يك وكيل دادگستري گفت: شرایط پرداخت دین و قرارداد را با حوصله مطالعه کرده و به سادگی ضمانت کسی را عهده دار نشوید و در رودربایستی قرار نگیرید.

"علي شاه صاحبي" در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضائي باشگاه خبرنگاران، بحث ضمانت اشخاص و مسئولیتهای ناشی از آن را يکي از مسائل مهم در روابط اجتماعي دانست و اظهار داشت: طبق ماده 684 قانون مدنی‌ "عقد ضمان عبارت است از این‌که شخصی مالی را که بر ذمه دیگری است بر عهده بگیرد. متعهد را ضامن، طرف دیگر را مضمون‌له و شخص ثالث را مضمون‌عنه یا مدیون اصلی می‌گویند." به عنوان مثال در مورد اخذ وام بانکی ، بانك را مضمون‌له ،  وام گیرنده را مضمون‌عنه و کسی که ضمانت پرداخت اقساط را به عهده می گیرد را ضامن گویند.
 
وي با بيان ايتکه در عقد ضمان "مفلس" ( ورشكسته)  بودن ضامن ، عقد ضمان را باطل نمی‌کند، گفت: توانایی مالی ضامن، شرط صحت ضمان نیست ، اما اگر فرد طلبکار (وام دهنده) در حین عقد ضمان نداند که ضامن ، ورشکسته و مفلس بوده، می‌تواند ضمانت او را فسخ(باطل) کند .
 
شاه صاحبي  تصريح کرد: مطالعه کامل قرارداد و اطلاع از کم و کیف موضوع ضمانت و مسئولیت‌های حقوقی ناشی از این امر بايد با ارائه وکالت بلاعزل به مضمونٌ له (موسسه یا بانک) جهت برداشت از حساب یا سپرده‌های بانکی ضامنین، باشد.
 
اين حقوقدان ادامه داد:  صدور و تحویل چک در وجه مضمون‌له توسط ضامن است که می‌بایست عبارت « بابت ضمانت از.... » در آن قید گردد و این عمل به دلیل آن است كه ماده 13 قانون صدور چک اصلاحی سال 1382 صراحتا بیان می‌کند چنانچه در متن چک قید شده باشد که چک بابت تضمین انجام معامله یا تعهدی است یا این‌که در صورتی که چک بدون تاریخ صادر شده باشد، چک مزبور قابل تعقیب کیفری نیست. لذا به عبارت دیگر با نوشتن عبارت«بابت ضمانت ...» در چک و عدم قید ‌تاریخ در آن چک فاقد وصف کیفری بوده و از این لحاظ عواقبی را نخواهد داشت .  
 
شاه صاحبي با اشاره به ماده 709 قانون مدنی اظهار داشت: طبق اين ماده، ضامن حق رجوع به مضمون‌عنه را ندارد، مگر بعد از ادای دین... ؛ در نتیجه ضامن تنها پس از پرداخت دینی که ضمانت آن را برعهده گرفته می‌تواند به مدیون یا مضمون عنه خود رجوع کند و طلب خود را مطالبه کند و اگر ضامن نیز فوت کند، بدهی از روی ماترک او قابل تامین و برداشت است. هرچند که بهتر است در حین ضمانت معادل مبلغ مورد ضمانت سفته یا چکی نیز بابت بازپرداخت اقساط یا دیگر تعهدات دریافت شود .
 
اين وكيل دادگستري در پايان با تأکيد بر اينکه تا حد امکان براي ضمان، وثیقه عینی نبايد سپرده شود خاطرنشان کرد: شرایط پرداخت دین و قرارداد را با حوصله مطالعه کرده و به سادگی ضمانت کسی را عهده دار نشوید و در رودربایستی قرار نگیرید و از میزان بدهی مطمئن شده وچگونگی پرداخت آن‌را بررسی کنید و در نهایت بهتر است جداگانه از بدهکار ضمانتی مانند چک یا سفته و غیره اخذ ، تا در صورت عدم پرداخت ، بتوانید طلبتان را وصول کنید.
 
 
انتهاي پيام/
برچسب ها: شاه صاحبی ، وکیل ، ضمانت ، اشخاص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار