همایش سراسری سلامت سالمندان با هدف بررسی مسائل و مشکلات سالمندان و افزایش نرخ امید به زندگی در کرمانشاه از امروز آغاز به‌کار کرد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، دکتر «محمدرضا نیکبخت»، رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، در همایش سراسری سلامت سالمندان که صبح امروز (یکم اسفند ماه) در کرمانشاه آغاز به‌کار کرد، با بیان این‌که جمعیت سالمند کشور رو به افزایش است، اظهار کرد: در سال‌های اخیر نرخ امید به زندگی در کشور افزایش یافته و همین مساله سبب افزایش دوره‌ی سالمندی شده است و همه‌ی اینها لزوم توجه به مسائل و مشکلات سالمندان و توجه به زندگی بهتر را برای آنها فراهم می‌کند.

به گفته‌ی وی، میانه‌ی سنی جمعیت در کشورهای در حال توسعه نظیر ایران به 30 سال رسیده است و پیش‌بینی می‌شود این رقم در آینده‌ای به 38 سال افزایش یابد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه گفت: جمعیت فراوانی از کشور را در آینده سالمندان تشکیل خواهند داشت.

نیکبخت پرفشاری خون، افزایش قندخون، مشکلات عضلانی، پوکی استخوان و ... را از مشکلات دوره‌ی سالمندی برشمرد و بر لزوم توجه به مسائل و مشکلات جسمانی و روحی سالمندان تاکید کرد.

وی وادار کردن نهادهای فرهنگی و اجتماعی و ... را در جهت بهبود روند سالمندی و برطرف کردن نیازها و مشکلات سالمندان مهم ارزیابی کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ابراز امیدواری کرد برگزاری چنین سمینارهایی بتواند در شناساندن زوایای مختلف زندگی سالمندی و بهبود آن اثرات مفیدی داشته باشد.

«اعظم فاخته» دبیر علمی هدف اصلی از برپایی این همایش را تبادل آخرین دستاوردهای علمی صاحب‌نظران عرصه‌ی سالمندی دانست و ابراز امیدواری کرد برگزاری چنین همایش‌هایی بتواند نقش مهمی در بهبود شرایط زندگی سالمندان داشته باشد.

وی با بیان این‌که سلامت سالمندان در ابعاد مختلف جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی در این همایش بررسی می‌کند، ادامه داد: تلاش شده است تا محورهای برگزاری این همایش در راستای تعریف‌های شعار سازمان جهانی بهداشت باشد.

به گفته‌ی دبیرعلمی همایش سراسری سلامت سالمندان، 400 مقاله به دبیرحانه این همایش ارسال شده است که از میان آنها 120 مقاله برگزیده شدند که همگی آنها در قالب 36 سخنرانی و 84 پوستر ارائه می‌شوند.

وی افزود: این همایش 10 سخنران ویژه دارد و 85 درصد مقالات پژوهشی هستند.

سالمندی و پیامدهای جمعیتی آن، بررسی نیازهای جسمی، فرهنگی و اجتماعی سالمندان، ابعاد جسمانی سلامت سالمندان، شایع‌ترین مسائل دوره سالمندی بررسی ابعاد معنوی و فرهنگی سلامت سالمندان، اختلالات روحی روانی شایع دوران سالمندی و ... از مباحث این همایش سه روزه هستند.

براساس این گزارش، همایش کشوری سلامت سالمندان، اول تا سوم اسفندماه در دانشکده‌ی پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در حال برگزاری است.

منبع:ایسنا
برچسب ها: سالمند ، امید ، کرمانشاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.