معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری گفت: بازرسان و ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی و پاسگاههای نیروی انتظامی، از ورود دام و کوچ زود هنگام در غیر از زمان تقویم کوچ جلوگیری و پروانه چرای دامداران متخلف را باطل می کنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:

علی محمد محمدی افزود: با توجه به وضعیت خوب استان خوزستان، برای چرای دام ها و وجود علوفه فراوان در این منطقه، دامداران می توانند دام های خود را از اول خرداد تانود روز پس از آن (دهم شهریور ماه) در مراتع و چراگاه های این استان تعلیف کنند.

وی، با اشاره به اینکه پارسال نیز کوچ مخفیانه عشایر به استان چهارمحال و بختیاری، منجر به تلف شدن و سقوط 50 رأس دام بهنگام عبور از روی پل خدا افرین به پائین رودخانه بازفت شد اظهار داشت: همه دامداران مراتع ییلاقی استانهای همجوار، موظفند هنگام کوچ، دامهای خود را از ایل راههای مشخص شده عبور دهند و نباید در مراتع دیگر دامداران اسکان طولانی مدت داشته باشند.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: آن دسته از دامداران روستایی و عشایری که در مراتع ییلاقی به منظور تغییر شیوه معیشت، زمینهای منابع ملی به آنها واگذار و پروانه چرای دام آنها باطل شده است، اجازه تعلیف در مراتع را نخواهند داشت.
ایل راه بازفت، از مسجد سلیمان در خوزستان آغاز می شود و پس از عبور از مناطق اندیکا، لالی و شیرین بهار به منطقه بازفت در شهرستان کوهرنگ می رسد.

سالانه، 10 هزار هکتار از مساحت مراتع استان چهارمحال و بختیاری، به دلیل چرای بدون هنگام و برداشتهای غیر اصولی تخریب می شود.

استان چهارمحال و بختیاری، بعد از فارس دومین استان عشایر نشین کشور است.

استان چهارمحال و بختیاری، 120 هزار عشایر و دو میلیون و 600  هزار راس گوسفند و بز، 285 هزار راس گاو و سه هزار و 500  راس گوساله دارد که 10درصد از کل دام کشور است.

عشایر استان چهارمحال و بختیاری، از اقوام بختیاری، قشقایی، چهرازی، نصرآبادی و دهکردی هستند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.