در سومین کنگره ژنتیک پزشکی ایران مقاله محققان دانشگاه تبریز به عنوان مقاله برتر این کنگره انتخاب شد .

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز ، در این کنگره مقاله محققان دانشگاه تبریز تحت عنوان " ارتباط پلی مورفیسمی کدون arg 399 gln ژن xrcc1 و ریسک سرطان پستان در میان زنان آذربایجان شرقی" به قلم دکتر محمدعلی حسینپور فیضی و همکاری مینا آدم پورزارع ، پروین آذرفام، ناصر یولادی و وحید منتظری در بخش پوستر به عنوان پوستر برگزیده و برتر انتخاب گردید.

دکتر محمدعلی حسینپور فیضی، استاد دانشگاه تبریز در این ارتباط با بیان اینکه سرطان پستان یکی از متداولترین نوع سرطان در زنان و عامل مرگ و میر است، گفت: یکی از فاکتورهای ژنتیکی و شیوه زندگی فردی ریسک ابتلا به سرطان پستان را تحت تاثیر قرار می دهند ژن xrcc1 نقش مهمی در تحریک نوکلئوئید و ترمیم شکست تک زنجیره ای DNA دارد که به نظر می رسد آسیب در آن مسئول برای ریسک سرطان سینه باشد یکی از پلی مورفیسی های متداول این ژن در کدون کدون arg 399 gln می باشد.

دکتر حسینپور فیضی در ادامه با بیان اینکه مقاله" ارتباط پلی مورفیسمی کدون arg 399 gln ژن xrcc1 و ریسک سرطان پستان در میان زنان آذربایجان شرقی" با مطالعه و بررسی 91 نمونه بافت سرطانی و 91 نمونه خون کنترل در استان بدست آمده است، تصریح کرد: در این مطالعه ارتباط معنی داری بین پلی مورفیسم کدون 399 با سرطان سینه یافت شد، بنابراین پلی مورفیسم می تواند به عنوان یک تومور مارکر برای شناسایی افرادی باشد که در معرض خطر بالا برای ابتلا به سرطان پستان هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز یاد آور شد: سرطان یکی از بالاترین عوامل مرگ و میر در بین انسان هاست، که متاسفانه بر آمار ابتلا به انواع سرطان ها به ازای زمان افزوده افزوده می شود و عوامل هرمونی، محیطی، تغذیه ای ویروسی استرس ها و عوامل ژنتیکی در شیوع آنها موثرند.

وی در ادامه با بیان اینکه از بین سرطان ها شایع ترین سرطان عضوی در زنان سرطان پستان بوده و یکی از عوامل مرگ های ناشی از سرطان در زنان 40 تا 44 ساله می باشد، یاد آور شد: این بیماری 33 درصد سرطان های زنان را بخود اختصاص داده و عامل 20 درصد از مرگ های ناشی از سرطان در زنان می باشد.

به گفته وی اختلاف چشمگیری در شیوع سرطان پستان در کشورهای جهان وجود دارد، بطوری که شیوع سرطان پستان در زنان کشورهای در حال توسعه کمتر از میزان ابتلاء آن در کشورهای صنعتی به استثنای ژاپن می باشد و به عنوان مثال در کره جنوبی 6/2 سرطان در یکصد هزار نفر و 22 مورد در ایلات متحده گزارش شده است که متاسفانه در منطقه خاورمیانه نیز همانند کشورهای صنعتی سرطان پستان از شایعترین سرطان ها بوده و 12 تا 30 درصد کل موارد را شامل می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز گفت: برخی زنان و مردان با تغییر در یکی از دو ژن هان مهم در تنظیم رشد پستان BRCA1 یا BRCA2 به دنیا می آیند ریسک بالای سرطان پستان در این افراد موروثی بوده و امکان انتقال این تغییرات به فرزندان نیز وجود دارد براساس برآورد تنها 5 الی10 درصد از سرطان های پستان به دلیل تغییرات ژنتیکی می باشند.

به گفته وی در طول سال های گذشته تغییرات ژنی پلی مورفیسم ژن های مربوطه بیان واریانات های جدید و ... را در ژن های موثر در ابتلا به سرطان را در میان زنان آذربایجان شرقی به همراه سایر مطالعات ژنتیکی سرطان ها و بیماری های نادر (هموفیلی و بتاتالاسمی) توسط محققان دانشگاه تبریز مورد مطالعه و بررسی شده و حاصل تحقیقات به صورت مقالات isi ، علمی و پژوهشی چاپ و درکنفرانس های بین المللی (خارجی و داخلی) بصورت های مختلف ارائه گردیده است.

دکتر حسینپور فیضی در ادامه گفت: در سومین کنگره ژنتیک پزشکی ایران که زیر نظر انجمن ژنتیک پزشکی ایران در تاریخ 25 لغایت 26 اردیبهشت ماه 1392 برگزار شد، پوسترهای حاصل از این تحقیقات ارائه شد و یکی از پوستر های این مقاله در بخش پوستر عنوان برتر را کسب نمود./س

برچسب ها: انتخاب ، مقاله ، کنگره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.