اي اش از هدف قراردادن سوريه، اين است که با حذف دولت بشار اسد و به روي کار آمدن دولتي دست نشانده، هژموني اسرائيل را در منطقه حساس خاورميانه، تقويت کند.

وي همچنين عنوان کرد؛ نيروهاي ناتو به رهبري آمريکا براي رسيدن به اهداف پليد خود در سوريه، به درگيري هاي قومي و نژادي دامن مي زنند.

متن گفتگوي پرس تي وي با "اللحام" در ذيل مي آيد:

پرس تي وي_ با نگاهي به آنچه که تاکنون در سوريه پيش رفته و ارتش اين کشور همچنان به پاکسازي مناطق مختلف از شر شورشيان ادامه مي دهد، رسانه هاي غربي اغلب از نبردي تعيين کننده صحبت مي کنند که قرار است به حيات دولت اسد پايان بدهد، اما دولت اسد توانسته تاکنون در قدرت بماند و مناطق بسياري را در سوريه از شورشيان پاکسازي کند. نظر شما در اين باره چيست؟

"اللحام"_ من فکر مي کنم که غرب و ناتو از قبل سقوط سوريه را طرح ريزي کرده اند و روي ضعف و از هم گسيختگي ارتش سوريه نيز حساب کرده بودند. آنها روي اين موضوع حساب کرده بودند، به اين دليل که اکثر ارتش سوريه سنتي هستند.
بنابراين، آنها انتظار داشتند ذهنيت قبيله گرايي که سعي داشتند در سوريه تشديد کنند، به ارتش نيز نفوذ کند و ارتش کلا از هم بپاشد که در اين صورت آنچه که اتفاق مي افتاد، سقوط کل کشور سوريه است.
اين اتفاق رخ نداد. ارتش همچنان منسجم باقي مانده و در جنگ با شورشيان نيز بسيار موفق بوده است، در حقيقت آمريکا و انگليس هم متوجه شده اند سابقه جنگ شورشيان موفق نبوده است.

پرس تي وي_ در شرايطي که اين جنگ نيابتي ادامه دارد، بشار اسد گفته است روي اصول خود باقي خواهد ماند، مهم نيست چه اتفاقي مي افتد و البته غرب ميليون ها دلار صرف نيابت خود در سوريه مي کند.
اين وضع به کجا خواهد رسيد، زيرا ما گزارش هايي داريم که اين مردم سوريه و آوارگان هستند که از اين درگيري ها ضربه مي خورند!

اللحام_ دقيقا همينطور است، کل تفکر و برنامه اول تجزيه کشور سوريه و بعد استقرار دولت دست نشانده آمريکا است که با قطر و عربستان متحد باشد و همانطور که ما مي دانيم، اين کشورها با اسرائيل هم پيمان هستند، تا به اين ترتيب رابطه ميان سوريه و ايران را قطع کرده و سوريه و مقاومت در برابر اسرائيل را تضعيف کنند. همه اينها قسمتي از يک نقشه است.
همچنين؛ يکي ديگر از طرح هاي غرب و متحدانش، نابودي جامعه سوريه، ايجاد درد و رنج، تبديل سوريه به کشوري از هم پاشيده و آوارگي مردم در مرزها است و هميشه افراد فقير بيشترين رنج ها را در جنگ ها متحمل مي شوند.
بسياري از مردم پول خود را براي امور خيريه مي دهند، اما پول آنها براي دامن زدن به جنگ ها، شورش ها صرف مي شود، بنابراين فکر مي کنم به همين دليل هم است که آوارگان خيلي متحمل رنج و درد مي شوند (چون پول هاي اهدايي به دست آنها نمي رسد).

پرس تي وي_ بنابراين آيا وقتي معاذ الخطيب خواستار مذاکره با بشار اسد مي شود، به اين معني است که او متوجه شده راه حل ديپلماتيک تنها راه رو به جلو است؟

اللحام_ من فکر مي کنم علت آن درک اين نکته است که ارتش سوريه شانس خوبي براي پيروزي دارد. آنها در دو سال گذشته با وجود پيشنهادهاي زياد دولت موافقت نکرده بودند که پاي ميز مذاکره بيايند، بنابراين اکنون که آنها با مذاکره موافقت کرده اند، نشانه اين است که آنها از سقوط دولت و گرفتن قدرت از دولت سوريه، مطمئن نيستند.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار