يكي از روش‌هاي تشخيصي و درماني ارزشمند در طب، پزشكي هسته‌اي بوده که دانشمندان ايراني علي‌رغم تحريم‌هاي يک‌جانبه غرب عليه کشورمان در زمينه‌ دارويي با تبلور آن توانستند به پيشرفت‌ها و دستاوردهاي چشمگيري در اين زمينه دست يابند.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، يكي از روش‌هاي تشخيصي و درماني ارزشمند در طب، پزشكي هسته اي بوده که دانشمندان ايراني علي‌رغم تحريم‌هاي يک‌جانبه غرب عليه کشورمان با تبلور آن توانستند به پيشرفت‌ها و دستاوردهاي چشمگيري در زمينه‌  دارويي دست يابند؛ از جمله اين دستاوردها توليد داروهاي هسته‌اي بوده  که از آن به عنوان راديو دارو ياد مي‌شود، اين دستاورد توانست جمهوري اسلامي ايران را در تشخيص و درمان سالانه 800 هزار نفر ياري دهد.درمان اين بيماري‌ها در زمينه اختلالات تيروئيدي، کبدي و همچنين تسکين دردهاي سرطاني انجام مي‌شود، اميد است اين آمار در سال‌هاي آينده به چندبرابر برسد.....





يک کارشناس مسائل هسته‌اي با حضور در ساختمان راديو ايزوتوپ سازمان انرژي اتمي به تشريح دستاوردها و پيشرفت‌هاي جمهوري اسلامي ايران در زمينه پزشکي و توليد دارو پرداخت.

وي در آزمايشگاه "ژنراتورهاي غيراکتيو" به تشريح وظايف اين آزمايشگاه پرداخته و افزود: اين آزمايشگاه ژنراتورهاي غيراکتيو را به مرحله آماده‌‌سازي رسانده و پس از آن، اين مواد را به بخش ديگري به نام کيت‌هاي سرد منتقل مي‌سازد.

اين کارشناس مسائل هسته‌اي در رابطه با معرفي رايو داروها اظهار داشت: يکي از روش‌هاي تشخيص و درماني ارزشمند در طب، پزشکي هسته‌اي  بوده که راديو داروها بخش مهمي از آن را تشکيل مي‌دهند.

وي برهمين اساس ادامه داد: راديو داروها يا داروهاي نشان‌دار شده توسط مواد راديواکتيو براي تشخيص و درمان بيماري‌ها استفاده مي‌شوند؛ در بخش تشخيص، تشعشع حاصل از تجمع اين نوع داروها در بخش مورد نظر بدن به پزشک کمک کرده تا با يافتن مشکل بيمار به درمان آن بپردازد.




اين کارشناس مسائل هسته‌ای با بيان اينکه در بخش درمان، راديو داروها به منظور از بين بردن تومورها و غدد سرطاني به کار مي‌روند تصريح کرد: مواد راديواکتيو مورد استفاده پزشکي هسته‌اي، مورد استفاده در راديو ايزوتوپ و همچنين داروهايي که با مواد راديو ايزوتوپ نشاندار شده‌اند هستند.

وي به بررسي کاربرد داروي راديو اکتيو در روند تشخيص بيماري‌ها پرداخت و افزود: داروي راديو اکتيو در روش‌هاي تشخيصي با تزريق به بدن بيمار و ميزان اشعه تابيده شده بر بدن بيمار صورت مي‌گيرد.

اين کارشناس مسائل هسته‌اي داروهاي راديواکتيو يا مواد راديواکتيو را در موارد درماني بسيار موثر دانست و افزود:‌ اين مواد همچون " يد 131" در درمان برخي بيماري‌ها از قبيل سمي شدن تيروئيد و همچنين جلوگيري از پيشرفت يك بيمار مبتلا به سرطان تيروئـــــيد مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

وي با بيان اينکه "آزمايشگاه يد "131 مسئوليت درمان و تشخيص اختلالات تيروئيدي را بر عهده دارد، افزود: توليد راديو داروها به دو نوع محلول و کپسول براي تشخيص و درمان بيماري‌ها به‌ کارگرفته شده که نوع کپسول به منظور تشخيص و نوع ديگر آن براي درمان استفاده مي‌شود.

اين کارشناس مسائل هسته‌اي با تاکيد براينکه راديولوژي يکي از روش‌هاي تشخيص بيماری‌ها و درخارج از بدن بيمار به‌کارگرفته مي‌شود به يکي از روش‌هاي درماني در راديو دارو پرداخته و ادامه داد: در پزشکي هسته‌اي از طريق چشمه‌هاي پرتوزا همچون اشعه گاما در داخل بدن بيمار و براي درمان آن قسمت استفاده مي‌شود.



وي با حضور در آزمايشگاه کنترل کيفي راديوداروها، اظهار داشت: اين بخش که تنها آزمايشگاه کنترل کيفي سازمان انرژي اتمي تلقي و از آن به عنوان "آزمايشگاه مادر"  ياد مي‌شود با استفاده از استانداردهاي معتبر جهاني بر روي داروهاي توليد شده آزمايش مي‌شود.

وي افزود: اين آزمايش‌ها روي حيوانات زنده همچون موش و خرگوش آزمايش مي‌شود و در صورت موفقيت‌آميز بودن به مرحله ثبت خواهد رسيد.

اين کارشناس مسائل هسته‌اي در پايان خاطرنشان کرد: پيش از اعمال تحريم‌هاي غرب عليه کشورمان بيشتر مواد اوليه دارويي از طريق کشورهاي غربي تامين مي‌شد که تحريم‌هاي اعمال شده نوعي فرصت براي کشورمان تلقي شده و براساس آن دانشمندان کشورمان توانستند با تامین اینگونه داروها تمامي نياز بیماران کشورمان را فراهم کنند.

انتهاي پيام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار