فیلم "گذشته" در فرانسه فروش خوبی داشته و حتی آمار گیشه ای آن توانسته یکی از هالیوودی های پرمدعای روز بنام "گتسبی بزرگ" را ذیل خودش قرار بدهد.

باشگاه خبرنگاران- فیلم "گذشته" در فرانسه فروش خوبی داشته و حتی آمار گیشه ای آن توانسته یکی از هالیوودی های پرمدعای روز بنام "گتسبی بزرگ" را ذیل خودش قرار بدهد اما ظاهرا استقبال از این فیلم به دلیل خاطره مخاطبان فرانسوی از "جدایی..." بود به هر حال باید پرسید آیا آخرین اثر "فرهادی" از فیلم قبلی او خیلی ضعیف تر است و حق با منتقدان فرانسوی است یا خیر؟ البته از بین اظهارات ایرانیانی که به عنوان کارشناس سینما در باب فیلم اخیر "فرهادی" صحبت کرده اند هم به نظرات منفی فراوانی بر می خوریم به عنوان نمونه ریتم کند و کلیشه های کارگردانی (به خصوص دوربین روی دست) از اصلی ترین ایرادهایی بود که توسط مخاطبان و کارشناس های ایرانی نسبت به فیلم "فرهادی" وارد می شد اما باید این را هم در نظر داشت که چنین ایرادهایی از سینمای خود "فرهادی" و از سبک شخصی او نیامده بلکه دلیل به وجود آمدن چنین مواردی این است که "فرهادی" می خواست معیارهای هنری سینمای فرانسه را رعایت کند پس هر کس حق اعتراض داشته باشد، فرانسوی ها چنین حقی ندارند.
"ژان میشل فرودن" سردبیر کایه دو سینما و همین طور سردبیر هنری روزنامه‌ي "لوموند" درباره این فیلم نوشته (گذشته را فراموش کنید، فیلمی جدی نیست، چهار زن هیستریک و نابودگر که سعی می کنند دو مرد را از شر خود نجات دهند) و یا به طور مثال "سرژتوبیاتا"، مدیر سینما تک که قبلا سردبیر کایه دو سینما هم بود و تا بحال درباره سینما کتابهای متعددی به نگارش در آورده، درباره آخرین ساخته "فرهادی" می نویسد: "گذشته" فیلمی سرد، خالی از استعداد و خلاقیت است که هیچ احساس خوبی در آدم بر نمی انگیزد.
چنین ایرادهایی در حالی از طرف منتقدان فرانسوی مطرح می شود که سابقه آنها نشان از سفسطه های مفصل و توجیهات هزار وارنگ برای آثار کشدار و بی ریتم و خسته کننده دارد فرانسوی ها تا بحال بارها و بارها و بارها به حمایت از آثاری پرداخته اند که در یک ساعت و نیم آنها سی ثانیه قصه وجود نداشت و با لقب های دهان پرکنی مثل ناتورالیسم، وریتیسم و ... قرار بود تمام ضعف های چنین فیلم هایی اعم از بی قصه گی و کارگردانی شلخته(یا بهتر بگوییم غیبت تدابیر کارگردانی) توجیه شود اما حالا چه شده که همان افراد به فیلم "فرهادی" اتهام کم گره بودن و کشدار بودن می زنند؟
منتقدان فرانسوی سعی در دستاویز قرار دادن فاکتورهای گوناگون برای نابود کردن اثر فرهادي داشتند اما بگذارید بپرسیم که اساسا آنها چرا تصمیم به انهدام این فیلم گرفته اند چون اگر "گذشته" از جنبه های سیاسی و نژاد باورانه با سلیقه فرانسوی ها ناسازگار نبود همین آقایان معترض خوب بلد بودند بهترین تعریفات و توجیهات را نسبت به اثر "فرهادی" انجام دهند.
"دیدیه پرون"، منتقد روزنامه لیراسیون (که نشریه ای کاملا سیاسی است) یکی دو قدم از منتقدان دیگر فرانسه پا را فراتر گذاشته و انگیزه اصلی تمام هم صنف هایش را از کوبیدن فیلم "گذشته" لو می دهد او در قسمتی از یادداشتش که در روزنامه لیبراسیون به انتشار رسیده چنین می گوید ("فرهادی" عبوس که خنده به لب ندارد، تنها چیزی که از پاریس در فیلمش به تصویر کشیده یک تکه از خیابانی در حومه شهر و یک داروخانه و یک خشکشویی است.)
با توجه به حرف های این آقای به اصطلاح منتقد مشخص می شود که اگر ریتم فیلم "فرهادی" یک دهم این هم بود اما به جای نشان دادن یک تصویر واقعی و معمولی از پاریس آن را زیباترین شهر دنیا نشان می داد، ‌تمام دشمنان فرانسوی این فیلم تبدیل به هوادارانی سرسخت می شدند و همین طور است اگر فرهادی با ریتمی حتی یک بیستم کندتر از چیزی که می بینیم ساخته شده بود اما به جای تصویر واقعی پاریس، یک تصویر حقیرانه و فقیرانه از ایران نشان می داد در پاسخ تمام این افاضات که از طرف منتقدان فرانسوی مشاهده می شود فقط باید گفت: این همه سال شما از ما سیاه نمایی کردید و یکبار هم فیلمساز ما واقعیت موجود در کشور شما را نشان داد آیا این امر ایرادی دارد؟/ص

يادداشت از : ميلاد جليل زاده

برچسب ها: منتقدان ، فرانسوی ، فرهادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.