حدود 533 مورد آثار تاریخی فرهنگی در سراسر کشور در سال 91 کشف شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران حاضر در محل سرهنگ کربلائی رئیس یگان حفاظت میراث فرهنگی در مراسم تجلیل از حافظین میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سراسر کشور گفت: میراث فرهنگی کشور گنجینه فاخر و گرانبها به یادگار مانده از اجداد و نیاکان ما و به عنوان شناسنامه تمدن و هویت اصیل ملت ایران بوده است.

وی افزود: با توجه به پیشرفت روز افزون جامعه بشری و شکوفایی علم و صنعت در جهان لزوم نگرش مناسب به فناوری های جدید و شکوفایی علم و صنعت در جهان و کشور ایران حفاظت علمی در کنار دانش و تجربیات تخصصی موضوع حفاظت از میراث فرهنگی بوده و از دغدغه های این سرزمین از گذشته های دور بوده است.

کربلائی تصریح کرد: به دلیل افزایش جرایم و تجاوز به آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی وقت که از سال 63 شکل گرفته بود فکر تشکیل پاسداران میراث فرهنگی قوت یافت و منجر به تصویب دستور العمل دوازده ماده ای از سوی شواری عالی امنیت ملی شد.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی بیان داشت: این یگان با توجه به محدودیت های جذب و آموزش نیروی انسانی و کمبود امکانات تجهیزات خودرو موفق به حفاظت دو و هزار و صد آثار ثبت ملی و اثر ثبت جهانی و دویست وشصت و هفت موزه و آثار تاریخی نموده که تعداد آن روزانه در حال افزایش است.

وی اظهار داشت: یگان حفاظت تاکنون موفق شده با ارائه راهکارها و طرح های حفاظتی برای پیشگیری و مقابله با جرایم علیه میراث فرهنگی کاهش تشدیدی به وجود آورد که مهمترین آن در سال 91 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل شامل 533 مورد آثار تاریخی فرهنگی در سراسر کشور و افزایش 12/68 درصدی کشفیات در سال 91 نسبت به سال قبل است.

سرهنگ کربلائی تصریح کرد: دستگیری 1758 نفر از سوادگران و متجاوزین در حریم میراث فرهنگی تشکیل پرونده و ارجاع آن به مقامات قضایی در سراسر کشور که منجر به افزایش 18/68 درصدی دستگیری در سال 91 نسبت به سال 90 است.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی بیان کرد: 5/83 درصد جرایم علیه مواریث فرهنگی در سال 91 به سال 90 داشته ایم. همچنین 124 مورد تامین حفاظت از محوطه های تاریخی و کاوش های علمی در سراسر کشور صورت گرفته است./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار