خوزستان/

در نوروز کجاي ايران را بگرديم؟(326)

امسال نیز از بیشه‌زارهای دیمه گرفته تا درختان کهنسال باغ عمارت و قلعه دا و دختر در رامهرمز، مرغ دل مسافران به بیشه‌زارهای آهوان خرامان این دیار، بال پرواز می‌گشاید.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، شهرستان رامهرمز با 4 هزار و 257 کیلومتر مربع مساحت در خاور استان خوزستان واقع شده که از شمال به شهرستان‌های ایذه، مسجد سلیمان و شوشتر، از خاور به استان کهگیلویه و بویراحمد، از باختر به شهرستان اهواز و از جنوب به شهرستان بندر ماهشهر محدود است.

مرکز آن شهر رامهرمز است که با 3.7 کیلومتر مربع مساحت در 100 کیلومتری خاور اهواز و در بلندی 160 متر از سطح دریا قرار گرفته است.

آب و هوای رامهرمز گرم بوده و رودخانه جراحی از خاور رامهرمز می‌گذرد؛ رامهرمز بر سر چهارراهی قرار گرفته ‌است، راه آسفالته به سوی جنوب خاوری به درازای 90 کیلومتر تا بهبهان، راه آسفالته به سوی شمال خاوری به درازای 57 کیلومتر تا باغملک (جانکی)، راه آسفالته اصلی به سوی جنوب باختر تا راه اصلی آسفالته اهواز ـ بندر ماهشهر به درازای 39 کیلومتر راه اصلی به سوی شمال باختری به درازای 15 کیلومتر فاصله هوایی شهرستان رامهرمز تا تهران 552 کیلومتر است.

این منطقه چون سایر مناطق استان خوزستان هر ساله میزبان مسافران و مهمانان نوروزی از اقصی نقاط کشور است.

رامهرمز علاوه بر برخورداری از اماکن تاریخی و مذهبی شناسنامه‌دار، طبیعی بی‌نظیر به‌ویژه در روزهای باطراوت بهار دارد.

این شهرستان با قدمتی 8 هزار ساله دارای آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری منحصر به‌فردی بوده که با بهاری شدن هوا و با آغاز فصل مسافرت‌های نوروزی همه ساله پذیرای تعداد زیادی از هموطنان گردشگر و توریست است.

*موزه، عمارت صمیمی و چشمه‌ها و بیشه‌زارهای دیمه

مسافرانی که از سمت غرب وارد رامهرمز می‌شوند پس از عرض ادب به یادمان سلمان فارسی بزرگ مرد کهن دیار رامهرمز می‌توانند از موزه و عمارت تاریخی صمیمی در منطقه کیمه دیدن کنند و ضمن بازدید از آثار تاریخی مرغ دلشان را در لابه‌لای درختان کهنسال باغ عمارت به پرواز درآورند.

بعد از آن چشمه‌ها و بیشه‌زارهای دیمه زیستگاه آهوان ایرانی را در منطقه حفاظت شده دیمه می‌توانند تماشا کنند و سپس به پابوس قدمگاه امام رضا(ع) در منطقه علی مخلط بروند.

مشاهده اثر طبیعی دژگلی پشت روستای دو کوهک نیز خالی از لطف نیست، صخره‌ای که در برابر عوامل طبیعی سر خم آورده و به شکل سر انسان خود نمایی می‌کند.

*بیشه‌زارها

در حاشیه رودخانه زیبای مارون بیشه‌زارهای سرسبز و خرم با درختان بید، بنگر، گز و کنار، چشم‌اندازهای زیبا و بکری را به وجود آورده‌اند، در این جنگل‌ها پرندگان وحشی زیادی نظیر دراج، تیهو، مرغابی، بلبل و کبوترهای وحشی زندگی می‌کنند، همچنین حیواناتی مانند گراز، روباه، شغال، گرگ، گربه وحشی و خرگوش در این بیشه‌زارها زیست می‌کنند.

این رودخانه به علت پرآب بودن در فصول سال طبیعتی دلنشین و جذاب دارد که می‌تواند محل مناسبی جهت تفریح و تفرج باشد، این بیشه‌زارها از روستا‌های شاه ابوالقاسم، بنه عباس، سلطان آباد، بنه قیطاس، بن رشید لپویی تا زویدی ادامه دارند.

*آهوی ایرانی

رامهرمز از دیرباز زیستگاه آهو بوده ‌است؛ در حال حاضر در منطقه حفاظت شده دیمه رامهرمز بیش از 20 راس آهو وجود دارد، دشت دیمه رامهرمز زیستگاه مناسبی برای گونه آهو بوده که با توجه به مطالعات انجام شده توسط کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست این مکان برای احیای این گونه آهو مناسب است، این آهوان زیبا در زمینی به مساحت 100 هکتار که فنس‌کشی شده ‌است، زندگی و زادآوری می‌کنند.

*زیاتگاه‌های شمال غربی رامهرمز

حاشیه رودخانه علاء و امامزاده سید حسین زاهدون نیز همه ساله در روستای دهیور پذیرای زائران است، همچنین امامزاده سید فرج، امامزاده علمدار، هفت تنان و امامزاده بی‌بی تاج نیز در شمال غربی رامهرمز همه ساله پذیرای زائرین بسیاری است.

*قلعه دا و دختر به جا مانده از آثار دوره ساسانی

کثرت زمین‌های سرسبز کشاورزی و وجود چاه‌های عمیق و چشمه‌سارها در اطراف شهر فضای مناسبی را پیش‌روی گردشگران قرار می‌دهد.

مادر و نگهبانی که سالیان است نگهبان قلعه دا و دخترند همه ساله میزبان تعداد بی‌شماری از علاقه‌مندان به طبیعت و آثار تاریخی در امتداد قلعه تاریخی دا و دختر واقع در شمال رامهرمز هستند.

*خانه‌های متعلق به دوران اکتشاف نفت

به سمت شمال از جاده دشت دنا به سمت ابوالفارس که برویم  بعد از سپری کردن 35 کیلومتر به روستای ماماتین می‌رسیم جایی که خانه‌های تاریخی روستا متعلق به دوران اکتشاف نفت در آن وجود دارد.

همچنین چشمه‌های طبیعی قیر روان و بعد از آن تشکوه یا کوه آتش، جایی بوده که در همه فصول سال به طور طبیعی شعله‌ور است و سکوت و تاریکی شب را با مشعل سرخ خویش همواره می‌شکند.

امسال نیز چون سالیان دراز از بیشه‌زارهای دیمه گرفته تا درختان کهنسال باغ عمارت و قلعه دا و دختر در رامهرمز، مرغ دل مسافران به پرواز بال سفر می‌گشاید./س
برچسب ها: بیشه ، آهوان ، قلعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.