ميدان مين، جايی است که هر ثانیه حضور در آن به اندازه یک عمر طول می‌کشد و نمی‌دانی گام بعدی را در کدام دنیا برمی‌داری... .

به گزارش خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، جمهوري اسلامي ايران پس از جنگ تحميلي تمام تلاش خود را براي پاكسازي ميادين مين و گلوله‌هاي عمل نكرده در مناطق جنگ‌زده كشور آغاز كرد.

 
وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در راستاي اين مأموريت خطير و در ادامه فعاليت‌هاي ارتش جمهوري اسلامي ايران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و وزارت كشور، از سال 1382 با تشكيل "مركز مين‌زدايي كشور" و تعیین چارچوب يك برنامه زمان‌بندي شده با همكاري مراكز ياد شده و بخش خصوصي، اجراي طرح پاكسازي ميادين مين و گلوله‌هاي عمل نكرده را در پنج استان جنگ‌زده آذربايجان غربي، كردستان، ايلام، كرمانشاه و خوزستان تداوم بخشيد.
 
تاكنون در مجموع فعاليت‌هاي انجام شده این مرکز، بيش از 90 درصد از اراضي آلوده پاكسازي شده است.
 
اين مركز همچنين به‌منظور ارتقاء سطح علمي و آموزشي دست‌اندركاران "عمليات پاكسازي ميادين مين" و آگاه‌سازي مردم نسبت به خطرات مين و گلوله‌هاي عمل نكرده و مقابله با آن به‌ويژه در مناطق مرزي، دوره‌هاي آموزشي متنوعي را براساس استانداردهاي بين‌المللي برگزار كرده است.
 
هم‌اکنون سرپرستی این سازمان را "سردار محمدحسین امیر احمدی" به‌عهده دارد که پیش از او "امیرحسین سعیدی" و "حبیبی" عهده‌دار این مهم بودند. 
 
لازم به ذکر است این مرکز که به‌گفته سردار امیر احمدی، حدود 98 درصد مناطق آلوده به مین را پاکسازی کرده نوزدهم بهمن‌ماه امسال توانست استان کرمانشاه را به‌طور کامل پاکسازی کند.
 
در حقیقت این مرکز هنوز در حال التیام‌بخشیدن به زخمی است که حاصل توطئه اتحاد شوم ابرقدرت‌های جهانی در ایجاد جنگ تحمیلی عراق عليه ایران و ملت انقلابی کشورمان بوده و نیروهای این مرکز با حضور روزانه چندین ساعته در میادین مین، به دو شیوه دستی و مکانیزه در تلاش برای کشف و خنثی‌سازی مین‌ها و حفظ امنیت مردم ایران می‌کوشند؛ میادینی که هر ثانیه حضور در آن به اندازه یک عمر طول می‌کشد و نمی‌دانی گام بعدی را در کدام دنیا برمی‌داری... .
 
انتهای پیام/
برچسب ها: مین ، وزارت دفاع ، ارتش ، سپاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار