شيوع بيماري هاي مادرزادي يک درصد است و ابتلا به مشکلات مربوط به تيروئيد يک در چهار هزار نفر است که در مقايسه با بيماريهاي مادرزادي قلبي کمتر است ولي هنوز غربالگري براي آن پيش بيني نشده است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر پريدخت نخستين داوري، فوق تخصص قلب کودکان در جمع خبرنگاران افزود: اين کنگره با هدف تبادل اطلاعات علمي بين کارديولوژيست هاي اطفال و جراحان قلب اطفال و متخصصان قلب داخلي بزرگسال برگزار شده است که به مسايل مهم اتيولوژي بيماريهاي قلب کودکان مي پردازند.

وي گفت: روشهاي تشخيصي جديد، درمان بيماري هاي مادرزادي قلبي از طريق جراحي يا روشهاي مداخله اي، اکوکارديوگرافي جنيني براي تشخيص بيماريهاي قلبي قبل از تولد، پزشکي قانوني و اخلاق پزشکي از محورهاي مورد بحث در اين همايش است.

نخستين داوري تصريح کرد: اگر پدر و مادري هر دو به بيماري قلبي مبتلا باشند احتمال ابتلا نوزاد به بيماريهاي قلبي 30 درصد است، گاهي اوقات نيز مصرف داروهايي در دوران بارداري مانند مصرف داروهاي آرامبخش، ضد تشنج و يا بيماريهاي سه ماهه اول بارداري در مادر مانند ابتلا به سرخجه خطر ابتلاي جنين به بيماريهاي قلبي را افزايش مي دهد.

اين فوق تخصص قلب کودکان اظهار کرد: براي غربالگري بيماريهاي مادرزادي قلبي پروتکلي را به وزارت بهداشت ارسال کرديم که تحت مطالعه است. شيوع بيماريهاي مادرزادي يک درصد است و ابتلا به مشکلات مربوط به تيروئيد يک در چهار هزار نفر است که در مقايسه با بيماريهاي مادرزادي قلبي کمتر است ولي هنوز غربالگري براي آن پيش بيني نشده است.

وي خاطرنشان کرد: اين غربالگري بايد در لحظه اول تولد انجام گيرد و هزينه آن بسيار کم است./ح

برچسب ها: غربالگری ، بیماری ، قلب ، نوزاد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار