وزير دادگستري خبر داد؛

امضاي 30 سند همکاري بين جمهوري اسلامي ايران و افغانستان

وزير دادگستري كشورمان گفت:‌ تاکنون 30 سند همکاري بين دو کشور ايران و افغانستان امضا شده و ديدارهاي جديد ميان مسئولان اين دو کشور مي‌تواند تعاملات سازنده حقوقي و قضايي آنها را افزايش دهد.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران سيد مرتضي بختياري وزير دادگستري جمهوري اسلامي ايران عصر امروز(يكشنبه)در ديدار با رئيس قوه قضاييه افغانستان با بيان اينکه اين ديدارها در جهت ارتقاي تعاملات سازنده حقوقي جمهوري اسلامي ايران و افغانستان صورت گرفته است، اظهار داشت: معارف و مفاهيم بلندپايه قرآني در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران به عنوان سياست‌هاي راهبردي ما تبلور يافته و اين قانون جزء اعتقادات ما بوده که مبارزه با ستمگران و حمايت از مظلومان نيز در راستاي همين سياست است.

بختياري تصريح کرد: جمهوري اسلامي ايران در ماه‌هاي ابتدايي شكل‌گيري خود با وجود تحريم‌ها، محاصره‌هاي اقتصادي و 8 سال جنگ تحميلي و به فرمان امام خميني(ره) پذيراي چند ميليون مهاجر افغاني شد و ما همواره به اين مسئله افتخار مي‌کنيم.

وزير دادگستري كشورمان ادامه داد: حمايت‌هاي جدي از مجاهدين افغاني باعث شد تا اين کشور نيز با داشتن ميليون‌ها شهيد و آواره در مقابل غرب پيروز شود.

وي با بيان اينکه ارتباط ميان ايران و افغانستان همواره ارتباطي عالي و تنگاتنگي بوده است،اظهار داشت: اميدواريم سفر رئيس قوه قضاييع افغانستان در ارتقاي تعاملات دو کشور در عرصه‌هاي حقوقي مفيد باشد.

همچنين بختياري وزير دادگستري كشورمان در ادامه با تاکيد بر اينکه تاکنون 30 سند همکاري بين ايران و افغانستان مبادله شده است، تصريح کرد: با سندهاي امضاشده بين دو كشور حجم مبادلات افزايش يافته، سه گمرک مرزي نظير گمرك هامون راه‌اندازي شده و زيرساخت‌هاي اساسي بسياري در اين حوزه شکل گرفته است.

وي ادامه داد:‌ در چهارمين اجلاس کميسيون مشترک همکاري دو کشور در 15 سال گذشته که با همکاري اين دو کشور برگزار شد، موافقتنامه‌اي که حاوي 55 ماده در رابطه با مسائل امنيتي و قضايي است بين اين دو کشور مبادله گرديد.

وزير دادگستري كشورمان تصريح کرد: موافقتنامه‌هاي معاضدت قضايي در امور مدني و کيفري و همچنين استرداد مجرمين و محکومين به حبس در ايران تصويب شده و در افغانستان نيز در حال اجرايي شدن است.

بختياري با بيان اينکه اين موافقتنامه‌ها مي‌تواند به بهبود روابط حقوقي و قضايي دو کشور کمک کند، بيان داشت: افتخار مي‌کنيم هر دو کشور ايران و افغانستان با عنوان جمهوري مصمم هستند تا احکام اسلام را پياده و فضاي همکاري و تعامل را براي مقابله استکبار ايجاد کنند.

وي با اشاره به آمارهاي مشاهده شده در رابطه با کشت روزافزون ترياک در افغانستان گفت: در چند سال گذشته کشت مواد مخدر در اين کشور افزايش پيدا کرده و لذا مي‌طلبد هر دو کشور تلاش زيادي را براي مبارزه با مواد مخدر انجام دهند.

بختياري افزود: دغدغه جدي دولت‌هاي ايران و افغانستان بايد اين باشد که استکبار را از بين برده و پيش‌بيني‌هاي لازم براي جلوگيري از حوادث بعدي را صورت دهند.

وزير دادگستري ايران با تاکيد بر اينکه مسئله مهم امروز افغانستان، امنيت و صلح پايدار است، گفت:‌ ما بايد مراقب آمريکا و نيروهاي حاضر در کشور افغانستان باشيم چرا که مسئولان اين کشور اعلام کرده بودند آمريكا بايد نيروهايش را از اين کشور اخراج كند اما تا کنون شاهد کاهش اين نيروها در کشور افغانستان نيستيم و انتظار مي‌رود دولت افغانستان در برابر اين استکبار بايستد.

وزير دادگستري كشورمان با اشاره به افزايش توليد مواد مخدر در افغانستان پس از حضور نظاميان غربي در اين كشور خاطرنشان کرد: براي حل اين مشکل بايد تفاهم نامه‌اي در جهت پيشگيري از استفاده از مواد مخدر امضا شده و به جاي کشت مواد مخدر از کشت‌هاي جايگزين استفاده شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران در ادامه اين ديدار "عبدالسلام عظيمي" رئيس قوه قضاييه افغانستان در گفت:‌ ارتباط گسترده بين دو کشور ايران و افغانستان مسئله جديدي نيست و اين كشور همواره در طي 30 سال گذشته که با مشکلات متعدد دست و پنجه نرم مي‌کرده از کمک‌هاي جمهوري اسلامي ايران بهره برده است.

وي ادامه داد:‌در آن زمان که کشور افغانستان مورد تجاوز استکبار قرار گرفته بود، تنها کشور دوست و همسايه يعني ايران، ميليون‌ها آواره افغاني را در آغوش خود جاي داده و آنان توانستند در ايران زندگي کنند و تاکنون با مشکلي مواجه نشده‌اند.

عظيمي با بيان اينکه دادگستري يک مرکز مهم قضايي بوده که مهمترين وظيفه آن دفاع از حق مظلوم است، تصريح كرد: کشورهاي اسلامي بايد همه هدف‌شان خدمت به مظلوم و مبارزه با ظالم باشد.


رئيس قوه قضاييه افغانستان افزود: توليد مواد مخدر در افغانستان در 10 سال گذشته نوسانات مختلفي داشته و گاهي کشت آن در کشور کم شده و گاهي افزايش داشته است البته هرگاه امنيت در افغانستان افزايش يابد، کشت مواد مخدر کم مي‌شود.

وي تصريح کرد: کشور افغانستان با بيشترين تعداد معتادان مواجه بوده که اين ضرر بزرگي به کشور زده است، البته به همين منظور محاکم خاصي براي مبارزه با مواد مخدر تاسيس‌ کرده‌ايم اما نكته مهم اين است كه کساني که در افغانستان به توليد ترياک پرداخته و از آن حمايت مي‌كنند بايد بدانند اين مواد فقط در افغانستان نمي‌ماند و به کشور خودشان هم مي‌رود.


انتهاي پيام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار