ماهی های قرمز توليدي در مراکز تکثير و پرورش ماهيان زينتي کشور تحت نظارت و پايش مستمر بوده و تاکنون بيماري هاي خطرناکي که بتواند از اين حيوانات به انسان منتقل شود گزارش نشده است.

دکتر عبدی کارشناس در زمینه بهداشت و سلامت ماهی قرمز وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود:ماهي قرمز يا حوض يکي از زيباترين و اولين ماهياني است که به دست بشر اهلي شده است. اين ماهي جزو خانواده کپورماهيان بوده و قدمت آن به بيش از 1600 سال قبل و به چين مي رسد و هم اکنون داراي بيش از يکصد واريته مختلف زيبا از اين ماهي وجود دارد.

وی با بیان اینکه براساس گزارشات FAO 2004 بيش از 180 کشور در جهان در امر صادرات و واردات اين ماهيان فعاليت داشته وکل جابجايي آنها نيز در دنيا بيش از 34 ميليون تن و ارزش تجارت جهاني ماهيان زينتي حدود 15 ميليارد دلار مي باشد گفت: اولين بار در سال 1340 اين ماهيان وارد ايران شدند و بنا به دلايل مختلف به سرعت در کشور روند تکثير و پرورش آنها گسترش يافت. اين ماهيان ايجاد نشاط و شادابي در بين خانواده ها بدليل زيبايي خود کرده و همچنين باعث آرامش روحي و رواني در افراد جامعه مي شوند، بطوري که 15 دقيقه تماشاي آکواريوم باعث ايجاد آرامش روحي و رواني به مدت 48 ساعت مي شود. تکثير و پرورش اين ماهيان اشتغال زايي بالايي داشته و هر 50 هزار قطعه آنها مي تواند تا 15 نفر اشتغالزايي مستقيم و غيرمستقيم ايجاد کند.باید توجه داشت ميزان واردات ماهيان زينتي در سال 90 بالغ بر 13 ميليون قطعه و ميزان صادرات آن از كشور در همين بازده زماني بالغ بر 291 هزار قطعه بوده است.

عبدی عنوان کرد:   براساس گزارشات OIE 2012 ميانگين خسارات ناشي از بيماريها درآبزيان بالغ بر25 درصد بوده است. توسعه آبزي پروري وافزايش تراكم موجودات زنده باعث بروز وظهور بيماري هاي مختلف در جمعيت آبزيان پرورشي شده است به نحوي كه بروز بيماري ها بعنوان اصل ترين مانع توسعه آبزي پروري مطرح گرديده است وسالانه اين بيماريها باعث خسارات فراواني به دليل مرگ ومير آبزيان ، ازدست رفتن هزاران شغل ومشكل در تجارت بين المللي مي گردند. نگراني موجود نه تنها مربوط به كاهش توسعه پايدار آبزي پروري بلكه تاثيرات متقابل بيماريهاي آبزيان به انسان ها و استفاده از مواد شيميائي و دارو و آنتي بيوتيك ها و بقاياي حاصل از آنها در فرآورده هاي آبزيان  نيز مي گردد وامروزه توجه به بهداشت عمومي ومخاطرات بيماريها از اين جنبه نيز مورد توجه مي باشد. تاكنون بيماري هاي مختلفي درميان آبزيان گزارش شده است كه شامل بيماريهاي غيرعفوني ( نظير تومورها و بيماري هاي تغذيه اي)، بيماري هاي عفوني آندميك ( عمدتا انگل ها و باكتري ها ) و بيماري هاي عفوني بازپديد و نوپديد ( عمدتا ويروسي )  است .باید توجه داشت که دلايل بوجود آمدن بيماري هاي جديد به علت گسترش روش هاي جديد پرورش متراكم ،افزايش جا به جائي هاي جهاني آبزيان زنده و فرآورده هاي شيلاتي و واردكردن استرس هاي انساني با منشا مختلف به اكوسيستم آبزيان  است.

 وی ادامه داد: براساس اطلاع رساني هاي سازمان دامپزشکي کشور ماهيان زينتي و قرمز توليدي در مراکز تکثير و پرورش ماهيان زينتي کشور تحت نظارت و پايش مستمر بوده و تاکنون بيماري هاي خطرناکي که بتواند از اين حيوانات خونسرد به انسان (بعنوان موجود خونگرم) منتقل شود گزارش نشده و در صورت رعايت مسائل بهداشتي در برخورد با اين حيوانات  مخاطره اي سلامت انسان را تهديد نخواهد کرد.

اجراي اصول قرنطينه اي كامل، كنترل و نظارت بر محموله هاي مختلف و نظارت بر گونه هاي وارداتي و آزمايشات لازم بهداشتي، امروزه يكي از مهمترين ابزارهاي كنترل نظارتي بر تجارت جهاني آبزيان زينتي است كه گفته مي شود سهم بسيار مهمي در انتقال و توسعه عفونت هاي مقاوم به آنتي بيوتيك ها بعد از عفونت هاي بيمارستاني در جهان دارد كه شايان توجه است.

وی در پایان با اشاره به اینکه سازمان دامپزشكي كشور متولي بهداشت و بيماري هاي آبزيان در کشور است خاطر نشان کرد: تامين امنيت غذائي جامعه از طريق توسعه پايدار آبزي پروري از چشم اندازهاي بلند مدت سازمان دامپزشكي دراين حوزه مي باشد و در اين راه اهداف مختلفی همچون ارتقاء شرايط امنيت زيستي و بهداشتي در مزارع آبزي پروري،ارتقاي سطح تشخيص و شناسائي عوامل بيماري زاي آبزيان در كشور،مديريت بيماري هاي آبزيان در كشور،همكاري با مراكز تحقيقاتي و دانشگاهي در جهت توسعه بنيادين آبزي پروري و كمك به صادرات و واردات آبزيان به كشور است./ز2

برچسب ها: ماهی ، بیماری ، آبزیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار