این فیلم را ندیده‌ام و خدا کند هیچ‌وقت مجبور نباشیم ببینیم اما تعجب نکنید از این یادداشتی درباره‌ی فیلمی از کسی می‌خوانید که اثر را ندیده ببیند این یادداشت درباره‌ی این است که چرا نباید یک فیلم را دید؟

باشگاه خبرنگاران- این فیلم را ندیده‌ام و خدا کند هیچ‌وقت مجبور نباشیم ببینیم اما تعجب نکنید از این یادداشتی درباره‌ی فیلمی از کسی می‌خوانید که اثر را ندیده ببیند این یادداشت درباره‌ی این است که چرا نباید یک فیلم را دید؟ از کجا می شود فهمید فیلمی که هنوز ندیده‌ایم چرند است؟ و این که چه کسانی باعث این وضعیت چرند می‌شوند و با چه انگیزه‌ای سالانه بیشتر از پنجاه فیلم در کشور اکران می‌شود و کسانی که گاه گاهی با سینما رفتن و فیلم دیدن سروکار دارند قبل از دیدن یک کار باید از روی مطالعه ی نشریات سینمائی‌نویس تعریفات‌ شفاهی دیگران و پوستر تبلیغات اثر این را درک کند که آیا مشتری یک فیلم هستند یا نه؟ من شخصا در مورد این فیلم چیزی نخواندم چون هر سینمایی‌تویس موقع حرف زدن درباره‌ی این فیلم می‌داند که چه باید گفت: و از کسی هم چیزی مربوط به آن نشنیدم چون حتی آدم های سینما برو رقبتی‌ به دیدن این دسته از آثار ندارند و خود من هم ندارم اما الان قرار است از روی تبلیغات یکی برای همه که قبل از پوستر بی‌ادبانه‌ی آن که آدم را به وحشت می‌اندازد در مورد کار چهار کلمه صحبت کنیم.

عکس یک زن در میان است و چند مرد دور و بر او هستند و نام فیلم هم هست یکی برای همه! خوب این یعنی چه؟در ضمن روی همان پوستر فیکس فریمی‌ از "اکبر عبدی‌" به بهانه‌ی رقصیدن و "میر طاهر مظلومی‌" به بهانه‌ی سرخاراندن‌ تعبیه شده که در بادی لنگوئیج‌ ادبیات ایما‌ و اشاره معانی بسیار بی‌ادبانه‌ای دارد لابد سازندگان اثر می خواهند با این چیزها افراد بی‌تربیت پسند اجتماع را تحریک و جذب دیدن اثرشان کنند و حالا ما می‌مانیم و چند سوال از تک‌تک افرادی که در این فیلم بازی کرده‌اند: 1-"اکبر‌ عبدی‌" خیلی‌ها او را اسطوره‌ای در بازیگری می‌دانند اما اولا چه کسی هست که تا به حال چندین و چند فیلم که زیر‌خط به حساب آمدن باشد در کارنامه‌ی او ندیده؟ این سوال که پرسیدم ما را به این جا می‌رساند که اگر کسی هنرمند شاخصی‌ باشد حضور در چنین کارهای داغونی‌ را قبول نمی‌کند و ثانیا برای اولین بار اولین کسی هستنم‌ که رسما اعلام می‌کنم "اکبر عبدی‌" در کار بازیگری چندان هم چیز معرکه ای نیست.

دوبار بازی کردن در نقش یک زن و چند بار بازی لهجه‌دار و رفتن در جلد تیپ‌های مختلف او را خیلی در کانون توجهات قرار داد اما تقریبا تمام کارهای که او می‌کند را می‌توان با کیفیت‌هایی حتی بهتر در فهرست توانایی هنرمندان دیگر هم یافت در همین طنز آیتمیک‌ خنده‌بازار چندین و چند بازیگر هستند که هر کدام بلدند‌ ‌ادای یک میلیون نفر را در بیاورند و خوب هو در بیاورند پس "اکبر عبدی‌" را در طنز نمی‌توان مثلا با "پرستویی‌" یا مرحوم "شکیبایی‌" نقش‌هایی آفریده‌اند که غیر از خودشان کار هیچ‌کس دیگری نبود و بدون حضور آن‌ها چنین کارکترهایی‌ روی پرده‌ها خلق و ظاهر نمی‌شدند.
2- "میر‌طاهر مظلومی‌" دوبلور‌ خوبی بود و اولین حضورهایش‌ جلوی دوربین نشان از استعداد‌های قابل توجه او در زمینه‌ی بازیگری می داد اما او هم کم‌کم با انتخاب هر آنچه نقش سخیف و ضعیف بود خودش را به قهقرا فرستاد.
3- برای آقایان "شهرام عبدی‌"، "مهرداد ضیائی‌" و "مهران احمدی‌" برای این انتخاب نقش تعجب‌برانگیزشان فقط متاسفم.
4- درباره‌ی "المیر‌ا عبدی‌" که اولین بازی‌اش را در این فیلم انجام داده فقط یک جمله می‌شود گفت و آن این که پدر نا هنر‌پیشه نبود و ما هم بازیگر نشدیم.
5- "نیوشا‌ ضیغمی‌" کدام زنی حاضر است در کانون چنین پوستری قرار بگیرد؟ این زن چه نوع شخصیتی می تواند داشته باشد؟ آیا از عکسی که "نیوشا‌ ضیغمی‌" بالای مزار تعدادی از شهدای جنگ تحمیلی گرفته خبر دارید؟ می دانید که چه توهینی توسط این زن و دوستانش به شهدای جنگ صورت گرفته؟ آیا بعید به نظر می‌رسید از شخصیتی که بالای مزار شهدا چونان عکس توهین‌آمیزی گرفته امروز چنین عکس زننده‌ای را ببینیم؟
البته این فیلم غیر از هفت هشت نفری که اسمشان را بردیم بازیگران دیگری هم داشت اما بهتر است که آنها خودشان از خودشان سوال کنند نظر بدهند نه ما...!
خلاصه این که من پوستر فیلم را دیدم و فهمیدم که خود آن را نمی‌خواهم ببینم یعنی اگر قصد رفتن به سینما هم داشته باشم انتخاب من این فیلم نیست و فکر می‌کنم انتخاب اکثر مخاطبان سینما هم چنین اثری نباشد و اگر همین‌طور که پیش می‌رود تمام فیلم‌های سینمایی ایران "یکی برای همه‌" شبیه شوند من دیگر مخاطب این سینما نخواهم ماند و دیگر در این انتخاب شرکت نمی‌کنم و با هر فیلمساز دروغگویی که ادعا می‌کند برای مردم فیلم ساخته اما فقط مبتذل‌بافی کرده و لابد تصورش این است که مردم مبتذل‌پسند هستند قهر می‌کنم!!/ي2

یادداشت از: میلاد جلیل‌زاده.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.