رئیس مرکز بهداشت شهرستان دماوند به مناسبت هفته تیروئید، گفت: جمهوری اسلامی ایران در فهرست 43 کشور جهان است که در زمینه ید رسانی به جوامع خود به کفایت رسیده است.

دکتر ˈحسن خیرخواهˈ در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن با بیان اینکه قریب دو میلیارد نفر در کره زمین در معرض خطر کمبود ید قرار دارند، افزود: ˈیدˈ ریز مغذی است که یکی از اساسی ترین عناصر لازم برای تامین هورمون تیروئید در بدن انسان را تولید می کند.

وی با بیان اجباری شدن مصرف ید در کشور و مصرف حدود 99 درصد جامعه از این ماده ضروری، گفت: با تلاش دولت در سالهای اخیر تولید و توزیع نمک بدون ید در کشور ممنوع شده است و با آموزش و پیگیری های انجام شده حتی در روستاهای کشور نیز علائمی از این بیماری مشاهده نشده است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان دماوند آخرین نتایج غربالگری در شهرستان دماوند را از میان 1870 مورد نمونه گیری در سال گذشته تنها سه نمونه مثبت عنوان کرد که رقمی معادل 98 تا 99 درصد کیفیتی بخشی در این بخش را نشان می دهد.

وی به هموطنان توصیه کرد برای نگهداری نمک ید دار حتما از ظروف سفالی یا شیشه های تیره استفاده کرده و از نگهداری نمک ید دار در ظروف در باز خودداری کنند.

دکتر خیرخواه با تاکید بر ضرورت آزمایش نوع فعالیت غده تیروئیدی در اشخاص گفت: به منظور اطمینان از سلامت بدنی، انجام شش ماه یکبار آزمایش غده تیروئیدی ضرورت دارد.

وی انجام آزمایش خون در کودکان در بدو تولد را در پیشگیری از این بیماری و کاهش آمار آن موثر خواند و گفت: هم اینک اداره ثبت احوال برای صدور شناسنامه نوزاد، ارائه برگه انجام آزمایش خون(تیروئید) نوزادان را در دستور کار قرار داده است.

دکتر خیرخواه راه تشخیص اختلالات تیروئید را دادن آزمایش خون عنوان کرد و افزود: با انجام آزمایش تیروئید، میزان ˈTSHˈ خون که هورمون محرک تیروئید است، سنجیده می شود.

وی گفت: در صورت عدم درمان به موقع کم کاری غده تیروئید، سطح کلسترول خون افزایش می یابد و احتمال بروز سکته مغزی، حمله قلبی، از دست دادن هوشیاری، پوکی استخوان، کاهش شدید دمای بدن و ... بیمار را تهدید می کند.

دکتر خیرخواه پرکاری تیروئید در زنان را شایع تر از مردان عنوان کرد و افزود: این بیماری بیشتر در سنین 20 تا 40 سالگی بروز می کند.

هشدار پزشکان در خصوص رعایت توصیه های درمانی موجب کاهش خطرات و تهدیدهای بیماریهای پنهان است که توجه به آن ضامن سلامتی شهروندان خواهد بود.

سوم تا دهم خرداد (هفته تیروئید) نامگذاری شده است./س



برچسب ها: ایران ، جامعه ، تیروئید ، ید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.