دو کانی جدید و یک کانی نادر در کانسار طلا- نقره باریکا در استان آذربایجان‌غربی به همت کارشناسان سازمان زمين‌شناسى و اکتشافات‌معدنى کشور شناسايى و معرفى شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ، تا سال گذشته 8 کانی ایرانی در جهان از جمله بیرونیت، آوسینیت، تالمسیت، انارکیت، خونیت، خادمیت، ایرانیت و دلیرانیت شناسایی و معرفی شدند که بر همين اساس در سال 2013 نيز  دو کانی دیگر به نام‌های باریکائیت و فردوسی‌ایت در کانسار باریکا به این مجموعه اضافه شد.
همچنین در سال 2012 با استفاده از نمونه‌های کانسار باریکا، برای اولین بار ساختار کریستالین یک کانی بسیار نادر به نام گوتاردیت شناسایی و معرفی شد.
گفتنى‌ست، این 3 کانی در قالب همکاری‌های پژوهشی بین دانشگاه تربیت مدرس تهران و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با دانشگاه‌های کپنهاک دانمارک و سالزبورگ اتریش مطالعه و معرفی شدند.
بر اساس اين گزارش، کانسار طلا- نقره باریکا در 18 کیلومتری منطقه خاور سردشت در استان آذربایجان غربی قرار دارد که این کانسار اولین و تنها کانسار سولفید توده‌ای غنی از طلا و نقره شناخته شده در ایران است و برای نخستين بار در سال 1382 از سوى سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور ، به عنوان یک کانسار طلا و نقره معرفی شده است.
شايان ذکر است، عیار میانگین طلا و نقره در این کانسار به ترتیب 4 و 250 گرم در تن اندازه‌گیری شده و از ویژگی‌های خاص کانسار باریکا، حضور مجموعه‌ای از کانی‌های سولفوسالتی با ترکیب پیچیده و نادر است به‌طوریکه تاکنون 12 کانی سولفوسالتی که عموما از عناصر Sb,Pb,Ag,Pb غنی هستند، شناسایی شدند.
يادآور مى‌شود، مقدار نقره در یکی از کانی‌های این کانسار به نام استفانیت تا 70 درصد وزنی کانی است که از بین این 12 کانی، 2 کانی باریکائیت و فردوسی‌ایت برای اولین بار در سال 2013 شناسایی شدند.
انتهای پیام/
برچسب ها: کانی ، معدن ، طلا ، نقره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار