"كاوه افراسيابي" در مقاله جديد خود تحت عنوان "مذاكرات هسته اي ايران به يك نقطه عطف رسيده است" كه در پايگاه تحليلي "آسيا تايمز" منتشر شده ضمن اذعان به پيروزي كشورمان در دور جديد مذاكرات هسته اي اظهار داشته كه مقامات آمريكايي مي بايستي حسن نيت خود را به ايران نشان دهند و دست از مواضع دوگانه بردارند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از آسيا تايمز، پس از گذشت دو روز از مذاكرات هسته اي در آلماتي قزاقستان، نمايندگان هسته اي ايران به همراه نمايندگان قدرتهاي جهاني عضو گروه 1+5 كه از پنج عضو دائم شوراي امنيت سازمان ملل متحد به همراه آلمان تشكيل مي شوند با ديدگاهي "واقع گرايانه تر" از گذشته در پاي ميز مذاكره نشستند. 

ايران در بيانيه خود كه در تاريخ 27 فوريه منتشر كرده است اظهار داشته "شش ماه پيش، جمهوري اسلامي ايران در جريان نشست مسكو برنامه جامعي را در مورد مذاكرات پيشنهاد داد.  برنامه ارائه شده همكاري مبتني بر اصول و اهداف تنظيم شده را در بر مي گرفت. طرف مقابل برنامه اي را به ايران ارائه داد. ساير طرف ها به ايران پاسخ دادند و برخي پيشنهاداتي را ارائه كردند كه در جريان مذاكرات مسكو از سوي ايران به آنها ارائه شده بود. برخي از مواردي كه آنها ارائه دادند بسيار واقع گرايانه تر از آن چيزي بود كه در گذشته اظهار داشته بودند و نشان مي داد كه ديدگاه هاي آنان به ايران نزديك تر شده است. ما اين پيشنهادات را مثبت مي دانيم عليرغم آنكه راه طولاني اي براي رسيدن به نقطه مطلوب در پيش داريم. گروه 1+5 متشكل از (چين، فرانسه، روسيه، انگليس و آمريكا به همراه آلمان) گام هاي محسوسي را برداشته اند و پيشنهاد داده اند تا ظرف شش ماه آينده روابط سازنده اي را ميان دو طرف برقرار سازند. جمهوري اسلامي ايران همواره بر حقوق خود تاكيد كرده است. دو طرف به توافق رسيدند كه نشست كارشناسي را در 18 مارس در استانبول برگزار كنند و در 5 و 6 آوريل نشست آلماتي را ادامه دهند. ما اين دور از مذاكرات را گامي مثبت ارزيابي مي كنيم كه از طريق آن مي توان به اهداف سازنده اي دست يافت." 
بطور مشابه دكتر "سعيد جليلي" مذاكره كننده ارشد هسته اي جمهوري اسلامي ايران در مصاحبه با شبكه خبري "سي ان ان" اظهار داشت كه نشست كارشناسي در استانبول در ماه مارس انجام شود. صرفنظر از مسائلي كه وجود دارد و مورد اختلاف است، نشست آلماتي پيروزي اي براي ايران است زيرا جمهوري اسلامي ايران در اين دور از مذاكرات از حقوق هسته اي خود دفاع كرد و آمريكا و متحدانش وادار شدند كه خواسته هاي خود از ايران را كاهش دهند و از خواسته هاي قبلي خود عدول نمايند و مجبور شوند تا حق غني سازي 20 درصدي اورانيوم را بپذيرند. 

اين مذاكره "مثبت"، "مفيد" و "سازنده" معرفي شده بود و ايران نيز آن را مثبت ارزيابي كرد و اظهار داشت كه مذاكرات دور جديد مفيدتر از مذاكره بغداد و مسكو بوده است. واقعيت آنست كه مذاكره بعدي كه در ماه آوريل برگزار خواهد شد نيز در جهتي مثبت برگزار خواهد شد. 

*** اهداف مورد پرسش آمريكا 
پرسش اساسي در اينجا آنست كه آمريكا عليرغم مداخله هايي كه در سوريه انجام مي دهد و سنگ اندازي هايي که در روند مذاکرات از جمله اعمال تحريم‌ها و فشارها صورت مي دهد، چرا از تمايل خود براي مذاکره با ايران دم مي زند. مسئله ديگري كه وجود دارد توان اوباما در پيشبرد اهدافش مي باشد. در اين ميان كارشكني هاي رژيم صهيونيستي و حاميانش در كنگره آمريكا وجود دارد. مورد ديگر ارائه طرحي از سوي 36 نفر از سناتورهاي آمريكائي است كه نامه اي را اتحاديه اروپا نوشته اند و از آن اتحاديه خواسته اند تا تحريم ها تشديد نمايد. 

از زمان مذاكره پيشين كه هشت ماه پيش در مسكو برگزار شد، اوباما چندين دستور اجرايي را عليه ايران تصويب نموده است و نشان مي دهد كه دولت در سياست خارجي اش هيچ گونه نرمشي در قبال ايران نشان نداده است. "جان كري" وزير امور خارجه جديد آمريكا نيز همچون سلفش "هيلاري كلينتون" اظهارات تكراري اي را مطرح كرده و مدعي شده كه درهاي مذاكره با ايران براي هميشه باز نخواهند بود كه خود نشان مي دهد دولت اوباما در دور دوم رياست جمهوري وي نيز همچنان از زبان تهديد عليه ايران استفاده مي كند. 

دولت آمريكا و متحدانش اكنون فرصت مناسبي در اختيار دارند تا حسن نيت خود را نسبت به ايران نشان دهند و رفتارهاي متناقض خود را كنار گذارد. آمريكا در اين مدت فرصت دارد تا كليشه ايران هراسي را كنار گذارد. در واقع، مشكل اصلي آنست كه كنگره آمريكا جهت گيري ضد ايراني خود را حفظ كرده است. كنگره آمريكا با حفظ اين موضع خود سياست خارجي آمريكا را هدايت مي كند. تاكنون كاخ سفيد هيچ گونه گام مشخصي را براي نشان دادن حسن نيت خود به ايران انجام نداده است. انتخاب "چاك هيگل" وزير دفاع جديد آمريكا نيز نمي تواند تغييري اساسي در موضع گيري واشنگتن نسبت به جمهوري اسلامي ايران ايجاد نمايد. با اين حال قطعا مذاكرات آلماتي نتايج مثبتي را در بر داشته است. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار