سيد محمد حسيني گفت: فرهنگ به کمک تمام دستگاههای اجتماعی باید از مظلومیت خارج شود.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران، نشست رسانه ای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در سالن سینما وزارت فرهنگ و ارشاد برگزار شد.
محمد حسینی در ابتدای این نشست گفت: فردا نمایشگاه "ره توشه" که در مورد فعالیت های چهارساله وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است، افتتاح خواهد شد که در این نمایشگاه همه زیر مجموعه های مربوط به وزارت فرهنگ و ارشاد کارنامه خود را بیان می کنند.
وی ادامه داد: ما در وزارت فرهنگ و ارشاد امانتی را تحویل گرفتیم که با پایان یافتن دولت دهم این امانت را باید تحویل دهیم ما سعی کردیم در این نمایشگاه کارهای انجام شده در این دوره را نمایش دهیم.
حسینی تصریح کرد: کارهایی که برای اولین بار در این دولت انجام شده استمرار یابد و کارهایی که در دوره های قبل تکمیل شده بود همچون جشنواره فرهنگی امام رضا(ع) با جدیت بیشتر در دولت دهم انجام و سراسری شد و همزمان این جشنواره در خارج از کشور نیز برگزار شد.
حسینی افزود: در حوزه فرهنگ و هنر ضعف اطلاع رسانی داشتیم که برخی از رسانه ها در این خصوص کم لطفی کردند و کمتر به مقوله فرهنگ و هنر پرداختند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مقام معظم رهبری در سخنان خود فرمودند که فرهنگ باید از مظلومیت خارج شود  اگر بخواهیم فرهنگ کشور را ارتقا دهیم تنها وزارت فرهنگ این کار را به عهده ندارند و باید برای دستگاه ها و مردم نیز همکاری نمایند.
حسینی تصریح کرد: یکی از دلایلی بر پایی این نمایشگاه بی اطلاعی برخی از خواص از کارهای وزارت فرهنگ و ارشاد این نمایشگاه بیانگر رونق و تلاش است که در این عرصه انجام شده به طوری که در طول سفر استانیو افتتاح چند مجتمع سينمايي نتوانست از طریق رسانه ها اطلاع رسانی شود و در صورتی که به خبرهای جنجالی تر بیشتر پرداخت شد.
وزیر ارشاد در پاسخ به سوالی مبنی بر مدیریت سینما و تعطیلی خانه سینما عنوان کرد: در بخش سینما عوامل متعددی دخیل بوده که متاسفانه بخشی ازآن نگاه ها سیاسی به فرهنگ و هنر و سینما بوده است.
وی در خصوص دیدار برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری از فیلم های روی پرده اظهار داشت: در آستانه انتخابات هستیم تکلیفی برای تماشای فیلم ها از سوی این افراد وجود نداشته است.
وزیر ارشاد ادامه داد: در بحث سینما مدیران ضعف‌هایی داشتند که ضعف مدیریتی یکی دیگر از عوامل دخیل در سینما  است به طوری که عده ای  شمشیر را از رو بسته و حاضر به همکاری در خصوص سینما نشدند اما در خصوص خانه سینما ما حامی فعالیت های صنفی هستیم که ادامه فعالیت کنند و در این زمینه مجوزهایی را صادر کردیم که تعداد قابل توجه ای هستند.
وی ادامه داد: بحث خانه سینما برای ادامه فعالیت قانونی بوده و به همین منظور اساسنامه آن مجدد نوشته شد که در حال حاضر مسعود جعفری جوزانی مسئول این روند است. 
"حسینی" گفت: اگر جشنواره ها و نمایشگاه ها برگزار می‌شود به خاطر اینکه زحمات هنرمندان نادیده گرفته نشود و نمایشگاه "ره‌توشه" فرصت خوبی برای ارزیابی عملکرد مدیران فرهنگی است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص فعالیت‌هایی که در دولت دهم انجام شده است، بیان کرد: برگزاری جشنواره خلیج‌فارس، تاسیس معاونت امور قرآن و عترت، تشکیل شورای عالی سینما، ارتقاء معاونت سینمایی به سازمان سینمایی، برپایی جشنواره مد و لباس، کار گروه مد و لباس، بنیاد ادبیات داستانی، اتحادیه ناشران جهان اسلام، موسسه هنرمندان پیشکسوت که در پایان سال 91 اعتبار خاصی به او اختصاص داده شده را جدی کردیم.
وی ادامه داد: در حوزه شعر و انقلاب برنامه های متنوعی در این سال‌ها داشتیم و به نام آوران این عرصه توجه ویژه ای شد و اگر در این زمینه سهل انگاری کنیم دیگران آن را به نام خود ثبت می‌کنند.
"حسینی‌" تصریح کرد: در خصوص استان‌ها کارهای زیادی انجام شد و برنامه های استانی و ملی در شهرستان ها برگزار کردیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: یک جهش خوبی را در این سال‌های اخیر شاهد بودیم و آن اهدای نشان درجه ملی به هنرمندان بود که از 477 مورد درجه ملي، 51 عدد از آنها نشان درجه یک و مابقی آن درجه دو تا پنج بودند.
"حسینی‌" افزود: 2030 مورد مجوز نشریه را در دولت دهم صادر کردیم.
وی ادامه داد: برای اولین بار به اساتید و حافظان قرآن نشان دولتی داده شد و در مورد بعضی از قاریان که سال گذشته 14 نفر را نشان دولتی اهدا کردیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: جشنواره‌های قرآنی که راه اندازی شده را به صورت منظم برگزار کردیم و 6000 هزار کانون مساجد را به 15 هزار کانون افزایش دادیم.
"حسینی‌" افزود: به خاطر کمتر شدن اعتبارات، هفته‌های هنری استان‌ها در این اواخر کمتر برگزار شد، بنیاد بازی‌های رایانه‌ای فعال شد و مرکز رسانه های دیجیتال در استان‌های مختلف نمایشگاه برگزار کرد.
وزیر فرهنگ گفت: همه کارهای مفیدی که در دولتهای قبلی انجام شده بود، آن فعالیت‌ها استمرار پیدا کرد و کارهای جدیدی را انجام دادیم.
"حسینی‌" ادامه داد: در نمایشگاه "ره توشه‌" ممکن است که کمبود‌هایی داشته باشد ولی روابط عمومی وزارت فرهنگ سعی کرد که تمام کارهایی که در دولت دهم انجام شده را در معرض دید قرار دهد.
"حسینی‌" بیان کرد: نمایشگاه "ره توشه‌" از 27 فروردین تا 4 اردیبهشت هر روز به برنامه‌های مختلفی می‌پردازد.
وی افزود: مقام معظم رهبری در سخنانی فرمودند که از ویژگی‌های دولت دهم پرکاری‌ و فعالیت است و این موضوع را کسی نمی‌ تواند کتمان کند و ما می خواستیم که بیاناتی‌ مقام معظم رهبری را اجرا کنیم البته با وجود اعتباراتی‌ که به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاص داده شده بود.
وی تصریح کرد: صندوق حمایت از روزنامه‌نگاران و هنرمندان سعی در رفع مشکلات هنرمندان داشت و با حمایت‌هایی که انجام داد مشکلات آنها برطرف کرد.
وی خاطر‌نشان کرد: در دولت دهم در زمینه فرهنگ و هنر برنامه های متنوعی برگزار شد و بعضی از برنامه های فرهنگی و هنری امکان پوشش نداشت.
وی ادامه داد: انتظار داریم که دوستان که در آینده و در دولتهای بعدی بر روی کار می آیند امور انجام شده را سرمشق خود قرار داده و به آنها تداوم بخشند.
با اینکه نتوانستم حق مطلب را ادا کنیم اما کارهای خوبی انجام شد./
برچسب ها: وزیر ارشاد ، فرهنگ ، حسینی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.