ما باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که اگر دستگاهی فارغ التحصیلی را می خواهد جذب کند نگاه اول به فارغ التحصیلان مهارتی باشد.

به گزارش خبرنگار دانشگاهي باشگاه خبرنگاران؛‌ زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس صبح امروز در اولین  روز از هفته آموزش طی سخنرانی در سالن همایش های دانشگاه شهید بهشتی طی سخنرانی گفت: در کشور سه سند بنیادی آموزش و پرورش و نقشه جامع علمی کشور علاوه بر سایر سندها وجود دارد که اگر به اين سه سند نگاهی موثر تر صورت گیرید شاهد پیشرفت و توسعه بیشتری در علم می شویم.

وی افزود: آنچه در سند جامع علمی  کشور و سند بنیادین باید آماده شود این است که باید بستر لازم ویژه آموزش های مهارتی در دانشگاه فنی و حرفه ای باید صورت گیرد.

زاهدی تصریح کرد: در 100 سال گذشته تاکنون همه ما شاهد بوده ایم که کشورهای صنعتی نگاه ویژه ای به بخش آموزش و فنی و حرفه ای داشته اند و ما نیز باید در این زمینه نگاهمان را عوض کینم و آموزش فنی و حرفه ای را وارد کار کنیم.

وی با  توجه به نامگذاری امسال به نام حماسه اقتصادی و حماسه سیاسی اظهار داشت: در  جایی که آموزش است چیزی جزء بحث مهارت و موضوع فنی و حرفه ای در ارتباط با حماسه اقتصادی وجود دارد در ابتدا باید ببینیم چه چالش هایی در مباحث اقتصادی  در کشور وجود دارد هم اکنون شاهد هستیم  که جوانان فارق التحصیل دانشگاهی در کشور بیکار هستند و این يکی از چالشهای بزرگ کشورمان تلقی می شود.

وی اظهار داشت: دستگاه های متولی آموزش در کشور یعنی آموزش و پرورش، وزارت علوم ، وزارت بهداشت و وزارت کار باید یک تغییر نگاه به صورت حماسی و جهادی داشته باشند تا یک بحث آموزش مهارتی در کشور ایجاد شود.

زاهدی تصریح کرد: تا سال 2020 کشورهای مختلف عمده صادرات آنها روی محور تکنولوژی است و ما اگر بخواهیم به آنجا برسیم باید شرکت های دانش بنیان ایجاد کنیم و افرادی تربیت شوند که در بحث فنی و حرفه ای و آموزش مهارتی بتوانند به درستی کار کنند ما باید در تمامی اجزای وزارت علوم و وزارت بهداشت آموزش فنی و حرفه ای داشته باشیم و باید 50 درصد آموزش کشور فنی و حرفه ای باشد حتی در رشته های علوم انسانی بنابراین گسترش دانشگاه فنی و حرفه ای و البته علمی و کاربردی  مزایایی دارد که باید محقق شود.

وی با توجه به فعالیت مجلس و کمیسیون آموزش و تحقیقات اظهار داشت: مجلس و کمیسیون آموزش و تحقیقات در دوره جدید اولویت  هایی را لحاظ کردند که یکی از آن اولویت ها آموزش مهارتی و فنی و حرفه ای است که برای اولین بار در مجلس تشکیل شده و روزی که این کمیته محقق شده است وزارت کار، وزارت علوم جلسات زیادی داشته و به یک جمع بندی رسیده ایم که از هفته آینده در دستور کار کمیسیون قرار می گیرد.

زاهدی اظهار داشت: ما در کشور یک نهاد متولی موضوع آموزش مهارتی نداریم و باید این امر محقق شود تا صلاحیت حرفه ای افراد مشخص شود ما باید به گونه برنامه ریزی کنیم که اگر قرار است دستگاهی فارق التحصیل را جذب کند نگاه اول به فارغ التحیلان مهارتی باشد.

وی خاطر نشان کرد: بنابراین کسانی که وارد این سیستم مهارتی می شوند با توجه به آن تحصیلات مهارتی که دارند باید حقوق بیشتری دریافت کنند./ح

 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار