رئيس اتحاديه صادرکنندگان ميوه از صدور دو و نيم ميليارد دلار ميوه در سال جاري خبر داد و گفت: از ميزان تا پايان سال به سه ميليارد دلار افزايش مي يابد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، سيد رضا نوراني گفت: همواره به فکر توليد براي صادرات هستيم و در آن صورت علاوه بر تأمين نياز داخلي مي توانيم به صادر کننده پايدار و با کيفيت برسيم.
وي افزود: به هيچ وجه در پي صادرات نياز داخلي به بازارهاي خارجي نيستيم و مطمئن هستيم که ظرفيت اقتصاد کشاورزي ايران بسيار بيشتر از ارقام فعلي است و حدود سه ميليارد دلار صادرات ميوه و تره بار معادل سه درصد کل توليدات کشاورزي است.
نوراني گفت: اين در حالي است که گاهي تا 25 درصد محصولات کشاورزي در کشور به صورت ضايعات از دسترس خارج مي شود بنابراين نمي توان حذف صادرات اين حوزه را ارزشمند دانست.
وي افزود: توليد ميوه و مرکبات نيز در سال جاري افزايش يافته است و اميدواريم به زودي صادرات غيرنفتي کشور با واردات به تراز برسد و از منابع نفتي و زيرزميني کشور به عنوان سرمايه هاي بين نسلي و توليد ثروت هاي پايدار استفاده کنيم.
آقاي نوراني گفت: ظرفيت کشاورزي در ايران بسيار بيشتر از نيازهاي داخلي است و به راحتي مي توانيم بازار کشورهاي حاشيه خليج فارس را تأمين کنيم و فقط به برنامه ريزي در مراحل سه گانه توليد، توزيع و مصرف نياز داريم.
وي افزود: در توليد برخي محصولات مانند پسته رتبه نخست دنيا را داريم و در بيش از 20 محصول باغي مي توانيم به رتبه هاي تک رقمي خود افتخار کنيم.
رئيس اتحاديه صادركنندگان ميوه گفت: ايران جزء 10 كشور جهان در توليد ميوه و تره‌بار است كه در برخي از رشته‌ها رتبه اول تا دوم و در برخي رتبه سوم و چهارم را  دارد و به جاي واردات بايد در انديشه توليد پايدار و صادرات محور باشيم.
نوراني افزود : خوشبختانه توليد داخل کافي است و قيمت ها هم در مقايسه با سال گذشته افزايش کمتري دارد.
نوراني افزود: باغدار سيب و مركبات بايد حمايت شود و نبايد  اجازه دهيم بحران افزايش يا کاهش سيب زميني در اين بازار هم تکرار شود و اقتصاد کشاورزي و باغي الگوي مناسب كشت و برنامه‌ريزي داشته باشد./س
برچسب ها: صادرات ، میوه ، دلار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار