آثاري از قديمي ترين اسناد و نسخ خطي به زبان فارسي در نمايشگاهي در آرشيو ملي هند در معرض ديد عموم قرار گرفته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، در اين نمايشگاه که مرکز ميکروفيلم نور ايران با همکاري آرشيو ملي هند برگزار کرده دهها نسخه همانند سازي شده از اسناد و نسخه هاي خطي ، تاريخي و قديمي مربوط به قرون هفتم تا سيزدهم هجري به نمايش گذاشته شده است.
اسناد حکومتي ، نخستين روزنامه هاي فارسي زبان دنيا ، نسخ خطي و قديمي ، کتاب هاي تاريخي ، علمي ، سياسي و اجتماعي و فهرست تفصيلي اسناد تاريخي فارسي از جمله آثار ارايه شده در اين نمايشگاه است.
مدير مرکز بين المللي ميکروفيلم نور واقع در خانه فرهنگ جمهوري اسلامي ايران در دهلي نو درباره اقدامات صورت گرفته در اين مرکز گفت: اين مرکز از دو سال پيش با همکاري آرشيو ملي هند، اسناد و نسخ خطي و قديمي و تاريخي زيادي را عکسبرداري و همانندسازي کرده است.
«مهدي خواجه پيري» با اشاره به اينکه هند يکي از بزرگترين مجموعه هاي اسناد فارسي دنيا را در اختيار دارد ، افزود: تاکنون کار عکسبرداري از 800 هزار برگ سند شامل 135 هزار سند حکومتي ، قضايي ، تجاري و سياسي همچنين 450 نسخه خطي از کتابخانه و کالج آرشيو ملي هند به پايان است.
وي عکسبرداري و همانند سازي از همه روزنامه هاي قديمي فارسي زبان موجود در آرشيو ملي هند شامل يک ميليون صفحه از حدود 42 عنوان روزنامه ازجمله روزنامه هاي آيينه سکندري و جام جهان نما ، از ديگر اقدامات اين مرکز برشمرد.
روزنامه هاي فارسي زبان هند نخستين روزنامه هاي فارسي زبان در جهان است.
عکسبرداري از حدود 10 جلد کتاب هاي مختلف مانند تاريخ الفي ، علاج الطيور ، شگرفنامه ولايت و نيز تهيه فهرست تفصيلي اسناد شامل حدود 40 جلد به دو زبان فارسي و انگليسي ، از ديگر اقدامات صورت گرفته در مرکز ميکروفيلم نور به شمار مي آيد.
به گفته کارشناسان ميراث فرهنگي اين اسناد مي تواند حلقه هاي مفقوده تاريخي را به يکديگر متصل و روايت تازه اي از تاريخ را براي آيندگان بازگو کند.
آرشيو ملي هند با فعاليت هاي چندگانه با سابقه بيش از 150 سال در زمينه ثبت سوابق عمومي، اکتساب اسناد خصوصي ، جمع آوري مطالب کتابخانه اي ، نگهداري سوابق ، مطالب تحقيقاتي و مرجع ، انتشارات ، آموزش ، نگهداري و عکسبرداري از مدارک ، برنامه هاي توسعه اي ، هماهنگي در داخل و خارج از کشور ، گشايش دفاتر در نواحي منطقه اي در دهلي نو واقع است.
اين مرکز در سال 1990ميلادي از دفتر آرشيو به اداره کل آرشيو ارتقاع يافت.
نمايشگاه آثار قديمي و نسخ خطي به زبان فارسي تا 25 ارديبهشت ماه در آرشيو ملي هند در دهلي نو در معرض ديد عموم خواهد بود./ي2
برچسب ها: نسخ خطی ، فارسی ، هند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار