مدیر امور شیلات و آبزیان اداره کل جهاد كشاورزی استان چهارمحال و بختیاری، از اشباع ظرفیت توسعه مزارع پرورش ماهی در برخی شهرستان های این استان خبر داد.

به گزارشخبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد

اسماعیل پیرعلی گفت: بر اساس آخرین آمار و سرشماری امور شیلات استان چهارمحال و بختیاری، از مراكز پرورش ماهیان سردابی، هم اكنون مزارع پرورش منطقه صمصامی و برخی مناطق شهرستان كوهرنگ به دلیل بروز خشكسالی سال های اخیر و كمبود شدید آب، اشباع شده است.

وی افزود: منطقه سندگان و پروز شهرستان لردگان، رستم آباد و كاج اردل، سبزكوه ناغان، دوپلان، شلمزار و دستنا در شهرستان كیار نیز امكان احداث مزارع جدید و توسعه مزارع پرورش ماهی را از دست داده است.

پیرعلی، با بیان اینكه فاصله كم مزارع از یكدیگر، باعث افزایش بار آلودگی مزارع و رودخانه ها و كاهش كیفیت آب شرب این مناطق و كیفیت گوشت ماهی می شود اظهار داشت: در برخی مناطق استان چهارمحال و بختیاری، به دلیل فاصله كم مزارع از یكدیگر، امكان توسعه و احداث مزارع وجود ندارد.

مدیر امور شیلات و آبزیان اداره کل جهاد كشاورزی استان چهارمحال و بختیاری، در زمینه امكان پرورش ماهی در دیگر مناطق استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: بر اساس مطالعات انجام شده، هم اكنون سد كارون 4 و منطقه بازفت شهرستان كوهرنگ امكان توسعه و احداث مزارع را دارد.

وی تصریح کرد: در محدوده كارون 4، پیش بینی می شود 300 تن ماهی برداشت شود كه این ظرفیت امكان توسعه تا هفت هزارتن تا پایان برنامه پنجم توسعه را داراست.

پیرعلی افزود: البته مجوز توسعه پرورش ماهی در این منطقه برای متقاضیانی كه تعاونی تشكیل داده اند با اولویت بومیان و فارغ التحصیلان كشاورزی صادر می شود.

وی خاطر نشان کرد: در منطقه بازفت شهرستان كوهرنگ نیز، دو هزار تن ماهی سردابی پرورش داده می شود كه امكان توسعه آن تا پنج هزارتن وجود دارد.

پیرعلی یادآور شد: در برخی مناطق شهرستان های لردگان و كیار نیز، امكان توسعه مشروط به احداث مجتمع های پرورش و احداث زیر ساخت ها، نظیر جاده دسترسی، بند و كانل انحرافی، تسطیح و ساحل سازی و برقرسانی وجود دارد.

مدیر امور شیلات و آبزیان اداره کل جهاد كشاورزی استان چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به اینكه متقاضی برای مزرعه پرورش ماهی در استان چهارمحال و بختیاری، بالا و منابع محدود است احداث مجتمع ها بهترین راهكار است.

وی، با بیان اینكه احداث مجتمع ها و زیرسازی آنان نیازمند همكاری و مساعدت متقاضیان است افزود: هم اكنون در منطقه بازفت، حدود شش محل به مساحت دو هكتار برای هر سایت با ظرفیت در مجموع پنج هزارتن تولید ماهی مطالعه شده و آماده جذب سرمایه گذار و واگذاری به متقاضیان است.

350 مزرعه پرورش ماهی در استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد كه امسال 18 هزار و 400 تن ماهی قزل آلا از آن برداشت شد. /س

 

برچسب ها: اشباع ، پرورش ، ماهی ، چهارمحال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.